https://www.grup62.cat/llibre-feu-los-llegir/391348
Títol: Feu-los llegir. Més llibres i menys pantalles
Autor: Michel Desmurget
Editorial: Edicions 62, març de 2024
Opinió: Llibre de gairebé 500 pàgines on l'autor ens explica els avantatges i inconvenients de llegir en paper o de manera electrònica i, a més a més, ens comenta què ens aporten els llibres a nivell intel·lectual i emocional, entre altres beneficis. Cal esmentar que a la part final del llibre hi ha jocs que podem fer per afavorir la consciència fonològica.
Algunes cites:
Pàgina 59: Per aprendre a llegir s'ha de llegir.
Pàgina 114: L'escola sap fer descodificadors. Però és la família, en gran part, la que forja lectors.
Pàgina 144: [...] com més llegeix l'infant, més es desenvolupen i s'automatitzen les seves capacitats de descodificar [...], cosa que permet que els recursos cerebrals se centrin progressivament en la comprensió i el plaer de llegir.
Pàgina 145: Amb tot, és la comprensió, en darrera instància, la que ho decideix tot. És l'objectiu no prioritari, sinó únic de la lectura.
Pàgina 195: [...] l'accés a la lectura es basa en tres pilars capitals: coneixement de les conveccions del món; coneixement de les lletres; capacitat d'identificar i manipular els sons de les paraules*.
*coneixement de les normes i codis escrits i identificar-los en l'entorn; jugar amb els sons i el nom de les lletres; i ometre sons, síl·labes, etc.;
Pàgina 309: La qualitat lèxica té una relació recíproca amb la lectura: com més massiu sigui el volum de la pràctica, més s'afinarà; i, de retruc, com més afinada sigui la qualitat lèxica, més eficient serà la lectura.
Pàgina 334: Les imatges ofereixen una representació precisa i personificada dels elements de la novel·la. Ja no s'ha de crear res i per això és molt més difícil, per a l'espectador, mobilitzar la seva imaginació.
Pàgina 393-394: [...] podem dir que desenvolupa (la lectura) el llenguatge (en les dimensions lèxiques, gramaticals, ortogràfiques i narratives), la intel·ligència, la cultura general, la creativitat i les aptituds socioemocionals. [...]. Petit lector, petits guanys; gran lector, grans guanys.
SI EN VOLEU SABER MÉS...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada