dilluns, 23 de setembre del 2024

DIA DE LES BIBLIOTEQUES 2024

 

https://www.cultura.gob.es/cultura/areas/bibliotecas/mc/dia-bibliotecas-2024/presentacion.html

Aquest any el tema del Dia de les Biblioteques és "per un futur sostenible", això vol dir que el tema va enllaçat amb els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible). 

https://treball.gencat.cat/ca/rscat/e-biblioteca/ods/

Seria interessant que cada cicle treballés un tema diferent per després fer una trobada conjunta o preparar un vídeo i explicar què hem descobert als companys/es de l'escola i a les famílies. Ens podem proposar fer entre tots un producte: tríptic, cartell informatiu, vídeo explicatiu sobre: els aliments saludables (infantil), sobre els beneficis de la tala sostenible (més aigua, els arbres no es moren, consum de proximitat...(cicle inicial), maneres de reduir i reciclar els plàstics (cicle mitjà) o un rap sobre les finalitats de les guerres, els sentiments produïts d'abandonar el nostre país, etc. 


EDUCACIÓ INFANTIL

Tema: El poder del menjar  

ODS12: Garantir modalitats de consum i producció sostenible.


https://grupllobet.com/2024/04/08/5-contes-dalimentacio-per-als-mes-petits/

https://www.navarraecologica.org/es/periodico-navarra-bio/cuentos-para-hablar-sobre-la-alimentacion-saludable-y-sostenible

Possible debat:

- Quins aliments mengeu més? I menys? Què creieu que ens pot passar si sempre mengem el mateix?

- Quins aliments creieu que us fan créixer? Per què? (vitamines)

- Tots els aliments tenen vitamines? Quins no? 

- Les llaminadures són aliments saludables? Ens ajuden a créixer?

- Si un menjar no us agrada, què feu perquè us vingui més de gust menjar-lo?

- (Podem presentar la roda d'aliments). Algú sap què és? I què ens explica? Quants aliments hem de menjar cada dia de cada grup? 

- Etc. 

Altres enllaços d'interès: 

https://escoles.fundesplai.org/blog/menjador-escolar/activitats-malbaratament-alimentari/

https://diarieducacio.cat/ArtsEducacio/2020/01/24/14-contes-infantils-que-combaten-lemergencia-climatica/


CICLE INICIAL

Tema: La desforestació 

ODS 15: Vida terrestre

https://cocobooks.com/catalogo/el-bosc-dels-germans/



 PENSAMENT HOLÍSTIC

- Quina visió del món està representada? (ciutats, pobles, boscos...)

PENSAMENT SOCIAL

- Quina intencionalitat o missatge ens vol donar el llibre?

- A qui beneficia? A qui va dirigit? 

- Al vostre poble o ciutat, hi ha espais verds? Hi ha més pisos que cases? Si hi ha molts edificis o molta gent, com us fa sentir? (apretats...). I si hi ha molts arbres? (por a perdre'ns...) I pocs? 


PENSAMENT CREATIU 

- Quines tècniques s'han utilitzat per fer-nos sentir afectats? (espais grans, pàgines amb un sol color, tonalitats fosques o clares, amb lletres o sense...)

- Quina acció faries per disminuir la tala d'arbres? 


CICLE MITJÀ

Tema: Els microplàstics 

ODS 14: Conservar i utilitzar de forma sostenible els oceans, mars i recursos marins per al desenvolupament sostenible.


https://www.youtube.com/watch?v=EVDgW3MBMWs

 PENSAMENT HOLÍSTIC

- Quina visió del món està representada? (països en vies de desenvolupament...)

- Per què han escollit aquesta visió?

-Tindria la mateixa repercussió en cas que passés a un altre lloc?

 

PENSAMENT SOCIAL

- Quina intencionalitat o missatge ens vol donar el vídeo?

- A qui beneficia? Quins interessos hi ha?

- El missatge és un fet o una opinió?

- Què ens mostren els silencis?


PENSAMENT CREATIU 

- Quines tècniques s'han utilitzat per fer-nos sentir afectats?

- Com ho podem interpretar?

- Pots relacionar el vídeo amb la teva vida?

- Quina acció faries per disminuir els microplàstics?


Aquí teniu alguns recursos per descarregar i visualitzar a l'aula. 


https://www.clijcat.cat/faristol/critica/Un-mar-de-plastics



CICLE SUPERIOR


Tema: Els refugiats i les refugiades

ODS 10: Reduir la desigualtat en i entre els països.

ODS 16: Promoure societats pacífiques i inclusives per aconseguir un desenvolupament sostenible, proporcionar accés a la justícia per a totes les persones i desenvolupar institucions eficaces, responsables i inclusives a tots els nivells.



PENSAMENT HOLÍSTIC
- Quina visió del món està representada?
- Per què han escollit aquests actors? 
-Tindria la mateixa repercussió en cas que els actors fossin africans?

PENSAMENT SOCIAL
- Quina intencionalitat o missatge ens vol donar el vídeo?
- A qui beneficia? Quins interessos hi ha?
- El missatge és un fet o una opinió?
- Què ens mostren els silencis? 
- Actualment, estan passant situacions semblants? Quines?
- Com et sentiries si haguessis de fugir de casa teva?

PENSAMENT CREATIU 
- Quines tècniques s'han utilitzat per fer-nos sentir afectats?
- Com ho podem interpretar?
- Pots relacionar el vídeo amb la teva vida?
- Quina acció faries?

https://librosdelzorrorojo.com/catalogo/migrants/


https://takatuka.cat/ca/llibres/lenemic/

https://www.editorialjuventud.es/ca/los-ninos-no-quieren-la-guerra-9788426131881/


SI EN VOLEU SABER MÉS...

http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2023/11/exposicio-bibliografica-dels-ods.html


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada