dijous, 30 de novembre del 2017

POEMA DE NADAL

Aquest serà el poema que farem a P3, P4 i P5 (som escola rural). Si algú en coneix l'autor,  que m'ho faci saber. Gràcies ;)

QUÈ PODEM TREBALLAR?
- les rimes: cantar-felicitar/ petons-torrons
- les comparacions: què és una cosa dolça? Ens agrada que ens facin petons? Com voldries que fos un petó? (més gros que...). 
- fem petons: petons de xocolata, petons vermells, petons voladors...

Recordem que nosaltres "fem petons", no els "tirem".  





dimarts, 28 de novembre del 2017

CARTELLS A L'AULA: SÍ O NO?



Al llarg de la vida laboral, trobes escoles que:
- no tenen cartells per identificar els racons o els objectes
- tenen cartells per identificar els objectes escrits amb lletra de PAL, amb lletra lligada i amb lletra d'impremta (o totes tres)
- els nens/es realitzen els cartells, per la qual cosa van canviant en cada curs escolar ja que no té sentit que els cartells "segueixin" a l'aula quan els infants han marxat

En el primer cas, l'abecedari "exerceix" de referent. Aquest abecedari està replet de les cares dels infants de l'aula i de l'altre nivell perquè identifiquin el nen amb la seva lletra "maquinista". En el segon cas, són cartells fets per la mestra i que serveixen per organitzar els materials i poden servir "d'extra" perquè -qui vulgui- pugui anar a "visualitzar"-los" i començar a llegir en moments espontanis. Per mi, no fan cap mal...poden esdevenir "estímuls". I, per últim, els cartells elaborats pels infants són significatius perquè els han creat ells. 
Penso que totes les propostes són vàlides segons els objectius que ens marquem. Què en penseu? 


- referents a les taules d'infantil (números, vocals o tot l'abecedari)
- cartells escrits en els tres tipus de lletra (de pal, lligada i d'impremta)

Gràcies ;) 


diumenge, 26 de novembre del 2017

CALENDARI D'ADVENT


Handmade advent calendar www.manualidadesytendencias.com #calendariodeadviento #adventcalendar #Christmascrafts

Aquest any hem decidit fer un calendari d'advent ben especial: amb algunes reptes dins d'uns sobres. El dia 1 de desembre parlarem de què és un calendari d'advent, decorarem els sobres i començarem el joc. 

Aquí teniu algunes idees:
1. Salta com una granota despistada (salta enrere)
2. Fes tres voltes pel pati 
3. Canta una cançó com una fada/follet (molt fluixet)
4. Puja a la taula
5. Converteix-te en un robot (la paral·lela està a la classe dels robots)
6. Fes-te un embolic (dibuixat, que els nens "s'encadenin" fent un tren-espiral...)


Advent bulletin board. Link to document with scriptures below: http://howsweeteritis.blogspot.com/2011/11/advent-calendar-teach-true-story-of.htmlAdvent calendar on classroom door! Have the students design a number and put a special intention or kind act on the other side. Take down a card every day and read it to the class :)

dijous, 23 de novembre del 2017

FUNCIONS POLIVALENTS

No sempre tenim prou espai per "mantenir" certes zones a l'aula i cal ser creatiu/va per construir racons, espais i mobles polivalents:

MOBLE SEPARADOR I PISSARRA PER CONFEGIR PARAULES

 

dimecres, 8 de novembre del 2017

CONTES SOBRE ELS TRENS

ÀLBUMS IL·LUSTRATS i LLIBRES DE CONEIXEMENTS



Títol: Johanna en el tren
Autora: Kathrin Schärer
Editorial: Océano travesía
Any: 2010

Opinió: Àlbum il·lustrat que m'ha sorprès, ja que quan les il·lustracions no m'agraden, directament ja no continuo. Tal com diuen les autores de GRETEL (veure enllaç següent), aquest àlbum és un clar exemple de metaficció. L'autora juga amb els colors per diferenciar la protagonista de la història del creador/il·lustrador. I, el diàleg entre "realitat" i "ficció" és amable i amè. Francament recomanable. 

SI EN VOLEU SABER MÉS...

 
Títol: Tren en invierno
Autora:Susanna Isern
Editorial: Cuento de luz
Any: 2014


Títol: El tren
Editorial: Elfos
Any: 2012

 


https://www.bichitoslectores.es/locomotora/
 Títol: Locomotora

Autor: Brian Floca
Editorial: Planeta DeAgostini


dilluns, 6 de novembre del 2017

CALCULADORA A P5

Cercant per la xarxa, he trobat escoles que fan servir la calculadora a P5. Què en penseu? No m'ho havia plantejat...

Fa uns anys, vaig publicar una entrada anomenada "la màquina de sumar" feta amb materials reciclats i molt visual perquè els alumnes vegin on van a parar els taps, botons o boletes.


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhKxiI8UsK5bMgAL3Sq_VffGxlGx1G3-kZQVdYAoiD-xOYDAfutsy5FZErdz-otVHdkMEK8KrhYZ5QlrXk1u1H2fqQMH82HI739_xUi0y7zXNkxKJxJJCaNfmEPfieOkThAOXBmLWJVEA/s1600/Imagen+028.jpg

Fent servir la calculadora podem potenciar la...
- Iniciació i familiarització en l'ús de la calculadora. 
- Iniciació a la suma i a la resta com també a la identificació dels seus símbols (+ i -).



Tot seguit trobareu algunes de les escoles que la utilitzen.

dissabte, 4 de novembre del 2017

EL PODER DELS LLIBRES

Alguns d'aquests curtmetratges es podrien passar a la reunió de pares i mares d'inici de curs o a la reunió específica per parlar dels processos d'aprenentatge de la lectura i escriptura. A més a més, ho podem relacionar amb l'animació a la lectura.





dimecres, 1 de novembre del 2017

INTERACCIÓ ESCOLA-ENTORN

Un cop arribem a qualsevol l'escola, és important conèixer els recursos que ens ofereix o ens pot oferir l'entorn. Per què? Doncs per saber què podem aprendre del medi natural i social de la zona i per conèixer el lloc on viuen el nostre alumnat i ser partícips en les seves converses.
En algunes propostes us he enllaçat amb activitats "reals" que han dut a terme algunes escoles perquè us serveixin d'exemple i per motivar l'equip docent de les vostres escoles.
QUÈ PODEM OBSERVAR? QUÈ PODEM APRENDRE?
- La particularitat i el significat dels noms dels carrers i les botigues
- La geometria del poble (reixes, portes, estances...)
- La quantitat de botigues i comerços i els oficis actuals i passats
- El passat històric (castells, ponts, cases fortificades...)
 -Les comunicacions: carreteres, autopistes, trens, autobusos...
- Calcular les distàncies entre els pobles i les ciutats
- Buscar l'origen de dites populars

Trobareu moltes altres idees al blog sobre les XVII Jornades d'Escola Rural.   

I anant més enllà...
- L'hort a l'escola: interacció escola/familia/entorn
- Netejar el bosc
En aquesta pàgina web, cada centre es pot registrar i us ajuden a buscar una zona per netejar:
http://www.voluntariatambiental.cat/svac/
- Fer cartells amb els noms de les plantes i arbres d'un parc
- Penjar caixes niu
- Etc. 
COM ACTUAR? COM FER PARTICIPAR A LES FAMÍLIES?
- Fer un concurs anual per "caçar" paratges del poble com: fer fotografies dels objectes i edificis geomètrics; un altre any caçar paraules en poc ús; oficis... 
- Promoure sortides - fora de l'horari escolar- per l'entorn del municipi. 
- Etc. 

Entrades que he publicat relacionades amb el tema: