divendres, 15 de desembre del 2023

SILENT BOOKS

Per referir-nos als contes i àlbums il·lustrats sense paraules ho podem fer de moltes maneres, tot i que em costa de diferenciar els diversos matisos entre ells: llibres sense mots, wimmelbooks, silent books...

Us deixo alguns exemples:


CONTES ACORDIÓ

https://www.savannabooks.org/producto/p-de-pajaro/


https://mimundoconpeques.com/2016/11/02/caperucita-roja/

SILENT BOOKS

Què permeten? (extret de l'anterior enllaç: Silent books, una propuesta de aprendizaje visual y lectura activa en el aula de idiomas de Ximena Miranda. 

  • Activar canales de comprensión, no solo el lingüístico.
  • Disparar la atención y mantenerla.
  • Liberar al alumno del miedo a una única respuesta correcta.
  • Motivar una secuencia de actividades.
  • Proporcionar oportunidades y argumentos con los que participar en el aula.
  • Conectar con la visión del mundo y las competencias generales del alumno.

https://www.conabip.gob.ar/content/tres-silent-books-tres-libros-sin-palabras-del-sello-editorial-p%C3%ADpala 

http://apegoyliteratura.es/seleccion-de-silent-books/


SI EN VOLEU SABER MÉS...

https://glli-us.org/2021/02/01/silent-books/

https://homlib.wordpress.com/2017/10/16/sssh-the-silent-books-are-here/

dijous, 7 de desembre del 2023

HISTÒRICS DE LECTURA

 Aquí teniu una nova graella per recollir els llibres de lectura que es fan en un curs escolar:

Un llibre de lectura per curs:

Word

Dos o tres llibres de lectura per curs (escola rural)

Word

Espero que us sigui d'utilitat. 

SI EN VOLEU SABER MÉS...

http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2023/01/historic-de-lectures.html


dijous, 30 de novembre del 2023

LA LECTURA AL CENTRE de la Gemma Lluch

 

https://bromera.com/educacio/bromera-didactiques/2808-la-lectura-al-centre-9788498249316.html

Títol: La lectura al centre. 

Llegir (i escriure) llibres, pantalles i documents en el Pla de Lectura de Centre

Autora: Gemma Lluch

Editorial: Bromera, 2011

Opinió: Fa pocs dies, he descobert aquest llibre i és una petita joia que ens ofereix un ampli ventall de propostes relacionades amb llegir, escriure i crear productes literaris a les escoles i instituts. 

Algunes cites i aspectes a tenir en compte:

- llegir més enllà del llibre: pantalla, premsa, biografies, llibres de viatges...

Pàgina 21: utilitzar la lectura i l'escriptura per explicar la meva història i per fer-me present en la vida dels altres. 

Pàgina 22: el llibre es transforma en un creador d'experiències. 

Pàgina 22: expliquen que els alumnes d'infantil decoren el penjador amb la tapa del seu llibre preferit, és a dir, s'identifiquen amb ell. 

Pàgina 27: l'autora proposa que els estudiants creïn un diari per recollir els problemes del barri o preocupacions dels veïns. És una proposta en què els estudiants volen saber més perquè tenen un entorn comunicatiu, uns lectors/es, i els fa sentir responsables. SABER PER COMUNICAR. 

Pàgina 74: llegir i escriure per a un mateix i per als altres. 

SI EN VOLEU SABER MÉS...

Pla de lectura de centre (PLEC)

FIC (formació interna per l'elaboració del Pla de Lectura de Centre)

Com fer un pla lector de centre (editorial Bromera)

Gemma Lluch (PLC)

dimecres, 29 de novembre del 2023

QR i llibres inclusius

Us deixo aquests codis QR amb diferents contes (contes amb animació i amb llenguatge de signes). El codi l'he fet amb l'aplicació Monkey i es pot personalitzar amb la coberta de cada conte o cançó, per exemple. 

Algunes preguntes i/o possibilitats:
  • penjar 3 o 4 codis per trimestre a la biblioteca?
  • crear codis QR amb només contes o cançons que no tenim a la biblioteca?
  • crear codis QR amb contes de la biblioteca explicats pels nens/es amb veu o vídeo? 
Com veieu, hi poden haver moltes possibilitats.

SI EN VOLEU SABER MÉS...

dissabte, 25 de novembre del 2023

ELS CODIS QR ENTREN A LA BIBLIOTECA!

Comparteixo amb vosaltres aquesta proposta inclusiva sobre la introducció dels codis QR a l'institut (també es pot fer a les escoles). 

https://bibliotecaiebatea.blogspot.com/2020/02/els-codis-qr-la-biblioteca.html

PROPOSTES:

- Llegir un llibre i gravar l'àudio en MP3. Aquesta opció està pensada per a invidents o infants que encara no saben llegir. 

- Una altra idea ha estat fer un booktrailer del llibre. 

-  Llegir el llibre, escriure un resum i una opinió personal per tal de facilitar la tria d'exemplars.

- La quarta proposta ha estat confegir un qüestionari sobre el llibre a tall de comprensió lectora.


PER A MÉS INFORMACIÓ...

https://www.qrcode-monkey.com/es/

https://www.elproyectordeclase.com/2021/02/10-ideas-utilizar-codigos-qr-eduacion.html

dilluns, 20 de novembre del 2023

CALENDARI D'ADVENT LITERARI

 



El calendari d'advent literari pot tenir moltes possibilitats:

  • llibres escollits per l'alumnat d'un cicle i que cada dia un grup d'alumnes vagi a descobrir quin llibre "s'amaga" a través d'una endevinalla o, senzillament, obrint el sobre. 
  • llibres escollits pel personal de la comissió de la biblioteca per tal de visibilitzar-los (llibres amb poques lectures, oblidats...)
  • donar a conèixer els llibres nous de la biblioteca
  • Etc. 

Possibles objectius:

  • Incentivar el gust per la lectura com a font de plaer i gaudi. 
  • Donar a conèixer el fons de la biblioteca del centre. 
  • Donar visibilitat a la biblioteca escolar a les xarxes socials del nostre centre. 

Material preparat: 

SI EN VOLEU SABER MÉS...

https://projectes.xtec.cat/bescat/general/bones-practiques-calendari-dadvent-literari/

https://serveiseducatius.xtec.cat/conca/portada/un-calendari-dadvent-molt-lector-un-dia-menys-un-llibre-mes/   (Genially amb les veus dels alumnes)

dissabte, 18 de novembre del 2023

dilluns, 13 de novembre del 2023

LLIBRES SOBRE LA MATERNITAT I PATERNITAT (PART II)


https://www.crianzanatural.com/detlibro.asp?idlib=153

Títol: La maternidad y el encuentro con la propia sombra

Autora: Laura Gutman

Editorial: RBA Libros, 2008

Opinió: Llibre proper i amè en el qual es detallen diferents processos que sorgeixen abans, durant i després del part. És un dels meus preferits. 

Pàgina 17: De hecho, el bebé y su madre siguen fusionados en el mundo emocional. Este recién nacido, salido de las entrañas físicas y espirituales de su madre, forma parte aún del entorno emocional en el que está sumergido. 

Pàgina 19: El bebé es siempre un maestro gracias a su cuerpo pequeño, que le permite mayor expansión en el campo sensible. Por eso logra manifestar todas nuestras emociones, sobre todo las que nos ocultamos a nosotras mismas. 

Pàgina 25: El bebé se convierte en espejo cristalino de nuestros aspectos más ocultos. 

Pàgina 53: El dolor nos permite desligarnos del mundo pensante, perder el control, olvidarnos de la forma, de lo correcto. 

Pàgina 120: (...) los niños tienen también un conjunto de percepciones y sensaciones muy personales que necesitan que sean nombradas, pero para lograrlo, primero tienen que ser reconocidas como válidas. 

Pàgina 164: La sombra es todo lo que el individuo no puede reconocer de sí mismo. 

Pàgina 169: El cuerpo se constituye en una apertura emocional y espiritual tal que permite manifestar las partes de la sombra de la madre que ella esté dispuesta a elevar a su conciencia. 

Pàgina 197: Los adultos tenemos la mala costumbre de despreciar las capacidades de conexión, apoyo y solidaridad de los niños. 

Pàgina 209: ¿Qué me pasa, qué necesito, adónde voy, qué es importante para mí? Éstas y tantas otras preguntas primordiales dan sentido a nuestra vida cotidiana. 

Pàgina 218: Los adultos que sistemáticamente negamos lo que un niño pide deberíamos preguntarnos sobre la satisfacción de nuestras necesidades. 

Pàgina 220: Por eso, cuando un niño se convierte en tirano, vale la pena preguntarle a la madre, o persona que se ocupa, si le ha explicado qué necesita de él, hoy, aquí, ahora. 

Pàgina 244: Acompañar a nuestros hijos es aceptar los procesos reales de maduración y crecimiento. 

Pàgina 261: Cuando necesitan brazos, encuentran cuna; cuando necesitan comunicación, encuentran distracción (ho hem d'evitar!). 


SI EN VOLEU SABER MÉS...

https://www.meitaimaitie.com/es/comprar/libros-es/para-adultos/la-maternidad-y-el-encuentro-con-la-propia-sombra-laura-gutman/ 

divendres, 10 de novembre del 2023

LLIBRES SOBRE LA MATERNITAT I PATERNITAT (PART I)

Tot seguit, comparteixo amb vosaltres alguns llibres que he llegit sobre la maternitat i les famílies:

https://www.planetadelibros.com/libro-el-libro-que-ojala-tus-padres-hubieran-leido/308102

Títol: El libro que ojalá tus padres hubieran leído

Autora: Philippa Perry

Editorial: Zenith

Opinió: Llibre amb recomanacions i reflexions sobre les emocions que ens poden generar els nostres fills/es en determinats moments que ens recorden aspectes del nostre passat. Alhora, ens donen estratègies de com enfocar certes preguntes. L'autora ens dona exemples de comunicació a l'estil de Com parlar als nens i adolescents perquè escoltin i com escoltar perquè parlin de l'Adele Faber i l'Elaine Mazlish. 

Algunes cites: 

Pàgina 323: Es probable que quieras imponer un límite para el futuro. Cuando lo hagas, defínete tú, no a tu hijo. (...) Per exemple: "Tengo que acostumbrarme a la idea de que eres cada vez más adulto y puedes cuidarte solo. Vas que tener que aguantarme un poco más hasta que pueda dejarte hacer esas cosas". 

Pàgina 239: Cuando las líneas de comunicación están abiertas, se facilitan las conversaciones más complicadas y sutiles que debéis mantener sobre sexo, drogas, acoso, amistades, pornografía e internet. 

Pàgina 240: (los cuatro pilares de la conducta adecuada): Debemos tolerar la frustración, ser flexibles, mostrar capacidad de resolver los problemas y ser capaces de ver las cosas desde el punto de vista ajeno. 

Pàgina 243: Y del mismo modo que recomiendo analizar nuestra infancia para observar cómo influye a su vez en la de nuestros hijos, conviene prestar atención a cómo son nuestros padres con nosotros ahora que somos adultos, qué hacemos como ellos y qué queremos hacer de otra manera cuando nuestros hijos sean adultos. 

Per més informació: https://www.serpadres.es/educacion/44980.html

Títol: Parir: el poder del parto

Autora: Ibone Olza

Editorial: Ediciones B, 2017

Opinió: Aquest llibre parla de l'empoderament en el part i de les coses que poden sorgir en aquest procés. De lectura fàcil. 

https://www.planetadelibros.com/libro-todo-lo-que-nadie-te-ha-contado-sobre-el-posparto/329499

Títol: Todo lo que nadie te ha contado sobre el posparto

Autora: Teresa Pajuelo

Editorial: Zenith ,2021

Opinió: Si disposeu de tres hores seguides, el podeu llegir sense cap mena de dificultat. L'autora ens comparteix la seva visió de la maternitat com també de la seva feina com a llevadora. Ens dona consells, maneres de dir les coses que ens agraden o ens preocupen... de lectura recomanada!

Pàgina 37: ¿Puedo hacer algo por ti? Es una frase mágica, que siempre funciona y que siempre tendrá un buen feedback. Es una frase abierta, en la que dejamos que la otra persona se sincere y nos diga si necesita algo, si está preocupada por algún tema o si todo va bien y no le hace falta ayuda. 



https://librosdelasteroide.com/libro/un-trabajo-para-toda-la-vida

Títol: Un Trabajo para toda la vida : sobre la experiencia de ser madre 

Autora: Rachel Cusk 

Editorial: Libros del Asteroide, 2023


Opinió: Llibre que va ser molt criticat, però que trobo certament agradable, compassiu i directe. 

Pàgina 75: La cuestión de qué es una mujer si no es madre ha quedado sustituida para mí por la de qué es una mujer si es madre; y qué es una madre, en realidad. 

Pàgina 88: Lo único que hace falta es que esté ahí; y ese "lo único" lo es todo, porque estar ahí significa no estar en otra parte, estar dispuesta a dejarlo todo. Ser quien soy no compensa lo que me pierdo por no estar ahí. 

Pàgina 179: Cuidar de una niña tiene una esencia de ingobernabilidad, es como vivir en continuo estado de crisis, y mi versión de la maternidad no contaba, ahora lo veo, con la infraestructura militar necesaria para hacer frente a esa esencia. 

Pàgina 214: A veces me imagino la maternidad como una especie de carrera de relevos, un viaje que tiene el objetivo de pasar el testigo de la vida, que en un momento es todo trabajo, fuego y prisa y al siguiente es mera expectación jadeante; una tarea de equipo en la que el estrellato se redistribuye y se transfiere interminablemente. 


SI EN VOLEU SABER MÉS...

Títol: Cómo fortalecer el carácter de los niños. Autor: Robert Brooks i Sam Golstein. Editorial: EDAF.   

Títol: Entre padres e hijos. Autor: Haim G. Ginott. Editorial: Medici, 2005  

Títol: Com parlar als nens i adolescents perquè escoltin i com escoltar perquè parlin de l'Adele Faber i l'Elaine Mazlish. 

dimarts, 7 de novembre del 2023

Exposició bibliogràfica dels ODS

 

https://setmananatura.cat/2023/activitat/la-natura-als-ods/


Exposició bibliogràfica dels ODS relacionats amb la natura: 6, 7, 11, 12, 13, 14 i 15. Inclou llibres d'assaig, novel·la i còmic.

Coneixeu els ODS? A la Biblioteca hem fet el Racó dels ODS: una exposició bibliogràfica dels 17 objectius de desenvolupament sostenible, recollits a l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

Aquesta vegada destaquem els ODS relacionats amb la protecció de la natura.

Es tracta d’un espai obert per a la consulta i préstec dels llibres que tracten els objectius i hi trobareu assaig, novel·la i còmic.

Bibliografia (llibres exposats)

dijous, 2 de novembre del 2023

ENQUESTA LECTORA A CI, CM I CS

Comparteixo aquestes enquestes que podem passar als nostres alumnes per saber quins llibres llegeixen i no tenim a la biblioteca de centre i fer algunes propostes per veure els seus interessos. Alhora, ens poden servir per recollir informació i incorporar-la en el PLEC. 

Com es poden fer?

  • En gran grup, en petits grups i/o individualment. 


Cicle Superior



Cicle Mitjà


Word i PDF

Cicle Inicial


Word i PDF

Hem parlat de...

  • hàbits lectors
  • dinamització de la biblioteca de centre
  • dotació de la biblioteca
  • PLEC 

dimarts, 31 d’octubre del 2023

FRASES PER AMAGAR DINS DELS LLIBRES

Comparteixo amb vosaltres uns cartells que podem amagar dins dels llibres de la nostra biblioteca per tal d'incentivar que hi donin una ullada. Els podem imprimir en fulls de colors o plastificar perquè durin més temps. 

                                                         

Documents: Word i PDF

Hem parlat de...

  • el gust per la lectura
  • la dinamització de la biblioteca escolar


dijous, 26 d’octubre del 2023

JOC DE LECTO: PARAULA-IMATGE

Us porto aquest joc que he intentat actualitzar amb imatges reals. 

Possibilitats:

  • relacionar la imatge amb el cartellet corresponent
  • jugar només amb el taulell i posar tantes pedres com síl·labes o fonemes tinguin les paraules (malgrat estiguin agrupades en 1, 2, 3 i 4 síl·labes). 




dimecres, 11 d’octubre del 2023

CANÇONER

Dins de la maleta de contes procuro tenir un cançoner plastificat amb el pentagrama. En aquest enllaç, trobareu les cançons que he anat recopilant i transformant al llarg dels anys. Potser hi ha alguna que no té pentagrama, però penseu que m'ha estat difícil de localitzar-lo. En cas de no poder imprimir en color, podeu fer-ho en fulls de colors: 

      


Per què és important que les cançons tinguin un pentagrama?

  • Crec que ens serveix per crear consciència de les notes musicals que acompanyen les cançons i els infants comencen a "aprendre a llegir". 


A totes les etapes hi hauria d'haver un cançoner?
  • Potser sí per tal de consultar-lo quan ens vingui de gust o, almenys, penjar les cançons treballades en un lloc visible a l'aula. 

CANÇONER INFANTIL AMB PICTOGRAMES



SI EN VOLEU SABER MÉS...

dijous, 5 d’octubre del 2023

LA MALETA VIATGERA DE CONTES

Moltes escoles tenen una proposta relacionada amb "la maleta dels contes". Us deixo diferents escrits que us poden ajudar a l'hora de presentar-la. 


https://agora.xtec.cat/escolavalldelges/portada/la-maleta-viatgera/


CARTA A LES FAMÍLIES

Benvolgudes famílies,

Us volem informar que aquest any tornem a fer la “maleta viatgera”. L’objectiu d’aquesta proposta és el d’afavorir l’hàbit lector entre pares, mares i avis i àvies amb el nen i/o nena.

La maleta conté llibres de coneixements, àlbums il·lustrats i contes de diferents dificultats.

L’alumnat tindrà la maleta una setmana.

Us demaneu que tingueu cura del material.

Gràcies,

Les tutores


FUNCIONAMENT DE LA MALETA VIATGERA

Benvolgudes famílies,

Engeguem una proposta anomenada “maleta viatgera” per tal d’afavorir la lectura compartida i l’hàbit lector dels infants.

§  La maleta estarà a casa una setmana: de divendres a divendres.

§  Dins la maleta hi trobareu:

o   Les instruccions i el llistat de llibres

o   Els llibres

És molt important que tingueu cura dels llibres, ja que viatjaran tot el curs.

 

Moltes gràcies.

 

L’equip de mestres

SI EN VOLEU SABER MÉS...

POSSIBLES OBJECTIUS

  • Ajudar a establir un vincle afectiu entre adults i nens a través de la lectura.
  • Facilitar l'expressió de les pròpies emocions
  • Promoure el gust per la lectura i l’hàbit lector
  • Afermar l’autoestima de l’infant.
  • Afavorir l’enriquiment de l’expressió oral.
  • Potenciar l’atenció i la memòria.

http://ferdemestres.blogspot.com/2012/05/la-maleta-del-conte-viatger.html