dissabte, 29 de març del 2014

SELMA


http://www.loscuatroazules.com/img/cub/LCA001_cub_Selma.jpg

Títol: Selma
Autor: Justa Bauer
Editorial: Los cuatro cantones (Madrid)

Argument:  Para saber qué es la felicidad hay que hablar con Selma. Ella responderá como sabe, tranquilamente. La vida es algo sencillo, dice Selma, y la felicidad también. Pequeños ritos que parecen insignificantes conforman su existencia apacible. Con trazos esquemáticos y burlones, fondos diluidos y muchas lecturas posibles Selma nos regala una lección de vida.

Aquí teniu un altre enllaç amb més informació:
http://librosfera.blogspot.com.es/2008/06/6-das-6-lbumes-selma.html

Com a curiositat, a Catalunya tenim un poble abandonat anomenat "Selma" situat a Aiguamúrcia (Alt Camp). Us animo a visitar-lo :)

dimecres, 26 de març del 2014

PODER i BENESTAR

Avui us parlaré del benestar docent i de les emocions relacionades amb la nostra professió. 
El mestre ha de guanyar-se els i les alumnes i els ha d'estimar. I quan això no és suficient? Com he dit, guanyar la confiança dels alumnes et pot costar poc temps o molt temps: la qüestió és que l'has d'anar mantenint durant tot el curs. 
Hi ha mestres que poden arribar a ser un pèl violents (verbalment i físicament) a l'hora de tractar els infants i aquests atemorits els poden fer cas. Però, el més trist de tot és que aquests "facin cas" quan hi ha crits i quan tenen por de la corpulència del docent. També, pot passar que aquesta figura "gran" sigui un mestre que entri poques vegades a l'aula i que els alumnes facin més cas aquest que el tutor (que no és tan voluminós i no és tan "agressiu" com l'altre). 

Quan el grup d'alumnes es mostra dispers i els costa tornar en calma, el/la mestre/a ha de forçar la veu i ha de gastar molts energia per tal de cridar la seva l'atenció i "manternir-la".  Així doncs, el docent pot sentir-se absorbit per la responsabilitat de dirigir el grup en tot moment i, tota aquesta tensió pot ocasionar contractures, depressió, esgotament, estrès, angoixa, palpitacions, i un llarg etc. 

On queda el benestar? On està el clima tranquil i positiu per ensenyar i aprendre? On han quedat els valors? És veritat que si el 80% de l'alumnat d'una classe és conflictiu, la resta ho acaben sent? Què passa quan dins de la mateixa aula tots són immigrants? Què passa si dins de la mateixa aula tens doble bessonada i, alhora, aquests són cosins?

Aquests FACTORS faciliten o no els aprenentatges i el benestar dels infants i dels mestres. Entenent que cap els 3 i 4 anys hi ha l'etapa del NO, que els infants es mostren molt seus (jo, jo i jo) i que hi pot haver "mamitis" per part dels nens/es bessons/es...CAL SABER ATENDRE A TOTES LES DEMANDES DELS INFANTS i AIXÒ POT SER DIFÍCIL. 
Cada dia cal tenir CORATGE, empatia, solidaritat, paciència (molta), entusiasme i serenitat. 

Algú té un remei per ser així cada dia?  

Per acabar, aquí teniu una pinzellada d'algunes propostes:

Què fem a l'aula?
A l'aula expliquem contes sobre les emocions; hem fet els pots del conte "El monstre de colors" de l'Anna Llenas; tenim la capsa dels petons per poder-los fer abans de marxar; estampem sols o cares contentes quan els alumnes estan descansant; tenim pots calmants per sacsejar-los; fem acupresura (massatges facials) i respiracions (respirem floretes); i tenim el material "COM ESTIC" on els infants regulen les seves emocions: content/a, trist/a, enfadat/a i cansat/a. 
Molts recursos els he tret dels amics blocaires ;)

Quina és la realitat de les famílies?
Molts nens ens expliquen que els seus pares els peguen o peguen a les mares. Cada nen pot tenir més de 2 germans. Els pot faltar hàbits i representen el que fan a casa (escupen, peguen, empenyen..,). En fi, aquests factors familiars cal tenir-los en compte ja que són un suplement més del paquet. 
    
I només quatre coses:
- Aquests infants o una gran majoria de nens/es  estan en contra del món, per això actuen així?
- Com és que hi ha més alumnes amb problemes emocionals?
- Cal abaixar el llistó per part del mestre?  
- Què passa si el càstig amb acompanyament dins de l'aula no funciona? Observem que funciona el fet de treure'ls de l'aula ja que si estan a l'aula els "dóna igual". 

En fi, si tenim un públic difícil, hem de buscar solucions ignovadores, però a vegades aquestes no són suficients. 


diumenge, 9 de març del 2014

TREVA

Avui us portem un treball de final de projecte en el qual hi ha un recull d'activitats que afavoreixen i potencien l'educació emocional i la relaxació dins de l'aula.

Aquí en teniu un petit extret:
"El Programa TREVA es composa de Dotze Unitats TREVA (Figura 1), nou tècniques de les qualsconstitueixen aprenentatges fonamentals, altres dues són tècniques resultants i el Focusing, o enfocament emocional, la qual esdevé orientació principal del Programa. Tot i que aquestes tècniques cal aprendre-les per separat, solen ser aplicades a l’aula tot agrupant-les mitjançant exercicis depenent de l’objectiu a assolir: concentració, relaxació o energització". 
http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/45684/7/Temps%20per%20la%20relaxaci%C3%B3.%20Eines%20pel%20benestar%20emocional.pdf

Esperem que us sigui d'utilitat.

 

diumenge, 2 de març del 2014

CONTE PER COMPARTIR


Títol: És meu, això!
Autor: Michel Van Zeveren
Editorial:Corimbo (2009)
 
 

DE NOCHE EN LA CALLE

Portada de "De noche en la calle"
Títol: De noche en la calle
Autor: Angela Lago
Edicions: Ekaré (1999)


http://www.revistaplanetario.com.ar/libros/view/377/de-noche-en-la-calle

Heu tingut a les vostres mans aquest llibre? M'han dit que és molt bo.

CARNESTOLTES I LES CONSIGNES

Avui us parlaré una mica del Carnestoltes.
 
POSSIBLES OBJECTIUS
Els objectius d'aquesta festa variaran segons les característiques del grup classe, així doncs, us poden ser d'utilitat alguns d'aquests:
 
· Conèixer la tradició de menjar truita i butifarra dou el dia de Dijous Gras
· Memoritzar la cantarella: El Dijous LLarder
· Identificar els trets que caracteritzen la festa de Carnestoltes: personatge del Rei Carnestoltes, disbauxa, disfresses…
· Elaborar l´antifaç de la classe utilitzant diverses tècniques plàstiques
· Memoritzar la cançó: “Ara arriba Carnestoltes”
· Participar activament en el seguiment de les ordres del Rei Carnestoltes
· Gaudir amb la celebració de la festa de Carnaval
· Conèixer la tradició d'enterrar la sardina el dia de Dimecres de Cendra
 http://blocs.xtec.cat/lorenadelgado/objectius-didactics/
 
PSICOMOTRICITAT
https://sites.google.com/site/psicomotricitatntae/ud-6-el-carnestoltes

POSSIBLES CONSIGNES
Encara que resulti adient escollir les consignes els propis mestres, és més idoni que ho facin els alumnes. Però, quins? Depenent del que vulguem aconseguir: a la majoria d'escoles els alumnes de 6è escullen les consignes per poder implicar-se més.
Així doncs, algunes consignes que he vist són aquestes:
- anar vestits amb glamour
- els nens han de pintar-se els llavis i les nenes bigotis o els nens han de venir vestits de nenes i les nenes de nens
- anar amb pijama i amb sabatilles
- anar amb els mitjons per fora
- portar un pentinat extravagant
- anar amb un mocador, boina, barret... al cap
- portar alguna cosa penjant al coll: corbata, mocador...
- portar sabates diferents

i un llarg etc.