dilluns, 30 de desembre del 2019

Òpera Àcid de Miquel Creus


Coberta del llibre | Òpera Àcid per Miquel Creus | Editorial Males Herbes

Títol: Òpera àcid
Autor: Miquel Creus
Editorial: Males herbes, 2019


Opinió: M'ha fet trontollar. Quina sensació he tingut quan navegava per aquesta novel·la? Cansament, pertorbació, angoixa, desesperació, depressió...  M'he endinsat dins dels foscos passatges de la ment del protagonista com també dels carrers de Vic. No m'ha agradat gens el final, però qui diu que tot t'ha d'agradar? 

Algunes cites:

Pàgina 25: ...la música sembla augmentar de volum, com si volgués reconèixer i encerclar el nou rostre que acaba d'arribar, engolint les seves paraules...

Pàgina 39: ...caminar, com ho fa tothom, amb la merda als budells. *Moltes vegades això ho he pensat, però mai havia trobat cap autor que ho plasmés*. 

Pàgina 51: Cada nit, per arreu, el tot i el no-res ballen, fredament i cínicament abraçats, un vals. 

I, a la pàgina 108, l'autor anomena el seu títol "òpera àcid" comparant el fet que l'òpera és gran, magnètica... i l'àcid és pudent i traidor. 

Em sap greu descobrir-lo un cop s'ha reeditat aquesta novel·la i, alhora, s'ha mort l'autor. Em sap greu també que la gent lluiti per apropar-nos a les seves històries i que aquestes passin desapercebudes. Malauradament, molts cops estem lluitant/participant a certamens literaris amb l'esperança que algú consideri que el nostre manuscrit és acceptable per ser publicat i al final no sigui així. Tampoc hem d'amargar-nos esperant que algú altre/a ens digui "OK", és genial.  

Quina banda sonora pot tenir la novel·la?
- Adagio en sol menor d'Albinoni

SI EN VOLEU SABER MÉS...



dijous, 26 de desembre del 2019

Gina de Maria Climent

Front_Gina - Maria Climent


Títol: Gina
Autora: Maria Climent
Editorial: L'altra editorial, 2019


Novel·la de poc més de 185 pàgines. Ràpida i elegant de llegir. Un munt de pensaments que et remouen i et fan pensar: la societat patriarcal, els teus/seus prejudicis, creences... la recerca i l'acceptació de la nostra veritat. 

Algunes cites:
  • Pàgina 9: La vida és una successió d'esdeveniments inevitables i d'esdeveniments evitables (...). 
  • Pàgina 77: Les veritats més incòmodes són sovint les primeres a ser negades. 
  • Pàgina 104: mai feliç, mai res bé, mai res prou. 
  • Pàgina 131: Tots els canvis estan precedits pel caos. 
  • Pàgina 135: Lo passat se t'esmuny d'una manera inevitable i brutal i cruel. 
  • Pàgina 140: ...les persones me semblaven quadres en moviment.
  • Pàgina 182: ,l'únic que pots escollir és si tens ganes o no de viure de prop tot el que vindrà. 
SI EN VOLEU SABER MÉS...




diumenge, 8 de desembre del 2019

LA MOTXILLA COHESIONADORA

Avui us porto algunes propostes que he cercat per la xarxa per treballar la cohesió de grup, el lideratge i les normes a l'aula. 

El següent blog té un munt de propostes per potenciar l'autoestima i la cohesió entre l'alumnat: 
- joc de les cadires cooperatiu
- la teranyina de les coses bones
- el trencaclosques conjunt
- passar el cercle
- Etc. 




Recordeu també la proposta d'enganxar un gomet al front o el dibuix d'un conte, per exemple, a l'esquena de cada infant i que es vagin agrupant sense dir ni piu. 




INTEGRACIÓ-INCLUSIÓ
Integració no és el mateix que inclusió. 
*Inclusió: presència, progrés i participació 

https://www.youtube.com/watch?v=zjmPxqzC9m4&feature=youtu.be



PER MÉS INFORMACIÓ: 

Aprendre junts alumnes diferents (Pere Pujolàs): http://cife-ei-caac.com/publicacions/


dijous, 5 de desembre del 2019

TBL LES PARTS I EL TOT / GUEPARD

Aquí us deixo una rutina de pensament visible: les part i el tot. 

Repassant que el guepard és l'animal més ràpid del món, vaig decidir treballar "les parts i el tot":
- Els nens/es havien de trobar les parts retallades d'un guepard i escollir-ne quatre i enganxar-les. 

  • Què passarà si el guepard no té pell? 
  • Què passarà si no té cap? 
  • Què passarà si no té potes? 
  • Què passaria si no té cua? 


Mentre anaven xerrant, jo anava escrivint i dibuixant el que deien. 

Va ser una estona molt agradable. Proveu-ho ;) 




ALTRES IDEES: 


https://sites.google.com/site/ladestralpedagogica/rutines-i-destreses-de-pensament/destreses-de-pensament/les-parts-i-el-tot

dimarts, 3 de desembre del 2019

PROJECTE LA SABANA II: GIRAFATXUUUM!

Aquí tenim més llibres de coneixements i àlbums que us poden ser d'utilitat per explicar a l'aula relacionats amb la sabana: 


imatges

Títol: Girafatxuuum!
Autor: Carles Sala
Il·lustradora: Purificación Hernández
Editorial: Barcanova, 2018

*Nota: És un àlbum il·lustrat entranyable, molt adient per a cicle inicial. Cal adaptar-lo a infantil perquè és molt llarg. 





diumenge, 1 de desembre del 2019

CANÇÓ DE LA PLANA

Si ets subscriptor/a d'un blog de llibres, has begut oli. Sempre anotes recomanacions i veus que et falten hores per arribar a trobar i llegir totes les lectures recomanades. 


Cançó de la plana

Títol: Cançó de la plana
Autor: Kent Haruf
Editorial: Periscopi, 2017

Opinió: Novel·la de més de 350 pàgines, on l'autor ens fa còmplices d'algunes vides d'un petit poble americà. Els paisatges, emocions, sensacions són escrites magistralment. Et sent allà, ets sents protagonista, gairebé toques als personatges. 

M'ha sobtat que els diàlegs no tinguin guions sinó que siguin escrits més endins dels marges (un o dues tocades amb els tabuladors) i que l'índex estigui al final (com ha de ser, però em sembla que es diu sumari). A més a més, els títols dels capítols són els noms dels protagonistes del capítol (valga'm la redundància).   

ALGUNES CITES INTERESSANTS:
Pàgina 83: ...gota aiguosa tremolava a la punta del nas...
Pàgina 156: La llum de la casa feia resplendir les clapes de neu sota els arbres sense fulles del pati. 
Pàgina 235: El cel baix cada vegada més opac. 
Pàgina 248: El sol resplendia. Però no escalfava (...). 
Pàgina 270. ...i la música estava tan forta que la sentia a la panxa. 
Pàgina 379: L'aire es va tornar més lleuger. 

M'han dit que és una trilogia, així que ja tinc deures.

PER MÉS INFORMACIÓ...

dissabte, 30 de novembre del 2019

ARA ESTIC...


Fa anys que utilitzo el recurs didàctic sobre les emocions: ara estic... Primer, el vaig anomenar "Em sento..." que crec que és totalment vàlid, però cal també treballar que no sempre estem de la mateixa al llarg de les hores. 


QUÈ POTENCIEM? 
- Consciència emocional
- Regulació emocional 

PROPOSTA:
- Cada nen enganxa la seva foto en un requadre i decora el marc com vol.
- El mestre ho plastifica i ho retalla si ho creu convenient amb l'ajuda dels infants.
- Els nens poden anar-se autoregulant al llarg del dia.
- El mestre o els mestres que intervenen, haurien de tenir la seva foto plastificada per fer-los partícips. 
- Un infant de la meva classe em va dir que hi faltaven dues emocions: nerviós i calmat. Les tenim posades i les veureu al material que us adjunto. 



Resultado de imagen de tecnica tortuga, stop



dilluns, 25 de novembre del 2019

SOCIOGRAMA INFANTIL

L'altre dia, en el cotxe, vaig pensar que seria interessant fer un sociograma per a infantil per tal de veure les interaccions i no interaccions amb els nens i nenes de la classe.

Me'l vaig imaginar així: 




Tot seguit, vaig buscar exemples per la xarxa i he trobat aquests:  

picsart_12-15-10-49-27

*Van pintar les cares o el cos tenint en compte els colors de la pel·lícula Inside&Out (Del revés).



En coneixeu d'altres? Quina és la vostra experiència sobre el tema?

Gràcies per endavant,  

diumenge, 17 de novembre del 2019

ET PUC AJUDAR...




PROPOSTA: Crear amb els alumnes un plafó o una cartellera amb les nostres habilitats per tenir-los tots en compte. Es tracta de potenciar la seva autoestima, de fer-los sentir-se útils i de reconèixer-los davant dels altres. Veureu que han sortit diverses coses: experts en construir un parc juràssic, aixecar les persianes, dibuixar cors... aquestes habilitats es poden anar canviant i ampliant al llarg del curs.

Això va sorgir perquè tinc alguns nens massa dependents i vull potenciar la seva autonomia i habilitats socials (fer demandes).  

QUÈ PODEM FER? 
- Podem explicar un conte relacionant amb les habilitats personals (no ho he fet) o a través d'una conversa: què ens surt molt bé? Dibuixar? Veig que saps fer invents... i tu ajudes molt bé, etc. 

- Els infants retallen la seva foto i l'enganxen al tros de paper que els hi hem facilitat. Hi escriuen o hi dibuixen en què són hàbils. Intentem no fomentar les "experteses" per evitar que diguin que ells "només són experts en...". 



  
https://drive.google.com/file/d/18Riqf6vFdZPL5r2ZZ5JvfvM7qrqG1QCX/view?usp=sharing

Espero que us sigui d'utilitat, 

PD: ALTRES PROPOSTES PER TREBALLAR... L'EMPATIA

Resultado de imagen de educació emocional, et puc ajudar en
Escola Júlia Prunés

dimecres, 13 de novembre del 2019

GRUP DE TREBALL SOBRE LA MINERIA



Resultado de imagen de treball en grup

Una de les propostes de continuïtat del meu treball final de màster (TFM), és la de crear un grup de treball a qualsevol centre de recursos per tal de fer una maleta sobre la mineria enfocada a l'educació infantil i cicle inicial. Malauradament, després d'enviar la proposta a diversos centres de recursos (CRP), la proposta, de moment, no ha tirat endavant. Per què?
- ha de ser un tema demanat per un grup de docents
- cal que la proposta s'aprovi en els Plans Formatius de Zona (PFZ)
- ha de ser d'interès comarcal (si l'entorn hi ha minerals, és possible que es pugui fer el grup de treball). 

Així doncs, us adjunto els objectius que em proposava amb el grup de treball sempre modificables i que haurien de ser consensuats amb els mestres implicats. Només veureu una proposta inicial, es poden fer moltes altres coses. 


SI EN VOLEU SABER MÉS...

Per què fer una maleta dels miners i mineres?

- hi ha pocs recursos enfocats en aquestes etapes primerenques 

* Àlbums il·lustrats sobre la mineria

*Maleta didàctica "Minerals al supermercat" enfocada a cicle superior: http://apliense.xtec.cat/arc/sites/default/files/Guia_ampliada_8.pdf

*Química a infantil i primàriahttp://grupkimeia.blogspot.com.es/



dilluns, 11 de novembre del 2019

TFM sobre el patrimoni miner a infantil

Farà dos anys, vaig presentar i defensar el treball final de màster (TFM) sobre les possibilitats educatives del patrimoni miner a infantil (UAB).  Vaig triangular la informació entrevistant a miners, passant un qüestionari a les mestres de la comarca com també visitant diferents museus: Museu de Geologia de Manresa, les mines de Sal de Cardona i les mines de Cercs. Volia analitzar tres perspectives diferents per contrastar tota la informació recollida. Alhora, vaig analitzar el currículum d'infantil i el d'Anglaterra. 

Aquestes són les principals dificultats: 
- CURRÍCULUM: el currículum no focalitza amb el tema de la mineria, però no vol dir que no es pugui treballar. Potser això fa que no s'acabi de potenciar i que els mestres no facin massa demandes a museus miners.
-MUSEUS: tenen dificultats en fer la transposició didàctica, a adaptar els continguts científics a les capacitats dels infants. 

- falten recursos adaptats a infantil (contes, material pedagògic...)
- MESTRES: alguns no saben distingir els diferents tipus de patrimoni que existeixen; a la comarca en concret, no tenen massa ofertes educatives. El valor que li donem a les coses és diferent, per la qual cosa hi ha múltiples patrimonis. 

PROPOSTES DE CONTINUÏTAT
Un dels objectius que em proposo és crear una maleta dels miners/es per a infantil, ja que hi ha poc material per aquesta etapa educativa. Només he trobat la maleta "Minerals al supermercat" enfocat a cicle superior. 
Resultado de imagen de MINERALS AL SUPERMERCAT

TFM: Les activitats del treball i la maleta són propostes que cal adaptar a cada context, però penso que us poden ser útils. Recordeu que han passat dos anys i que, de ben segur, hi ha altres fonts i articles sobre el patrimoni i que possiblement hi hauran aspectes obsolets. 






dijous, 7 de novembre del 2019

MENTRE PARLEM d'Enric Sòria

Resultado de imagen de mentre parlem ENRIC SÒRIA
Títol: Mentre parlem
Autor: Enric Sòria
Editorial: Universitat de València, 1991

Opinió: Abans de començar, m'agradaria comentar que no he acabat de llegir el llibre. L'autor connecta el llibre amb altres dietaris com el "Quadern gris" de Pla, o el "Dietari" de Fuster o de Gimferrer. Autors que desconec, menys el primer. 
Les pàgines que he anat llegint m'han agradat per la profunditat i per plasmar el que tots sabem, però que possiblement no volem verbalitzar. 

Pàgina 19: "L'art de la mirada exigeix acceptar i aprofitar eixa separació que devalua el present: gaudir tan ambigu plaer, banyar-se d'imatge amb la intensitat que demana tot allò que és efímer". 
Pàgina 20: parla de la fascinació pel que no som. 
Pàgina 29: compara la feina dels escriptors i directors: els primers manipulen paraules i, els segons, persones i objectes. 
Pàgina 36: explica que tots busquem allò que havíem tingut o allò que havíem estat a punt d'abastar i que sempre se'ns ha escapolit. És la lluita diària de les nostres dèries i desitjos. 
Pàgina 39: "(...) per mitjà de l'evocació no ens identifiquem amb l'obra sinó que ens l'apropiem". 
Pàgina 47: "La sort dels bons llibres és que el temps renova el lector". *Ho podem comparar amb els nous lectors o amb el fet que un mateix lector torna a aquella lectura anys després, i creix perquè ha canviat i entén coses que abans no entenia. 
Pàgina 75: Compte amb aquesta afirmació!: "El moll i la desgana ho xuplen* tot". *Ho absorbeixen tot. 
Pàgina 78: "Ara és tancat i hi volta l'ombra de la mort". 
Pàgina 85: "La curiositat tot ens ho fa didàctic, com deia el mestre...". 
Pàgina 133: "El tràfec de la vida ens obliga a negligir les coses que estimem, sovint de manera imperceptible". 

SI EN VOLEU SABER MÉS...


dilluns, 4 de novembre del 2019

TINC UN VOLCÀ



Títol: Tinc un volcà
Autors: Joan Turu i Míriam Tirado
Editorial: El Cep i la Nansa, 2018

Argument: L’Alba no ho sabia, però a dins hi té un volcà, més o menys entre el melic i les costelles. De vegades, el volcà s’encén i explota. Llavors el foc ho crema tot i l’Alba pateix i s’espanta, tot alhora. Però una nit una fada menuda li explica a cau d’orella què pot fer quan s’enrabia, i aquell truc li farà descobrir sensacions inesperades.

PROPOSTES:
- Per introduir la ràbia i la fúria
- Podem practicar exercicis de respiració: ens podem posar un peluix damunt el melic
- Donar estratègies per calmar-nos
Resultado de imagen de tortuga pensa, actua

- Crear el racó de la calma/ el racó de la ràbia
- Decorar el nostre racó amb imatges que ens relaxen

- Verbalitzar situacions que ens fan enfadar
- Crear un volcà amb bicarbonat i vinagre

dijous, 31 d’octubre del 2019

CAFÈ ZOO





Títol: Cafè Zoo
Autora: Ana Moya
Editorial: Viena Narrativa, 2012

Opinió: Novel·la que t'atrapa només començar. Cada nou capítol està acompanyat d'una fotografia històrica del lloc i aquest contrast entre el passat i el present és fantàstic. Alhora, també cada capítol està integrat per més subcapítols. 

L'autora també combina el text amb cartes i això també em fascina. Recordeu que les últimes novel·les que he llegit són dietaris:  Diario de mi vida de Bashkirtseff, La primavera a Pequín de Parcerisas  o El diario de un hombre decepcionado de W.N.P. Barbellion. 

FRASES INTERESSANTS:
13: "...i el cor bategant dins una boca de dents tacades de xocolata". 
23: "Al meu voltant s'estenia el meu passat esmicolat". 
70: "Visc un present ple d'espurnes de passat".
130: "Tots som esclaus dels nostres desitjos".
137. "El sol començava a amagar-se rere les muntanyes i a tintar el paisatge de color vermell". 
167: "llàgrimes pesants". 
188: "la buidor de la mort".  
210: "La seva vida aquí cada cop tenia menys sentit. Ja no parlaven, no tenien res a dir-se". 
212: "La Laura tanca una altra estança de la seva vida". 


SI EN VOLEU SABER MÉS...