He publicat aquesta entrada per intentar agrupar algunes de les activitats que podem dur a terme per treballar la consciència fonològica.
Aquests són els codis identificatius consensuats amb el claustre:
● Paraules (les fem amb passes o piquem les cuixes)
● Síl·labes (les fem picant de mans i, de manera escrita, fent rodones)
● Fonemes: (les fem amb els dits de la mà o boca i, de manera escrita, les fem amb ratlles).
CONSCIÈNCIA SIL·LÀBICA I FONÈMICA (material adaptable)
Com es juga?
Amb pedretes o botons, els infants han de posar tantes pedres com síl·labes hi hagi o tantes pedres com fonemes.
CONSCIÈNCIA LÈXICA/SEMÀNTICA
Joc de la palmera (paraules curtes i llargues)
Material: WORD i PDF (famílies paraules llargues i curtes en el mateix document)
Com es juga?
- El pirata vol arribar fins als cocos que hi ha dalt la palmera. Però per això ha d’anar pujant mica en mica.
- En una palmera hem d’enganxar les paraules curtes i en l’altra les llargues.
- Acordar amb els nens i nenes que significa paraula llarga o curta. Curta: 1 o 2 síl·labes / Llarga: 3, 4, 5 síl·labes.
CONSCIÈNCIA SIL·LÀBICA
El joc del cistell
Material: PDF cistells i imatges
Com es juga?
Classifiquem les fotos segons les famílies semàntiques.
CONSCIÈNCIA SIL·LÀBICA
Com es juga?
Amb pedretes o botons, els infants han de posar tantes pedres com síl·labes hi hagi.
CONSCIÈNCIA FONÈMICA
Com es juga?
Agrupar les paraules que s'assemblen i verbalitzar quina lletra/fonema ha canviat.
Per exemple: GOS-DOS, MAPA-CAPA, ETC.
CONSCIÈNCIA FONÈMICA
Joc: Començo per...
Com es juga?
El material està plastificat i cal trobar les mateixes imatges que comencin com la imatge principal del requadre.
Per exemple: ARANYA - ARBRE-ABELLA, ETC.
SI EN VOLEU SABER MÉS...
http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/search/label/consci%C3%A8ncia%20fonol%C3%B2gica