dimarts, 26 de setembre del 2017

ESCOLA AFECTIVA I EFECTIVA

Fa més de dos anys que vaig iniciar aquesta entrada i l'he mantingut "al forn"; m'agrada deixar un cert temps perquè vagi madurant com també jo mateixa.

Temps era temps, la funció de l'escola era ensenyar continguts sense que això impliqués cooperació, interacció, debats, formulació d'hipòtesis... És ben cert, que el món han canviat i que les escoles han de ser afectives com ha dit la Carme del blog Fer de mestres: "He volgut compartir estratègies per a caminar vers una escola afectiva, reflexiva, creativa, respectuosa amb els infants i amb els valors mediambientals".
Potser el CANVI que estem fent i que encara queda per fer, és que perquè una escola sigui efectiva cal que primer sigui afectiva: cal prioritzar les relacions socials, les emocions, la pròpia individualitat per així ser part del grup d'iguals i formar un EQUIP. Quan ens sentim estimats i valorats, podem entendre el món que ens envolta i aprenem més i millor. 

Però, aquest clima afectiu és el mateix per a tothom? Clar que no! Cada persona, pensa, sent i viu de manera diferent. Cal ser curosos i efectius a l'hora d'atendre les demandes de cada infant. Per mi, això és la part més difícil per diverses raons: és cert que em costa exterioritzar els sentiments i no sóc massa "afectuosa" fet que em repercuteix amb el vincle que faig amb cada infant. En el meu cas, crec que trigo més a l'hora de vincular-me amb cadascun d'ells ja que "dosifico" les abraçades i petons. També, és cert que cada vegada més, hi ha infants amb "dèficits emocionals" i que et reclamen molt sovint. Els adults ens estem convertint en màquines poc "amoroses"? Aquí deixo la pregunta.  

També, he notat -des de fa anys- que se'm fa difícil recuperar-me "emocionalment" (vincles...) de cada curs escolar. Has d'esforçar-te al llarg del curs per mantenir la "connexió" amb cada alumne i cada any aquest "sobreesforç" (en el meu cas) es fa més feixuc. Tenim poca paciència o el vincle amb cada nen/a es fa més complex? 
  

diumenge, 24 de setembre del 2017

ALGUNES IDEES INSPIRADORES SOBRE ELS TRENS

Escollir com decorar la porta amb els alumnes, arribar a un consens i pensar els materials necessaris com també distribuir la feina entre tots, és un tasca cooperativa que es fa durant els primers dies d'escola. 
Aquí trobareu algunes idees inspiradores...però, us hauríeu de preguntar què han fet els nens i nenes: ho han decorat les mestres? Com han participat els i les alumnes?

Espero penjar-vos aviat la porta.


cutest teacher appreciation door!!!!

https://i.pinimg.com/originals/4c/8a/53/4c8a53f79745b6cdcb60b7dd3ff201ec.jpg

Welcome Back to School Classroom Train Bulletin Board

https://www.mpmschoolsupplies.com/ideas/1007/all-aboard-back-to-school-bulletin-board/

dissabte, 23 de setembre del 2017

LA PORTA DELS TRENS

Hola!
Decorar la porta de la classe és una tasca que es fa durant les primeres setmanes. 


CONVERSA AMB ELS NENS/ES 
- Com podem decorar la porta? Fem pluja d'idees; tot seguit, podem fer grups per tal que dibuixin el seu disseny i ens l'ensenyin davant de tots, etc. 
 - Qui tren escollim?: un tren d'abans o un tren modern? (cal tenir dues imatges perquè puguin diferenciar els dos trens (tren de carbó i tren elèctric) i treballar-ho prèviament).
- Escollim el tren que més ens agrada i reflexionem sobre com són els vagons: rectangulars, quadrats... busquem objectes amb aquestes formes geomètriques i els calquem a les cartolines per punxar-los seguidament. 
- Decidim qui vol ser maquinista/es, passatger/s o ciutadans que "saluden" als passatgers. 
- Fem les fotos de cara, lateralment (si ho creieu convenient) i reflexionem sobre els nens que estaran drets fora del tren (només els hi veurem la cara? Es veuran bé? Creieu que cal veure'ns de cos sencer? Etc).
- Parlem de quan passa el tren: de dia o de nit? Ho pactem. 
- Els nens que estan a fora, estaran acompanyats? Per on passarà el tren? Pel camp? Per la muntanya? Pel mar? (veure prèviament contes). Tot seguit, es pot fer un llistat d'animals (cavalls, ovelles, vaques...), objectes, edificis...que volem que estiguin a fora per tal d'imprimir-los i pintar-los.  
- Mirem fotos de la lluna per veure quins colors té, si té forats... per tal de fer la nostra lluna. 



Cómo-hacer-luna-de-cartón-diy-moon 

dimarts, 19 de setembre del 2017

CANÇONS SOBRE ELS TRENS

Hola a tots i a totes!
Sembla mentida, però hi ha un munt de cançons que parlen dels trens...sobretot s'utilitzen per fer fila, però n'hi ha altres que ens poden ajudar a treballar la cohesió de grup. Tot seguit, trobareu diferents versions d'algunes cançons més populars.



SE SENT UN TREN

https://youtu.be/_Ihb5wNws5I

EL TREN DE GIL RATATAPLAM

UN TREN PETITÓ
 


 
http://eltrencaclosques.blogspot.com.es/2011/08/canco-un-tren-petito.html

 AUTOR DESCONEGUT...
El tren que xiula



Escolteu el tren com xiula,
Xiula xiula sense parar,
Passa pobles i muntanyes,
I no deixa de xiular!
Xucu – xucu- xucu – xucu,
Xucu – xucu – xucu –xà,
Passa pobles i muntanyes,
I no deixa de xiular!

Cada matí
Cada matí a l’estació 
les màquines i trens fan processó. 
Puja el maquinista, 
toca el xiulet 
Uuuhhh! Sssshhh! 
I marxa tot dret.

dissabte, 16 de setembre del 2017

PROJECTE ELS TRENS

Moltes escoles escullen el projecte transversal del curs depenent de quin any, centenari, naixement...hi hagi i, a la nostra ZER, hem decidit treballar els INVENTS. A partir d'aquí, a infantil vam portar objectes relacionats amb els invents (rellotges, cd's, videocassetes...) per introduir el tema i començar a pensar el nom de la classe. 

Així que hem escollit ser...

  la classe dels trens
Abans d'iniciar aquest projecte d'investigació, he iniciat una recerca de recursos educatius sobre els trens. Aquí en teniu uns quants.


Algunes cançons...

Algunes propostes per Carnestoltes...

 

 Thomas the Train Costumes (Percy and Rosie)



FRAGMENTS DE PEL·LÍCULES O SÈRIES
POLAR EXPRESS (2004)



Chuggington: Chuggington es una serie animada en CGI que trata sobre la ciudad ficticia de Chuggington y sus trenes. La serie se estrenó de aires a las 10:30 a.m. ET/PT tiempo en 18 de enero de 2010 en Disney Channel's Playhouse Disney bloque en los Estados Unidos.


dijous, 14 de setembre del 2017

diumenge, 10 de setembre del 2017

PRIMERES SETMANES

Durant les primeres setmanes a infantil i, sobretot, a P3 es fa l'adaptació. Les escoles ordinàries ofereixen la possibilitat de fer jornada flexible per tal que els infants es vagin adaptant. En el cas de les escoles rurals, en  principi, no se'n fa ja que a l'aula hi conviuen els tres nivells del segon cicle d'infantil.  

TASQUES QUE ES PODEN FER:
- jocs i activitats per potenciar la cohesió de grup
- escollir el nom de la classe tot relacionant-lo amb el tema transversal del curs
- decidir i començar a decorar el mural de la porta
  Open House door J says: I find this really endearing and fun. I wonder if parents could write compliments on paper glasses to leave for their children after back to school night - "My Vision for You is . . ."

- fer els dibuixos dels penjadors

Penjadors personalitzats                                                                                                                                                                                 Más

- decidir com volem i què pengem a l'aula (cartells de les rutines...). 
- parlar i decidir les normes de la classe. Si convé, escriure-les.  
*Recordem que és interessant que l'aula sigui un llençol blanc per tal de fer-nos-la nostra (tot hauria d'estar despenjat, cal construir-la amb l'alumnat).
- decorar els cartells identificatius o logotips de cada taula (alguns els pengen al sostre o els enganxen a l'aula)
- començar a muntar el racó del nom de la classe amb els objectes, contes, imatges... que et van portant els alumnes
- decorar els carpesans (decorar una tira de cartolina i enganxar-hi la nostra foto, etc)
- pintar els palets de la sort: ens ajuden a seleccionar voluntaris, a fer fila...
- visitar tots els espais de l'escola: les altres classes, l'hort, la biblioteca...

SI EN VOLEU SABER MÉS...

divendres, 1 de setembre del 2017

NOU CURS I NOVES MANERES DE DINAMITZAR LA BIBLIOTECA D'AULA

Bon curs a tothom!
És cert i és una necessitat canviar els racons i altres espais de l'aula. Passa el mateix amb la biblioteca i més quan a l'aula tens tres o més nivells diferents. Cal canviar els espais per evitar la "monotonia". 

Aquí teniu algunes idees per millorar les vostres biblioteques i biblioteques d'aula o espais de lectura. Comprovareu que hi ha algunes característiques que comparteixen: 
- originalitat/creativitat
- espai íntim i delimitat amb coixins, cortines, prestatgeries, tanques...
- ambient acollidor i que incentiva la lectura


biblioteca5 

 


 
 
 Wybourn community primary school 

 
 

 Cosy reading area at St Liborius Primary School... image shared by Walker Learning Approach: Personalised Learning (",)


SI EN VOLEU SABER MÉS...