dilluns, 8 d’octubre del 2018

GRAMÀTICA DE LA FANTASIA


Títol: Gramàtica de la fantasia
Autor: Gianni Rodari
Editorial: Labutxaca, 2018 (segona edició)

Opinió: Aquest llibre està escrit pel mestre Gianni Rodari; en ell, es traspua creativitat, fantasia...idees quotidianes que podem utilitzar per crear contes. És de gran ajuda ja que hi ha coses que es van repetint de generació en generació, però també comença a ser un pèl obsolet en alguns altres aspectes.  

Algunes idees que m'han captivat:
- Pàgina 93: "[...]Propp acaba fent servir gairebé els mateixos termes amb què  sant Agustí descrivia la tasca de la imaginació, que consisteix, segons ell, a <<disposar, multiplicar, reduir, estendre, endreçar, recompondre les imatges de maneres diferents>>".  

- Pàgina 167: "Cal construir amb la imaginació tot el transcurs de la història, combinant les informacions que ens donen les didascàlies amb les dels diàlegs i les dels sorolls, amb les del dibuix i del color, reunint mentalment en un sol fil continu tots els fils dispersos que hi ha al guió, la trama del qual es fa invisible durant algunes estones". 

- Pàgina 195: "creativitat és sinònim de pensament divergent [...]". 

- Pàgina 221: "La tesi general és que treball científic i treball artístic tenen com a característica essencial projectar, donar sentit, transformar la realitat: és a dir, reduir objectes i fets a significats socials. Són les semiòtiques de la realitat". 

Ens fa algunes propostes comentades a la jornada d'escriptura i lectura que vaig assistir farà uns mesos a Manresa. 

El taller de la imaginació de la Care Santos
L’escriptura creativa esdevé un mètode per conèixer els nostres alumnes. Treballem amb el cap, cor i la vida.

Què ens permet fer?
§  Solvència a l’hora d’escriure
§  Fomentar la lectura
§  Desenvolupar la imaginació
§  Alliberar-se

PROPOSTES
  • Projecció d’un quadre: projectem un quadre amb menys acció possible (XVII...) i formulem hipòtesis: com es diu aquest senyor? Està trist? Quina relació hi ha entre ells? Etc.
  • Escriptura automàtica: el tema pot ser lliure o no, però cal escriure en 4 minuts el màxim de paraules possibles. S’avisarà 15 segons abans que el temps s’acabi.  
  • Els dos pots: A l’aula hi ha dos pots: el pot de es paraules fantàstiques i l’altre amb paraules horroroses. Es tracta d’escriure començant i acabant amb dues de les paraules escollides.
  • Què passaria si demà... : desapareguessin tots els botons? Etc.
  • Biografia en format microrelat: escriure la nostra vida en 5 línies partint amb només infinitius o substantius, etc.
  • Mots encreuats: escollir 20 paraules que ens defineixen i muntar uns mots encreuats. Cal passar-los per així endevinar a qui pertanyen.
  • Invents: inventar-nos una verdura, un animal... tot ajuntant 2 paraules (per exemple: mosquifant). També es pot fer amb paraules que ens agraden i no ens agraden (partim un full per la meitat i anem anotant les paraules).
  • Haikus: escrivim haikus no emprant verbs i que parlin sobre la natura, etc.
  • Consultem el llibre d’en Miquel Martí i Pol.
  • Binomi fantàstic: inventar una història amb dos personatges inversos o oposats. Per exemple: el llapis i la goma.  


SI EN VOLEU SABER MÉS:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada