divendres, 19 d’octubre del 2018

GEOLOGIA A INFANTIL


Aquest dimecres va acabar el curs de formació que he pogut realitzar anomenat La vida a l'Eocè i les roques d'Osona. Ha estat un curs intens on hem pogut anar in situ a veure els fòssils i les bioturbacions de l'entorn i hem pogut visitar l'exposició La comarca d’Osona 50 milions d’anys enrere. Per altra banda, és realment d'agrair VIURE allò que volem conèixer i hi ha pocs cursos que t'ofereixin aquesta possibilitat. 

Quan treballem els fòssils és important saber que...
- hi ha fòssils corporals i no corporals (rastres, camins, cavitats.. fetes per cucs, crustacis...). 
- el teixit tou també es pot fossilitzar (ulls, òrgans, carn...)
- els animals carnívors no són únicament grans sinó també petits (per exemple: l'estrella de mar)
- els arqueòlegs estudien tot allò construït pels humans
- els paleontòlegs estudien els animals que vivien abans dels humans 
- quan trobem roca grisa o blavosa forma part d'una conca marina
- quan trobem roca vermella és que el mar es va acabar i sempre estan per sobre de les roques marines
- els fòssils són qualsevol objecte, resta orgànica, impressió relacionat amb la natura vivent que ha romàs enterrat i inclòs dins d'una roca per un procés de recobriment, cimentació, recristal·lització (amb altres materials) o infiltració. 
- no tots els fòssils van conviure conjuntament

Què es pot treballar?
  • classificar fòssils i no fòssils: tenir una safata amb glans, fulles, pals, petxines, pedres, cargols, petxines i cargols fossilitzades, bioturbacions... per veure on les classifiquen.  
  • comparar els fòssils i rastres amb els de l'actualitat
  • identificar alguns fòssils vivents (els cocodrils o els ocells)
  • treballar les xarxes tròfiques
  • construir la línia fotogenètica d'un animal (la seva evolució) 
  • crear fòssils amb pasta de sal, fang...
  • reflexionar sobre el fet que trobem o no trobem fòssils depenent de les roques, sediments, altitud...

SI EN VOLEU SABER MÉS...
Litoteca de la UB (tipus de roques i altres coses)
http://www.ub.edu/futursinousestudiants/geologia/litoteca/introduccio.html

Paramoudras (bioturbacions fetes per animals)
http://www.academia.edu/14884906/Nuevos_datos_sobre_Paramoudras_y_concreciones_relacionadas_en_Jaizkibel_e_Igueldo_Pseudokarst_en_arenisca_del_flysch_Eoceno_Gipuzkoa_

Llibres i àlbums il·lustrats sobre la mineria
http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2016/11/albums-illustrats-i-altres-llibres.html
http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2016/07/llibres-sobre-el-subsol.html

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada