divendres, 27 de setembre del 2019

TBL III ALTRES ACTIVITATS

Destresa de pensament: rutina de comprensió

Activitat: Millor frase que explica aquesta imatge: Escollir la millor frase que resumeix una imatge.


Destresa de pensament: avaluar la fiabilitat de les fonts (fake news)

Activitat: Esbrinar i contrastar una notícia que ens ha arribat, per exemple, del poble:

- treballar en grup per valorar si és veritat o no

- decidir com comprovar-ho: tv, ràdio, diaris, internet, gent del poble, alcalde...


Destresa de pensament: Les parts del tot
Activitat: Donar importància en què tot és important i reflexionar sobre què passaria si...
prioritzar situacions significatives pels infants

Situació: Els infants arrenquen les flors de les maduixeres. Què passaria si faltés aquesta part? I quina és la seva funció?

CONCLUSIÓ: Si no té flors, no tindrà fruits i no podrà fer maduixes i no en les podrem menjar. 


Destresa de pensament: Generar idees creatives

El TBL ens permet generar idees creatives per tal de raonar, fer hipòtesis, resoldre problemes i comparar i contrastar diferents opinions que ens ajudaran a estructurar la ment (posar paraules a les accions i pensaments) com també ens permetran ser crítics amb el món que ens envolta. En resum, ens ajudaran a potenciar l'Educació per la Ciutadania Global (Pagès i Santisteban, 2016).
Per altra banda, el TBL ens permet treballar literacitat crítica o l'alfabetització crítica. Ens fa adonar que el tot i les parts van units, ens ajuden a ser crítics amb el món i intentem vincular l'experiència o missatge amb el nostre dia a dia perquè sigui significatiu. En definitiva, esdevé una habilitat de per vida, útil i fiable.
Us deixo aquest document sobre l'ensenyament de les ciències socials (justícia, pensament crític...):

Proposta (utilitzada en un curs de formació): 
- A l'aula ens arriba una carta d'un nen/a que té problemes (no té diners, no pot anar a l'escola, si el podem ajudar a construir una joguina...). Què faríem? Com el podem ajudar si no té telèfon i només un cop a la setmana pot anar a l'escola? Com li enviem ànims o instruccions de com pot fer joguines? Què fem per enviar-li detalls? Com podem treure tota aquesta informació?

A partir d'un dilema o qüestió socialment viva (QSV), generem pensament, ens organitzem, generem idees creatives per resoldre una problemàtica. I, a més a més, ens posem en el seu lloc: com et sentiries si no poguessis anar a l'escola? No tinguessis diners x....? 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada