divendres, 15 de desembre del 2023

SILENT BOOKS

Per referir-nos als contes i àlbums il·lustrats sense paraules ho podem fer de moltes maneres, tot i que em costa de diferenciar els diversos matisos entre ells: llibres sense mots, wimmelbooks, silent books...

Us deixo alguns exemples:


CONTES ACORDIÓ

https://www.savannabooks.org/producto/p-de-pajaro/


https://mimundoconpeques.com/2016/11/02/caperucita-roja/

SILENT BOOKS

Què permeten? (extret de l'anterior enllaç: Silent books, una propuesta de aprendizaje visual y lectura activa en el aula de idiomas de Ximena Miranda. 

  • Activar canales de comprensión, no solo el lingüístico.
  • Disparar la atención y mantenerla.
  • Liberar al alumno del miedo a una única respuesta correcta.
  • Motivar una secuencia de actividades.
  • Proporcionar oportunidades y argumentos con los que participar en el aula.
  • Conectar con la visión del mundo y las competencias generales del alumno.

https://www.conabip.gob.ar/content/tres-silent-books-tres-libros-sin-palabras-del-sello-editorial-p%C3%ADpala 

http://apegoyliteratura.es/seleccion-de-silent-books/


SI EN VOLEU SABER MÉS...

https://glli-us.org/2021/02/01/silent-books/

https://homlib.wordpress.com/2017/10/16/sssh-the-silent-books-are-here/

dijous, 7 de desembre del 2023

HISTÒRICS DE LECTURA

 Aquí teniu una nova graella per recollir els llibres de lectura que es fan en un curs escolar:

Un llibre de lectura per curs:

Word

Dos o tres llibres de lectura per curs (escola rural)

Word

Espero que us sigui d'utilitat. 

SI EN VOLEU SABER MÉS...

http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2023/01/historic-de-lectures.html


dijous, 30 de novembre del 2023

LA LECTURA AL CENTRE de la Gemma Lluch

 

https://bromera.com/educacio/bromera-didactiques/2808-la-lectura-al-centre-9788498249316.html

Títol: La lectura al centre. 

Llegir (i escriure) llibres, pantalles i documents en el Pla de Lectura de Centre

Autora: Gemma Lluch

Editorial: Bromera, 2011

Opinió: Fa pocs dies, he descobert aquest llibre i és una petita joia que ens ofereix un ampli ventall de propostes relacionades amb llegir, escriure i crear productes literaris a les escoles i instituts. 

Algunes cites i aspectes a tenir en compte:

- llegir més enllà del llibre: pantalla, premsa, biografies, llibres de viatges...

Pàgina 21: utilitzar la lectura i l'escriptura per explicar la meva història i per fer-me present en la vida dels altres. 

Pàgina 22: el llibre es transforma en un creador d'experiències. 

Pàgina 22: expliquen que els alumnes d'infantil decoren el penjador amb la tapa del seu llibre preferit, és a dir, s'identifiquen amb ell. 

Pàgina 27: l'autora proposa que els estudiants creïn un diari per recollir els problemes del barri o preocupacions dels veïns. És una proposta en què els estudiants volen saber més perquè tenen un entorn comunicatiu, uns lectors/es, i els fa sentir responsables. SABER PER COMUNICAR. 

Pàgina 74: llegir i escriure per a un mateix i per als altres. 

SI EN VOLEU SABER MÉS...

Pla de lectura de centre (PLEC)

FIC (formació interna per l'elaboració del Pla de Lectura de Centre)

Com fer un pla lector de centre (editorial Bromera)

Gemma Lluch (PLC)

dimecres, 29 de novembre del 2023

QR i llibres inclusius

Us deixo aquests codis QR amb diferents contes (contes amb animació i amb llenguatge de signes). El codi l'he fet amb l'aplicació Monkey i es pot personalitzar amb la coberta de cada conte o cançó, per exemple. 

Algunes preguntes i/o possibilitats:
  • penjar 3 o 4 codis per trimestre a la biblioteca?
  • crear codis QR amb només contes o cançons que no tenim a la biblioteca?
  • crear codis QR amb contes de la biblioteca explicats pels nens/es amb veu o vídeo? 
Com veieu, hi poden haver moltes possibilitats.

SI EN VOLEU SABER MÉS...

dissabte, 25 de novembre del 2023

ELS CODIS QR ENTREN A LA BIBLIOTECA!

Comparteixo amb vosaltres aquesta proposta inclusiva sobre la introducció dels codis QR a l'institut (també es pot fer a les escoles). 

https://bibliotecaiebatea.blogspot.com/2020/02/els-codis-qr-la-biblioteca.html

PROPOSTES:

- Llegir un llibre i gravar l'àudio en MP3. Aquesta opció està pensada per a invidents o infants que encara no saben llegir. 

- Una altra idea ha estat fer un booktrailer del llibre. 

-  Llegir el llibre, escriure un resum i una opinió personal per tal de facilitar la tria d'exemplars.

- La quarta proposta ha estat confegir un qüestionari sobre el llibre a tall de comprensió lectora.


PER A MÉS INFORMACIÓ...

https://www.qrcode-monkey.com/es/

https://www.elproyectordeclase.com/2021/02/10-ideas-utilizar-codigos-qr-eduacion.html

dilluns, 20 de novembre del 2023

CALENDARI D'ADVENT LITERARI

 



El calendari d'advent literari pot tenir moltes possibilitats:

  • llibres escollits per l'alumnat d'un cicle i que cada dia un grup d'alumnes vagi a descobrir quin llibre "s'amaga" a través d'una endevinalla o, senzillament, obrint el sobre. 
  • llibres escollits pel personal de la comissió de la biblioteca per tal de visibilitzar-los (llibres amb poques lectures, oblidats...)
  • donar a conèixer els llibres nous de la biblioteca
  • Etc. 

Possibles objectius:

  • Incentivar el gust per la lectura com a font de plaer i gaudi. 
  • Donar a conèixer el fons de la biblioteca del centre. 
  • Donar visibilitat a la biblioteca escolar a les xarxes socials del nostre centre. 

Material preparat: 

SI EN VOLEU SABER MÉS...

https://projectes.xtec.cat/bescat/general/bones-practiques-calendari-dadvent-literari/

https://serveiseducatius.xtec.cat/conca/portada/un-calendari-dadvent-molt-lector-un-dia-menys-un-llibre-mes/   (Genially amb les veus dels alumnes)

dissabte, 18 de novembre del 2023