dimarts, 28 de maig del 2024

"L'hora del conte, recer de lectura" de la Núria Vouillamoz

 

https://www.rosasensat.org/es/producte/lhora-del-conte-recer-de-lectura/

Títol: L'hora del conte, recer de lectura

Autora: Núria Vouillamoz

Editorial: Rosa Sensat, abril de 2024

Opinió: A la primera part del llibre, l'autora ens explica un breu marc teòric i, en la segona part, ens detalla en com estructura l'hora del conte i els llibres imprescindibles que han de conèixer l'alumnat. És un llibre interessant i molt pràctic. Una petita joia on he descobert nous àlbums il·lustrats que desconeixia. Cal dir que l'autora agrupa els llibres en diferents itineraris quan realitza l'hora del conte: psicoliteratura, socioliteratura, coneixement del món i juguem amb...(format, estructura...).

Algunes cites:

Pàgina 13: La literatura és diàleg, i la biblioteca, com a indret on habitar, ens embolcalla amb el rumor meravellós d'infinites veus, que, més enllà de l'espai i el temps, recorren els prestatges i s'encreuen en un eco subtil que s'amaga darrere els llibres. 

Pàgina 14: [...] sempre he concebut la biblioteca escolar no només com un espai físic, sinó també emocional. Un lloc on els llibres habiten els prestatges i dialoguen en silenci; on els infants es refugien i es troben a si mateixos; on redescobreixen els altres i estableixen llaços d'empatia i amistat; on obren els ulls al món que els envolta; on fan sentir la seva pròpia veu, perquè se senten acompanyats, escoltats i compresos; on creixen intel·lectualment i emocionalment; on viuen històries fantàstiques, alimenten la imaginació i gaudeixen d'experiències estètiques a través de la literatura. 

Pàgina 111 (referint-se a l'àlbum, "Goteta" de S. Joire i L. Fanelli): [...] la presència d'una sèrie d'elements que introdueixen un component ficcional ens impedeix parlar d'una obra estrictament informativa. El més evident es localitza en la mateixa materialitat del llibre com a objecte, ja que es tracta d'un leporello que, en ser desplegat circularment, permet unir la primera i la darrera pàgina per tancar perfectament lla història. 

Pàgina 129 (referint-se a l'àlbum, "Afortunadament" de R. Charlip): [...] la genialitat de l'obra rau en el fet de parlar, des d'una proposta senzilla i lúdica, de la complexitat de l'existència, i d'afrontar la gestió d'aquesta alternança de llums i ombres intrínseca a la vida amb valentia i resolució. 

Pàgina 139: (l'hora del conte) Dona la veu a l'infant perquè es reconegui en els llibres com a individu i ésser social i, perquè comparteixi aquesta experiència amb els altres. 

Pàgina 140 (Patte): [...] la biblioteca emfatitza la condició humana, els llaços interpersonals i la necessitat de conèixer, reconèixer-se i pensar.  

Altres llibres interessants:

La màgia de llegir en veu alta de la Meghan Cox Gurdon (2022)

Lectures que fan lectors de la Cristina Correro i d'en Joan Portell (2023) 

BIBLIOGRAFIA

Vouillamoz-Pajaro, N. (2022). Reescrituras subversivas en la LIJ: Cuando el álbum ilustrado da voz a los personajes clásicos. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura21(1). https://doi.org/10.18239/ocnos_2022.21.1.2737


https://www.revistaocnos.com/index.php/ocnos/article/view/210/357

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada