divendres, 5 de gener del 2018

LA MAGIA DEL ORDEN

La magia del orden (La magia del orden 1)
  Títol: La magia del orden
Autora: Marie Kondo
Editorial: Aguilar (23ª edición)

Acabo de llegir aquest llibre que, segons diuen, s'han venut més de 200.000 exemplars. A grans trets, és de lectura entretinguda i molt inspiradora. Petits canvis acaben fent que canviïs totalment i puguis millorar la teva qualitat de vida. 

Algunes cites que no podem pas oblidar: 
Pàgina 138: "Tener tu propio espacio te hace feliz. Cuando sientes que te pertenecer personalmente, quieres mantenerlo en orden".  
* Els nens/es es posen d'acord a l'hora d'ordenar, per exemple, les joguines del pati i fan els cartells pertinents? Per experiència, ens agrada -a molts mestres- fer els cartells bonics i perfectes, però aquests acaben sent els més oblidats. Cal que els infants participin en tot aquest procés: quines joguines tenim, com les podem classificar, quants cubells o caixes tenim per fer-ho i a quin lloc aniran cadascuna d'elles? Etc.  Si ho fan, seran curosos i "faran respectar" les normes que han creat. 

Pàgina 140: "El desorden tiene dos causas posibles: se requiere demasiado esfuerzo para guardar las cosas o no está claro cuál es el lugar que les corresponde". Cal valorar-ho.

Pàgina 169: "Organizar es una manera de revisar las cosas que nos muestran lo que de verdad nos gusta". 
* Aquest fragment el podem equiparar un pèl amb els petits tresors, cartes, postals, dibuixos...que ens regalen els infants. Els guardeu? Els anomeneu per saber quina classe, quin nen i quin any era? Ara, després d'uns quants anys, encara us recordeu dels nens? Creieu que cal tenir tots aquests tresors guardats? L'autora d'aquest llibre, comenta que el "regal" és l'emoció que t'ha suposat i potser el "regal físic" no és del nostre estil o no acaba sent un tresor en si. Així que només cal guardar l'emoció? Què en penseu? També, comenta que vivim ara i que hem de deixar el passat, allà. 

(pàgina 119: "Lo que debemos atesorar mo son nuestros recuerdos sino la persona en la que nos hemos convertido gracias a esas experiecnias del pasado [...] El espacio en el que vivimos debería ser para la persona en la que nos estamos convirtiendo ahora, no para la persona que fuimos en el pasado").

Pàgina 171: "[...] uno de los efectos mágicos de la organización es la confianza en tu capacidad para tomar decisiones. Organizar significa coger cada objeto con la mano, preguntarte si te inspira alegría y decidir si lo conservas o no". 

Pàgina 186: "Acumulamos cosas materiales por la misma razón que comemos (satisfacer un antojo)".


I, tot això, com ho podem aplicar a l'aula
Abans de tot, és molt probable que netejant a casa o veient objectes que es poden "salvar" de les escombraries, els escollim i portem a l'aula (jo vaig portar molts necessers que al final els hem acabat tirant). Com tot, mesura! i cal valorar si es podran aprofitar o no. Per exemple: he rescatat de les deixalles contes, un "aparador de maquillatge" o una pissarra.  Aquesta última no l'he portada a l'escola ja que era massa gran...

Per altra banda, amb els nens/es netegem, en el sentit de "tirar" les joguines amb ells/es? Els permeten fer-ho? 

Algunes propostes:
- seleccionar les joguines del pati que cal tirar ja que estan atrotinades
- escollir, per votació, quina joguina/moble cal que "marxi" ja que no l'utilitzem o és perillosa (cantonades, forats, vores tallants...)

Què treballem?
- el treball en equip per posar-nos d'acord 
- escoltem activament les opinions dels altres
- valorem la perillositat dels elements de l'entorn

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada