diumenge, 3 de maig de 2015

LA CAPSA DELS ENIGMES / LA CAPSA DELS MISTERIS

"La capsa dels enigmes o la capsa dels misteris" és una activitat que podem dur en pràctica setmanalment ja que afavoreix les habilitats del pensament. 

Es tracta d'obrir-la un cop per setmana o més (això depèn dels recursos dels mestres) per poder reflexionar sobre objectes, cançons, quadres o parts de quadres (sense saber si són quadres), entrades, objectes estranys... per així formular hipòtesis i buscar solucions als "problemes o enigmes plantejats".

POSSIBLES OBJECTIUS
 -Ser capaç de traduir els coneixements adquirits a diferents llenguatges (plàstic, oral, musical, corporal,...).
- Desenvolupar la imaginació i la fantasia.
- Familiaritzar-se amb personatges de contes de diferents cultures.
- Etc. 


PROPOSTES INICIALS
- Qui ha portat aquesta capsa? Què hi haurà dins? Fa soroll? Hi haurà objectes grans o petits? I animals? 
- Què vol dir "un misteri" o "un enigma"? (podem buscar-ho a l'ordinador). 


- Destinar un racó de pensar. / Hi ha escoles que tenen el racó de la PEPA (PEnsar i PArlar).

BLOCS TEMÀTICS
No podem separar les habilitats del pensament ja que totes interaccionen; hem de procurar valorar què cal potenciar en el nostre alumnat i en quina freqüència. 

Segons Irene de Puig, aquestes són les principals habilitats de pensament:

HABILITATS DE PENSAMENT
Habilitats d'investigació: són aquelles que ens informen sobre el món: reconèixer evidències, formular hipòtesis, buscar alternatives i generar noves idees. 
Habilitats de conceptualització: són aquelles que utilitzem quan interioritzem els aprenentatges: relacionar aspectes, establir diferències, clarificar, fer connexions...
Habilitats de raonament:  són aquelles que ens són necessàries per ordenar i ampliar els coneixements a partir de la nostra implicació: justificar hipòtesis, reconèixer contradiccions, establir relacions de causa i efecte, generalitzar...
Habilitats de traducció: en són necessàries per poder explicitar allò que hem observat, reformular aspectes, considerar diferents perspectives, passar del llenguatge oral a l'escrit...

ALGUNES IDEES:
 
-QUÈ ÉS? objectes misteriosos. ENDEVINAR QUÈ ÉS, DE QUI ÉS I PERQUÈ SERVEIX.
- Posar dins la capsa entrades o bitllets i pensar si alguna vegada ho hem vist, quan i perquè serveix; què passa si no portem bitllet; quines conseqüències hi haurà per la persona (vergonya...).
- Posar postals, rellotges de sorra... i endevinar què són; perquè serveixen; si tenen postals i rellotges de sorra a casa; relacionar la sorra amb el TIC TAC del rellotge; si jugueu amb els amics el dia us passa ràpid? Per què? Si encara voleu jugar, què us diuen? Us enfadeu? Dibuixar el temps, el pas del temps, el seu rellotge "personal". Etc.

- CONTES ENIGMÀTICS
 Programa: Juguem a pensar

Explicar i debatre els contes que podeu trobar en el llibre Filosofia 3-6 d'Irene de Puig. 
Explicar altres contes que fan pensar sigui per l'ús de paral·lelismes o altres girs argumentals com:
- Dins del bosc de Anthony Browne (Kalandraka)
- El carter Joliu de Janet Ahlberg (edicions Destino)
- Un bosc ple de boira de Nick Sharratt (Editorial Cruïlla)
- L'amable llop ferotge de Julie Bing  (editorial Horus)

*Alguns contes que desmitifiquen el paper dolent del llop: I i II

- IMATGES O QUADRES PER DESCOBRIR
- Observar quadres sencers i reflexionar sobre les emocions, els colors, els personatges...
- Cada setmana o cada dia apareix una part del quadre per així posar-nos d'acord a l'hora d'ajuntar totes les peces. Després, reflexionar sobre els quadre, escollir quin títol pot tenir, investigar sobre l'autor, etc. 

- MÚSICA PER ESCOLTAR
Escoltar simfonies i audicions, vivenciar-les (teatralitzar-les), imaginar quines personatges o animals en són els protagonistes, etc.  

- VÍDEOS 
En Bruno, l'ovella que no té sort. 

http://www.educacioilestic.cat/2013/07/recull-de-videos-danimacio.html
 

BIBLIOGRAFIA
Avaluació i més coses del blog Els Petits Infants
Sentir, parlar i pensar

4 comentaris:

  1. Una idea genial! fomenta la reflexió! la guardo! gràcies!! ens anem seguint.

    ResponElimina
  2. Hola Marta!
    Me n'alegro que t'agradi la proposta ;)
    De moment, he dut en pràctica diferents propostes, però espero fer ben aviat la capsa dels enigmes.
    Un petonet,
    Txell

    ResponElimina
  3. Txell, què complert i ben documentat tot! Moltes gràcies per la bona feina!
    Petons

    ResponElimina
  4. De res, Joana :)
    És tot un plaer poder-ho compartir.
    Txell

    ResponElimina