dimarts, 11 d’agost del 2020

NUBELANDIA


 Títol: Nubelandia

Autora: Codés Fernández Díaz de Cerio

Edicions: se-doC, 2006

Opinió: L'Òscar és el protagonista d'aquest llibre juntament amb el seu avi. El seu avi és forner en un poble anomenat "Mundo" i el net té la fantàstica idea de "fornejar" núvols, canviar-los de color i de forma però clar, això tindrà unes conseqüències...

Nº de pàgines: 103 pàgines

Capítols: 16 capítols

Edat: a partir de 7 anys* 

Què podem fer a l'aula? Llibre divertit i amè. Depenent de l'etapa de lectura dels nens i nenes, caldrà llegir-lo en veu alta (lectura guiada i/o compartida)*. Cal esmentar que el llibre no té il·lustracions, per la qual cosa afavoreix que els nens i nenes facin ús de la seva imaginació per crear els personatges i les situacions (al final de cada capítol hi ha una pàgina per dibuixar). Però, això també pot suposar que els alumnes més visuals, necessitin suport i no es motivin davant la lectura. Es podrien fer grups cooperatius per dissenyar els personatges, l'entorn de Mundo i els núvols, per exemple. 

  • dissenyar l'entorn de Mundo mitjançant grups cooperatius (maquetes, titelles, il·lustracions de cada capítol...)
  • fer una carta a l'alcalde demanant un parc inspirat en "Nubelandia" i, fins i tot, enviar-li els dissenys
  • imaginar-nos altres personatges, altres pobles... on pugui passar la història com també continuar-la 
  • crear art inspirat en el conte emprant diferents tècniques (volum, pintura...)
  • entrevistar a l'autora (amb què i qui et vas inspirar...)
  • reflexionar sobre les "cases de segona residència": parlar si ells/es en tenen i/o on van de vacances (capítol 2, pàgina 17) 
  • buscar indrets al poble on es mantingui "Casa XXX" o Can XXX" com a la pàgina 17, "Casa Pedro"
  • crear tonalitats blaves, blanques o grises inspirades en els núvols (pàgina 57)
  • buscar llibres relacionats amb aquest tema:
portada libro para niños koo


  • fer un petit diccionari de paraules o frases fetes
Us deixo algunes idees, però penseu que sempre han de sortir dels interessos i necessitats de l'alumnat:

- "ponerse medallas" (pàgina 18)
- ebanista (pàgina 35)
- tizne (pàgina 39)
- deshollinador (pàgina 40)
- "comió el coco" (pàgina 47)
- "cara de pocos amigos" (pàgina 54)
- "de buena tinta" (pàgina 81)
- retintín (pàgina 83)
- "la gente es la pera" (pàgina 89)
- cubrelluvias (pàgina 101)

Proposta local: Hi ha diversos motius que fa que la gent no conegui els artistes locals: poc pressupost, manca de temps i de gestions oportunes per crear un espai i un temps per VISIBILITZAR la feina dels artistes. Com veieu, al poble hi ha diversos parcs temàtics: de "Les tres bessones" i de "La selva d'aventures" i, què us semblaria si fessin el parc de "Nubelandia", però a partir del treball conjunt dels nens i nenes de les escoles del poble?  

Obres de creació del parc de les Tres Bessones.

http://www.palauplegamans.cat/pl113/serveis/urbanisme-i-territori/id2670/en-marxa-la-creacio-del-nou-parc-infantil-de-les-tres-bessones.htm

Parc infantil de la plaça Dr. Robert

http://www.palauplegamans.cat/pl19/actualitat/noticies/hemeroteca/id3361/obert-al-public-el-parc-infantil-de-la-placa-dr-robert.htm

ALGUNES IDEES:

https://www.playlsi.com/en/commercial-playground-equipment/playgrounds/bicentennial-park/



SI EN VOLEU SABER MÉS...

2. La lectura compartida Una proposta didàctica per treballar les estratègies de lectura amb l’alumnat que s’inicia en l’adquisició del codi Exemple d’activitat: Escola Prat de la Manta de l’Hospitalet de Llobregat  

http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0052/6397c614-c29b-4348-9e3d-6fcad1f4547d/2_lectura_compartida.pdf

6. ACTIVITATS AUTÒNOMES DE COMPRENSIÓ LECTORA: 

http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0059/84db26de-4a55-47e2-bda5-4041982338a9/6_activitats_autonomes.pdf


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada