divendres, 30 d’agost de 2013

Què fan els llibres quan no hi som?

Aquí teniu un petit vídeo que podem anomenar: Què fan els llibres quan no hi som?





dijous, 29 d’agost de 2013

EL BLOC FA ANYS

Sembla mentida, però avui el bloc fa 2 anys!!!
Dos anys que hem après junts, hem compartit vivències i divagat plegats...

En aquests darrers anys, el bloc ha publicat més de 280 entrades i hem penjat més de 600 comentaris. 

El bloc comença a fer-se gran gràcies a vosaltres. 

Moltíssimes gràcies a tots i a totes per les més de 46.000 visites i els 40 seguidors/es. També agraïm els/les seguidors/es ocasionals. 

Com a curiositat, les entrades més visitades són les següents:

- Il·lusions òptiques
Projecte Els dinosaures
- Projecte Els esports
Recull de frases pels informes
- Cançons sobre els/les gegants/es
- Celebrar els aniversaris
- Contes sobre Joan Miró
- El carter Joliu
- Activitats d'educació emocional
- Treballem la motricitat fina

En aquest darrer any (o curs), no he publicat tantes entrades com voldria. Potser no he tingut gaire inspiració. Però, això no vol dir que hagi deixat la "blogosfera". Aniré publicant sempre que trobi coses interessants. 

Ens llegim  ;)  

dilluns, 26 d’agost de 2013

US RECOMANEM... The Straight Story

Sempre m'han agradat les pel·lícules que no són gaire conegudes sigui per la temàtica, sigui perquè el públic no ha recolzat aquest tipus de registres, sigui pel baix pressupost o qui sap. 

Avui us porto la pel·lícula "The Straight Story" dirigida per David Lynch i estrenada al 1999. 
No recordo qui me la va recomanar, però un cop digerida ja forma part de la meva llarga llista de pel·lícules per recordar. 


La història és ben senzilla: un senyor gran vol anar a veure el seu germà, que fa anys que no veu, perquè ha patit un infart. Com que no pot conduir, decideix conduir el seu tallagespa. I podem dir que és un viatge de redempció, d'alliberació i d'expiació. Cal dir que mentre el protagonista viatja, coneix a gent ben diversa. 

Què faríem de les pel·lícules sense les bandes sonores? La música ens atrau certs sentiments, emocions... ens pot posar la pell de gallina, ens pot recordar algunes situacions que hem viscut, ens transforma, ens canvia i no ens deixa pas indiferents. 
Aquí teniu l'enllaç per si voleu tastar una mostra de la BSO. 

Com a fet destacable, em va agradar el paper del protagonista, Richard Farnsworth i, vaig saber que malaraudament, aquesta va ser la seva darrera pel·lícula perquè l'any següent es va suicidar. Abans de saber aquesta notícia, vaig pensar que "interpretava" molt bé el seu paper ja que hi havia molts moments en que es veia que "patia", és a dir, es podien veure "les xacres de l'edat" i no em pensava que això podia ser degut als càncers que patia (càncer de pròstata i d'ossos). [recordemos a...] 

En definitiva, crec que una bona pel·lícula és aquella que ens permet identificar-nos amb els personatges, fa que els acompanyem en el seu viatge i alhora també fem un viatge d'introspecció. I un altre toc indispensable és aquell que quan acaba la pel·lícula ens preguntem: i ara què? com continua la història?

Aquí teniu més informació

ALGUNES IDEES (secundària):

Què podem treballar?

1. Referents a l'autor/director i a la situació temporal
Analitzar la vida de director i el moment en què es realitzà la pel·lícula (situació política, econòmica, social....). 
2. Referents a les característiques tècniques: 
-  càmera: girs, enfocaments,... .
- música: estil (folklore,...),instruments, selecció de la música depenent de la situació emocional...  
- els sons (foc, fulles, grills...) i les comparacions: la soledat, el caliu,... . 
3. Referents a la/es temàtica/es 
Per exemple:
- valors que promou la pel·lícula (a qui influeix el protagonista? a la gent que coneix, a la gent desconeguda....)
- paral·lelismes: quan inicia el viatge es pot veure com els tractors recullen la collita i ell segurament està realitzant la seva última collita; ell va lent i segur en el seu viatge i tothom va molt ràpid (camió, ciclistes....); etc. 

4. Referents a la interpretació dels personatges i els actors i les actrius
Podem valorar subjectivament i objectivament la seva interpretació: què ens ha transmès, com ens hem sentit, què ens ha fet emocionar, què no ens ha agradat, etc. 
També, podem buscar característiques d'aquesta pel·lícula que ens aproximin a altres de la mateixa temàtica. 
Per exemple: Hi ha certs aspectes que (per mi), s'assemblen a la pel·lícula "Regreso a Bountiful" (1985). Per cert, us la recomano ;)


Heu vist aquest pel·lícula? 

diumenge, 18 d’agost de 2013

UN ALTRE PREMI

 
L'Anna del bloc Petit Món ens envia aquest premi tan dolç :)
Així doncs, us envio aquest premi perquè el repartiu. 
Gràcies Anna i felicitats pel teu "primer anyet". 

dijous, 15 d’agost de 2013

EXPERIMENTEM AMB ELS TAPS?

Avui us portem un recull molt ampli d'activitats que podeu fer amb els clàssics taps. Però, recordeu que aquests poden ser de plàstic, metàl·lics o de suro. 

POSSIBLES OBJECTIUS
- Experimentar amb diferents taps per tal de descobrir les seves propietats (mida, color, forma...)
-Iniciar-se en les classificacions, les agrupacions, les comparacions... mitjançant els taps. 
- Fer construccions amb material reciclat: els taps

POSSIBLES ACTIVITATS
- podeu fer sumes i altres activitats
- podeu fer seriacions

- podeu fer construccions
- podeu fer murals
 Mural sobre tema primavera realitzat íntegrament amb taps d'ampolla.

- podeu confegir paraules
 
- podeu estampar 
- podeu fer un joc amb taps i cartró
 

El joc amb taps és una bona eina que ens pot ser d'utilitat durant l'adaptació. 

Així doncs, us recomano anar guardant diferents taps i deixar-los a l'aula. 

Teniu més idees?

dimarts, 13 d’agost de 2013

DOS TUTORS A L'AULA



Durant les vacances podem reflexionar sobre diversos temes i dilemes pedagògics. I aquí en teniu un, que segurament haureu pensat:

- Per què durant les sortides cal portar més mestres (1 per a cada 10 infants) i a l'aula el/la mestre/a està sol/a? 

En primer lloc, és normal que a les sortides hi hagin més mestres pels perills i per la seguretat del grup. Per tant, es fa com a "mesura per evitar accidents" i perquè els infants estiguin cuidats i "vigilats". Així doncs, en un grup de 25 alumnes hi haurà 3 adults que en tindran cura. Això ens permetrà atendre a tots les necessitats dels infants i farà que la sortida "rutlli". 

I la meva proposta és que crec que és molt beneficiós tenir més d'un mestre/a-tutor/a a l'aula. Per què ho crec? Doncs perquè així els/les tutors/es comparteixen responsabilitats i els infants s'acostumen a tenir més d'un referent. A més a més, els tutors/es es poden "complementar", és a dir, poden aprendre junts, compartir inquietuds, valorar les activitats i intercanviar opinions sobre l'evolució dels alumnes. I hi afegiria el fet que si a un tutor li costa expressar certes coses (emocions, temari....), l'altre tutor pot "omplir aquest buit".  

Sé que és un tema delicat...

Què en penseu?



dilluns, 5 d’agost de 2013

ELS LAPBOOKS

A l'estiu sempre m'agrada mirar idees, propostes i activitats que no he pogut dur a terme i afegir-les a la llista pel proper curs. I aquest curs espero fer el meu primer LAPBOOK. 

Segons el que he anat veient, el lapbook és un llibre amb solapes en el qual hi ha un resum del projecte que s'ha fet a l'aula. Així doncs, podem afegir paraules clau, jocs, papers desplegables, trencaclosques, bossetes amb materials diversos....

Aquí en teniu alguns exemples:


diumenge, 4 d’agost de 2013

IDEES "ESPACIALS"

Aquí teniu algunes idees sobre l'espai i els astronautes:

- Buscar objectes, joguines i contes que parlin de l'espai i dels astronautes
- Què fan els i les astronautes?
- Com són els coets? Què tenen? Com s'anomenen els coets més famosos?
- Preparar l'enlairament del coet i fer el compte enrere: podem posar 3 cadires i enganxar-hi, amb l'ajuda dels nens/es, tres cartells amb els números dibuixats. Aleshores, cada infant pujarà al "coet" i saltarà quan diem "0"
- Fer diferents seriacions: astronauta-coet; sol-núvol-lluna...
- Unir els punts per fer diferents constel·lacions
- Buscar en diferents revistes els objectes que podem trobar a l'espai
- Classificar diferents coets tenint en compte la mida, el color...
- Parlar de les escombraries espacials
- Fer-nos el nostre carnet d'astronauta



I més idees:
- la lluna ha preparat uns coets espacials i màgics i té moltes altres activitats
- i més coets
- aquí teniu el projecte sobre els astronautes fet a  P4 (escola Cervelló)
- cançó "El meu coet" (escolteu la cançó aquí)
- cançó "Allà dalt" (no trobo la melodia). 
Allà dalt què hi ha?l’estrella polar.
I el sol lloent
El planeta calent
Des del cel veiem
un grapat de gent
i a la nit la lluna
que del cel ens saluda.


dijous, 1 d’agost de 2013

CONTES PER PARLAR DEL CÀNCER



Reportaje-ilustraciones-can


Hola a tots i a totes. 
A l'aula a vegades cal parlar de temes bastant difícils com és la mort o les malalties greus. 
Aquí teniu alguns contes que cal tenir en compte:

"La mare i els cavallers contra el càncer" de Marga Martí. 
"Tiempo para más cuentos" de Concha de la Hoz Fernández (Editorial Pintar-Pintar). 
"Mamá se va a la guerra" d'Irene Aparici (Cuentos de luz)


Aquests llibres són molt recomanables per a primària:
http://www.boolino.com/ca/blogboolino/item/60756-dia-internacional-del-nen-amb-c%C3%A0ncer-llibres-per-a-nens

Recull de contes i llibres de l'xtec.