Pàgines

dimecres, 15 de maig del 2024

"L'escola, casa de lectura" de la Mar Esteve Ràfols

 

https://lafinestralectora.cat/lescola-casa-de-lectura/

Títol: L'escola, casa de lectura

Autora: Mar Esteve Ràfols

Editorial: Eumo Editorial, maig de 2023

Opinió: Llibre de lectura fàcil on l'autora a la primera part del llibre ens explica què és la literatura i el procés dinamitzador per a diferents autors i, en la segona part, ens explica com ho podem fer. 

Pàgina 86: En aquesta pàgina l'autora ens explica el decàleg sobre què és llegir: 

  • Llegir és rebre, acollir, escoltar. 
  • Llegir és oblidar-se, és suspendre el jo, és descentrar l'ego.
  • Llegir és entrar en un diàleg. 
  • Llegir és inventar, és participar en la manifestació de l'obra. 
  • Llegir és estar so.
  • Llegir és un plaer difícil. 
  • Llegir és observar, és fer d'espectador. 
  • Llegir és identificar-se, és sentir emoció en acostar-nos a la vida que es manifesta en l'obra. 
  • Llegir és passar per una experiència. 
  • Llegir és una pràctica que dona forma, un camí de formació.  
Pàgina 103: Perquè un hàbit tingui vida i sentit, no només pot comptar amb la força de la inèrcia -que també hi ajuda-, ha de comptar amb un compromís que es renova cada dia amb accions, gestos, atencions i afectes. 

Pàgina 114 :(fent referència als tallers de lectura): Ens pot anar bé no oblidar mai quatre coses: la capacitat evocadora de l'obra, la seva incommensurabilitat, que no permet les interpretacions úniques, tancades ni acabades; la dimensió personal [...]; la gratuïtat i la receptivitat en la relació amb l'obra que evita la instrumentalització, la traducció o la concreció forçades; i la potencialitat del diàleg interpersonal des del món de l'obra que afavoreix l'aprofundiment, la transferibilitat i la ressonància de la lectura. 

Pàgina 119: I que l'aprenentatge no es dona per l'obligació o per l'exhortació, sinó perquè es transmet, s'encomana alguna cosa a través d'un testimoni viu. 

Pàgina 127: Per això, l'escola és un lloc únic [...]. Un lloc que ha de propiciar alguna cosa diferent de la que es viu en altres llocs. Un dels ingredients d'aquesta diferència és la lectura, però la lectura que ens ajuda a entendre'ns i a entendre el món, que ens apropa a altres vides, que ens allunya de la fredor, que ens fa sentir comunitat, que ens ensenya a escoltar, que ens dona la paraula. 

Altres llibres interessants:

ANY 2022:

ANY 2023:


SI EN VOLEU SABER MÉS...

divendres, 10 de maig del 2024

Bibliotecas escolares, ¿para qué? de la Mònica Baró, Teresa Mañà i Inmaculada Vellosillo

https://www.iberlibro.com/9788466713092/Bibliotecas-escolares-%C2%BFpara-qu%C3%A9-Otras-8466713093/plp

Títol: Bibliotecas escolares, ¿para qué?

Autores: Mònica Baró, Teresa Mañà i Inmaculada Vellosillo

Editorial: Anaya, 2004

Opinió: Llibre força amè que parla de com muntar una biblioteca escolar des de zero. Les autores es comuniquen mitjançant missatges electrònics i ens donen informació de referents actuals (des principis del segle XXI i d'abans) sobre les biblioteques escolars. 

Tot i que hi ha aspectes que han quedat obsolets, destaco els següents:

Pàgina 8: De ahí que, sin una dotación estable de recursos humanos y económicos, este espacio seguirá siendo una asignatura pendiente (...). Antonio Ventura. 

Pàgina 13: (...) como el servicio que permite a los alumnos desarrollar "el pensamiento crítico" y utilizar "de manera eficaz la información en cualquier soporte y formato". 

Pàgina 16: En el caso de los alumnos, es importante destacar que una buena biblioteca:

  • Facilita que se formen a su rimo, atendiendo a la diversidad. 
  • Permite que amplíen las explicaciones de clase, según sus intereses. 
  • Enseña a trabajar con documentos muy diversos en todos los soportes. 
  • Les prepara para utilitzar otras bibliotecas. 
  • Entrena en el uso de nuevas tecnologías, de navegar en internet. 
  • Ayuda a comprender el mundo. 
  • Despierta el gusto por la lectura. 
Pàgina 34-35: Las principales veo que son estas (ventajas del proyecto de la biblioteca): 

  • Ayuda a establecer las prioridades y a aclararse un poco con qué y con quién contamos para trabajar. 
  • Permite que el trabajo tenga continuidad, independientemente de quien se ocupe de la biblioteca. 
  • Revaloriza el papel de la biblioteca en el centro y le da mayor protagonismo en el proyecto educativo. 
Pàgina 131: Se recogen datos de usuarios que acuden a la biblioteca (a diario), de préstamos que se realizan (a diario y por materias), de incremento de fondos (mensual), de actividades de animación (mensual), de actividades de formación (mensual), etc. 

Todos esos datos nos permiten evaluar los servicios y comprobar si se han cumplido los objetivos propuestos, y resultan útiles para justificar necesidades relacionadas con la adquisición de nuevos fondos o con la realitzación más frecuente de actividades de animación o formación; es decir, nos permiten ir modificando y adecuando la colección y los servicios de la biblioteca a las necesidades de los lectores; (...). 

Pàgina 136: (...) te ha quedado clara la función primordial de una biblioteca escolar: enseñar a buscar y usar la información. 

Pàgina 142: Lo importante es que la colección permita multiplicidad de lecturas, tanto literarias como de cualquier otro tipo (...). 

Pàgina 147: La lectura de cuentos (que no representaciones), los juegos de búsquedas de personajes, autores, lugares u objetos, la alteración de historias, creando principios, finales, en que se desarrollan... todo ello son actividades que de alguna manera proximan al lector a los libros, y, en ese sentido, resultan "eficaces" para invitar a leer. 


EXEMPLES DE...

  • Memòria de l'escola FG Lorca 22-23 (Esta memoria ésta creada para reflejar todas las actividades que se han realizado durante el curso escolar 2022/23 con el fin de mejora para el próximo curso y facilitar el trabajo al futuro coordinador/a)

dimecres, 8 de maig del 2024

Permís de maternitat + permís família monoparental + vacances no gaudides + lactància

Escric aquesta entrada que espero que us serveixi d'ajuda a l'hora de demanar certs permisos. Recordeu que sempre, en cas de dubte, heu de contactar amb els vostres Serveis Territorials. 

Aquests tràmits s'han de fer a través del portal d'ATRI i també del portal de centres (no totes les sol·licituds hi són en tots dos llocs).

PERMÍS DE MATERNITAT (es preveu ampliar-lo a 20 setmanes). 

  • Si esteu de baixa abans d'agafar el permís de maternitat, quan tingueu la/es criatura/es, l'alta ha de ser del dia d'ABANS del naixement (Actualment, la baixa és de 16 setmanes, però es preveu allargar-la a 20 al llarg d'aquest 2024). 
  • Heu de presentar, com a petició genèrica als SSTT, la sol·licitud de maternitat del Departament (model A200) + la declaració jurada (A372) +  l'alta mèdica en cas que haguéssiu estat de baixa + el certificat d'autenticitat (A1116), el trobareu al Portal de Centres).  
PERMÍS DE FAMÍLIA MONOPARENTAL (4 setmanes més) *Compte! Hi ha hagut aquesta ampliació de 10 setmanes. 
  • 15/20 dies ABANS que acabi el vostre permís de maternitat, heu de sol·licitar el permís de família monoparental. Recordeu que ara no existeix el document físic del llibre de família. Es fa a través del portal ATRI (jo adjuntaria el títol de família monoparental i en el permís de maternitat ja ho anunciaria perquè ho tinguessin en compte).  
  • Podeu demanar el carnet de família monoparental aquí (GENCAT). [triguen unes dues setmanes a enviar-te la resolució i els certificats que cal renovar-los cada 4 anys. Recordeu preguntar a cada botiga si fan descompte per a famílies monoparentals. Molts supermercats fan un 5% de descompte]. 
PERMÍS DE VACANCES NO GAUDIDES
  • 15 dies ABANS que acabi el permís de família monoparental, l'haureu de sol·licitar. Els dies que compten són els 22 dies del mes d'agost.
  • Heu de presentar la sol·licitud mitjançant petició genèrica (model A200)+ declaració jurada (A372).

LACTÀNCIA

  • Hi ha diferents opcions de reduccions de jornada en què se us anticipa el sou que haureu de retornar després. 
  • Lactància compactada en cas de jornada sencera: Cal enviar-lo uns quinze dies abans que acabi el permís de les vacances no gaudides. 
  • Reducció 1/3: 80% de retribucions (122 dies) i reducció 1/2: 60% de retribucions (182 dies).

Recordeu que aquesta entrada s'ha publicat l'any 2024 i és possible que el protocol canviï. 


Altres dubtes:

A partir del 91è dia de baixa, cal omplir la sol·licitud de prestació de MUFACE (si sou de MUFACE) i heu de recordar que, quan feu la declaració de la renda, imprimir el certificat de retencions del Departament i de MUFACE (jo no sabia que existia!). 


ALTA BENEFICIARIS (MUFACE): Heu de demanar l'alta del vostre fill/a mitjançant la sol·licitud de MUFACE. Us demanaran el certificat de naixement i el vostre fill/a tindrà el mateix codi que el vostre. Directament, també tindrà el codi de la SS (la meva seguretat social).   


ALGUNES RECOMANACIONS: Registrar el vostre fill/a a l'hospital (molts hospitals fan un preregistre) i demanar un certificat de naixement. Tot seguit, anar a l'Ajuntament a fer el registre civil amb els papers que us han facilitat els de l'hospital (el groc i el vermell, em sembla) i donar d'alta en el padró municipal. Quan tingueu el certificat de naixement del registre civil (us l'envien via email), demanar l'alta de beneficiaris de MUFACE i descarregar-vos l'imprès. A continuació, anar al CAP per demanar la targeta sanitària. I, per últim, heu de demanar el títol de família monoparental. Tots aquests processos triguen un mes aproximadament.    

dijous, 25 d’abril del 2024

Dime d'Aidan Chambers

 


Títol: Dime

Autor: Aidan Chambers

Editorial: Fondo de Cultura Económica, 2007

Opinió: Aquest llibre és una petita joia que acabo de descobrir. Les persones interessades en aquest tema, l'han de llegir. 

Pàgina 15: En la pàgina 15, trobareu aquest resum de "El cercle de lectura":

https://www.vocaeditorial.com/blog/plan-lector/

Pàgina 16: Ayudar a que los niños participen en el drama de la lectura, ayudarlos a convertirse en dramaturgos (reescritores del texto, directores (intérpretes del texto), actores (representantes del texto), público (receptores activos y sensibles del texto), incluso críticos (comentadores, explicadores y estudiosos del texto), es lo que considero nuestro trabajo como maestros de lectura. 

Pàgina 23: Los significados de cualquier texto cambian de acuerdo al contexto de la vida de los lectores y de sus necesidades en un momento determinado. 

Pàgina 26: En esencia, hablar sobre literatura es compartir una forma de contemplación. Es una manera de dar forma a los pensamientos y emociones por el libro y por los significados que construimos juntos a partir del texto: ese mensaje controlado imaginativamente, que el autor envía y que nosotros interpretamos de cualquier modo que creamos útil o placentero. 

Pàgina 34: Cada miembro sabe una parte, pero ninguno sabe todo. Y los miembros de una "comunidad de lectores" intencionalmente se abocan a una actividad cooperativa de discusión con el objetivo de descubrir más sobre el texto de los que lograrían de otra manera. 

Pàgina 56: "Lo que enseñan los textos -nos recuerda Margaret Meek- es un proceso de descubrimiento para los lectores, no un programa de instrucción para los maestros". 

Pàgina 71: Y recuerde: nunca trate de agotar todo el libro o a los lectores o lo que quieren decir. Deje algo para otra ocasión. Deje algunas preguntas sin resolver. 

Pàgina 162: Leer es siempre cuestión de encontrar patrones, buscar conexiones, mantener la mente abierta a diferentes posibilidades. 

Pàgina 163: "Dime" tiene éxito porque pone en primer plano la importancia de la experiencia del lector al leer el texto y compartir la experiencia de otros "lectores igualmente cualificados" (palabras de Wayne C.Booth). 

ALTRES LLIBRES SOBRE AQUEST TEMA.

SI EN VOLEU SABER MÉS...

https://www.rutasdelectura.com/blog/2019/02/25/dime-los-ninos-la-lectura-y-la-conversacion/

dilluns, 22 d’abril del 2024

RECOMANACIONS LECTORES

Hola a tothom, 

Fa temps que tinc alguns referents de guies de lectura relacionades amb Nadal, Sant Jordi o l'Estiu:

- La invitació a la lectura, el blog d'en Jaume Centelles

- El Grup de Treball de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica Bibliomèdia

- El Grup de Treball de Literatura Infantil del Garraf

Les seves recomanacions són molt valuoses, ja que després les compartim amb el claustre o amb les famílies. També, des de la comissió de la biblioteca, les pengem en el blog i les seleccionem tot combinant-les.  

dijous, 18 d’abril del 2024

ANÀLISI DE CARTELLS PUBLICITARIS (infantil-primària)

Una tipologia textual que podem treballar a les aules són els cartells publicitaris. 

QUINS SÓN ELS EIXOS DEL PLEC QUE PODEM POTENCIAR?

- Saber llegir

- Llegir per aprendre

- Gust per la lectura


POSSIBLES OBJECTIUS (alguns ampliats dels enllaços de les experiències que teniu a continuació):

  • Familiaritzar-te amb els textos publicitaris per tal d'aprendre a llegir-los i interpretar-los. 
  • Gaudir i participar en activitats de lectura col·lectiva per tal de crear narratives compartides que ens ajuden a créixer i ser crítics amb la realitat. 

QUÈ PODEM ANALITZAR?

- El logotip, el missatge (paraules i/o frases), els colors utilitzats i el seu possible significat, el tipus de lletra (pal, lligada, script...), etc. 


- Preguntes per desenvolupar la literacitat crítica: 

  • Pensament holístic:  Què ens explica? (llegir què ens aporta...). Per què han escollit aquesta il·lustració? Tindria la mateixa repercussió en cas que el cartell fos diferent? 

  • Pensament social:  Quina intencionalitat o missatge ens transmet? Etc. 

  • Pensament creatiu: Pots relacionar i/o comprar el cartell amb la teva vida? I amb la teva realitat? Etc.

EXPERIÈNCIES

https://repositori.educacio.gencat.cat/bitstream/handle/20.500.12694/2865/lectura_cartell_experiencia_lectura_activitat_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y

/https://xtec.gencat.cat/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0064/91272c0f-53c7-4168-94cc-226077c8dfe1/3_lectura_guiada.pdf

dimecres, 17 d’abril del 2024

Narrativas literarias en educación infantil y primaria (diverses autores)

https://www.sintesis.com/libro/narrativas-literarias-en-educacion-infantil-y-primaria

 Títol: Narrativas literarias en educación infantil y primaria

Autors/es: Teresa Colomer, Mireia Manresa, Lucas Ramada i Lara Reyes

Editorial: Síntesis, 2018

Opinió: Llibre evidentment pràctic tal com diuen les autores amb recomanacions literàries i propostes de mediació lectora per aplicar en el nostre dia a dia a l'escola. 

Pàgina 11: La otra cara de la moneda es saber que las obras están diseñadas para que sean comprendidas por el lector a través de una compleja construcción de informaciones y vacíos que deben interpretarse adecuadamente (...). 

Pàgina 17: Conectar cuanto antes con las formas literarias a través de los demás permite que los niños se sientan implicados personalmente en esa actividad cultural.  

Pàgina 21: Familiarizarse con las narraciones significa interiorizar que hay una forma específica de contar cosas. 

Pàgina 22: Los personajes pasan a formar parte del mundo de los niños y permanecen en sus referencias sobre la realidad como una herencia cultural compartida con los adultos. 

Pàgina 29: Los niños disfrutan encontrando vías para prolongar su estancia en las obras.

Pàgina 112: Familiarizar a los niños con los distintos tipos de libros y explicitar sus rasgos forma parte de la educación literaria. 

Pàgina 128: Los valores que comparte una comunidad en una época y lugar no son estáticos y mucho menos eternos, sino que se van transformando a medida que cambian esa sociedad. 

Pàgina 132: La educación literaria del lector implica que este tome conciencia de que los textos hablan sobre el mundo y aportan mucha información sobre los sentimientos, creencias y formas de actuar de los humanos, así como valoraciones morales sobre todo ello.  

Pàgina 138: Los clásicos literarios se refieren a aspectos de la experiencia humana y permiten interpretaciones distintas, pero siempre interesantes para cada nueva generación que se incorpora a su lectura. 

Pàgina 154: El mecanismo discursivo que explica la relación que un texto mantiene desde su interior con otros textos se denomina intertextualidad. 

Pàgina 167: Así pues, los textos son necesariamente polisémicos: pueden producir efectos diversos, admiten variaciones interpretativas y presentan la posibilidad de alcanzar en mayor o menor elaboración sobre el sentido de la obra. 

Pàgina 178: La lectura guiada pretende, especialmente, ayudar a los alumnos a leer superponiendo una forma más distanciada de hacerlo, una forma que permite ganar perspectiva y abrir vías de interpretación más reflexivas para construir el sentido (Rouxel, 1996). 

Al llarg del llibre, ens recomanen diverses apps:

  • El visitante incómodo de Moving Tales (enllaç d'un altre blog). Lectura interactiva a partir de 9 anys. 
  • Spot de David Wiesner (enllaç).
  • Inanimate Alice de Kate Pullinger i  Chris Josephs (enllaç amb informació).
  • The Empty Kingdom (enllaç amb informació). Lectura a partir de secundària. 
SI EN VOLEU SABER MÉS...


Podeu descarregar-vos aquest llibre titulat "Siete llaves para valorar historias infantiles". Colomer, T. (dir) (2002): Siete llaves para valorar historias infantiles. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

dilluns, 8 d’abril del 2024

"Els Willoughby" de Lois Lowry

 

https://editorialmeraki.com/producte/els-willoughby/

Títol: Els Willoughby

Autora: Lois Lowry

Il·lustrador: Dani Gómez

Editorial: Meraki, 2a edició, setembre de 2023. 

Opinió: Llibre molt entretingut d'una família força particular: els Willoughby. Té 158 pàgines i ens narra les aventures de quatre germans que tenen uns pares força despreocupats.  


SI EN VOLEU SABER MÉS...

Guia de lectura del llibre extreta del blog d'en Jaume Centelles amb activitats per fer ABANS, DURANT i DESPRÉS de la lectura. 

https://laslecturasdeguillermo.wordpress.com/2018/10/07/los-hermanos-willoughby-de-lois-lowry/

http://saboratintaliteraria.blogspot.com/2018/10/los-hermanos-willoughby-lois-lowry.html

dijous, 21 de març del 2024

PENJADOR LITERARI

Una iniciativa per incentivar el moment màgic de llegir a l'aula és dissenyar els "penjadors literaris". La proposta més fàcil seria que el/la mestre/a ho dissenyi, però crec que seria més enriquidor fer-ho amb l'alumnat i tindria més valor. 

Proposta: Si fem lectura autònoma i/o guiada a l'aula, podem demanar a l'alumnat, per grups cooperatius, que dissenyin un penjador literari i el podem anar canviant al llarg de l'any. 

Què aconseguim?

  • donar valor a l'hora de llegir per evitar interrupcions
  • que sigui significatiu pels alumnes perquè els han dissenyat ells/elles
  • que treballin entre iguals (posar-se d'acord, prendre decisions...)

Bones pràctiques (BESCAT)

Aquesta proposta podria entrar a:

  • Línia 1: La biblioteca escolar com a agent de canvi i innovació
  • Línia 2: La biblioteca escolar com a agent d’equitat, participació i cohesió de la comunitat educativa
  • Línia 3: La biblioteca escolar com a agent dinamitzador cultural del centre
  • Línia 4: La biblioteca escolar com a laboratori per liderar i promoure un centre lector
  • Línia 5: La biblioteca escolar com a agent d’impuls i participació activa a la cultura digital


dilluns, 11 de març del 2024

La màgia de llegir en veu alta de la Meghan Cox Gurdon

 

https://vienaedicions.com/book/la-magia-de-llegir-en-veu-alta

Títol: La màgia de llegir en veu alta. 

El miracle de la lectura compartida en l'era de la distracció

Autora: Meghan Cox Gurdon

Editorial: Viena edicions, 2022

Opinió: L'autora explica amb senzillesa la importància d'explicar contes en veu alta a totes les edats i ho contrasta amb estudis i articles publicats per a diferents professionals (sector sanitari, psicològic...). Alhora, a la part final hi ha la bibliografia on comparteix lectures per llegir en veu alta. Francament recomanable. 

Per cert, l'autora comparteix un seguit de lectures en veu alta que es poden dur a terme a l'aula. 

Pàgina 36: "Llegir regularment amb els nens petits estimula els patrons òptims de desenvolupament del cervell i reforça la relació entre pares i fills en un període crític en el desenvolupament dels nens, en què es construeix el llenguatge, l'alfabetització i les habilitats socials i emocionals que tindrà durant tota la vida". (extret de l'Acadèmia de Pediatria Nord-Americana, 2014).

Pàgina 76: Si reservem un temps cada dia per llegir, podem deixar a un costat els deserts pixelats i descansar ni que sigui una estoneta en un lloc de connexió humana autèntica, sense tecnologia.  

Pàgina 130: Les paraules també són claus que obren el món (...). I passa el mateix amb els infants i amb les paraules que aprenen: com més en tinguin, més panys podran obrir.  

Pàgina 148: Hi ha una teoria que el vocabulari receptiu dels infants (les paraules que entenen) és d'un a tres anys més avançat que el seu vocabulari expressiu (les paraules que fan servir). Això vol dir que escoltant poden entendre i apreciar narratives que altrament estarien fora de les seves competències. 

Pàgina 190: Per això el temps que dediquem a llegir-los en veu alta se suma a una segona educació, que els ajuda a "adquirir una noció d'horitzons" per expressar-ho com el lingüista John McWhorter. 

Pàgina 194: De manera que les al·lusions culturals s'entrellacen i es reforcen entre elles i, tal com passa també amb les paraules de vocabulari, com més en coneguin els nens, més en pescaran al vol. 

Pàgina 219: Com més llegim, més veus sentim; com més veus, més imaginació; com més imaginació, més opinions; com més opinions, més llibertat de pensament; i com més infants tinguin llibertat de pensament, millor.

Pàgina 221: Els llibres que llegiu enriquiran les vides dels vostres fills molt temps després que creixin i marxin.  

Pàgina 237: Llegir té un poder analgèsic i de consolació sorprenent, alleuja els solitaris del seu aïllament i ofereix als malalts un petit recer del pes esgotador de la malaltia. 

SI EN VOLEU SABER MÉS...


divendres, 1 de març del 2024

Bibliografia "lectora" per a mestres i famílies

 A la pàgina web de la biblioteca escolar, podem tenir una secció anomenada "Espai mestres" i, una altra, "Espai famílies" amb un seguit de recomanacions: 


BIBLIOGRAFIA PER A MESTRES 

Llibres recomanats sobre la lectura:


BIBLIOGRAFIA PER A LES FAMÍLIES:

Llibres:

Revistes, webs i recursos per a les famílies:
  • Revista Namaka: Web amb recursos, didàctics i entretinguts per a la canalla. I també audiocontes. 
  • Mares i paresUn blog per mares i pares inquiets
  • Revista Viure en família Voleu compartir neguits i rebre informació sobre una vida saludable, una infància feliç i respectuosa amb els ritmes de cadascú? A Viure en família trobaràs resposta a aquestes preguntes i a moltes més. 
Articles:
Siete consejos para fomentar la lecturaLeer despierta la imaginación y la creatividad, y permite un mejor desarrollo del lenguaje, lo que ayuda a niños y niños a resolver mejor los problemas y transmitir más claramente lo que les pasa. (juny de 2023, UNICEF). 
Com fer que infants i joves llegeixin? (abril de 2023, Criatures). 
Per què no llegeixen els nostres fills? (març de 2023, Núvol: El digital de Cultura). 

dijous, 22 de febrer del 2024

LAB ALÍCIA EN EL PAÍS DE LES MERAVELLES

Buscant informació de com crear un laboratori de lectura sobre Alícia en el país de les meravelles, he trobat aquest del BIBBOTÓ

Aquesta seria l'organització (extret de l'enllaç anterior): 

  • El primer que vam trobar va ser un camí ple de fulles seques i àlbums il·lustrats sobre els cinc sentits i viatges. Cada àlbum portava a la coberta un cartell que incita a les famílies a viure'ls amb algun dels seus sentits: Olora'm, Mira'm, Toca'm, Escolta'm, Tasta'm i Viu-me. 
  • I després de passejar per aquest camí i perdre'ns pel bosc dels sentits encara ens esperava una altra sorpresa al lloc més profund del bosc: una gran taula del berenar des bojos amb teteres, tasses, galetes, barrets, rellotges de butxaca, ventalls màgics, un gat de Cheshire...
  • (...) vam demanar a les famílies que fossin ara elles les que creessin la seva pròpia història a partir d'un joc de cartes inspirat en l'aventura d'Alícia (amb els seus personatges, llocs, frases...), objectes de la taula del berenar de bojos i els àlbums que les famílies havien trobat al camí del bosc.
  • l resultat van ser històries absurdes i sense sentit que començaven amb un "Vet aquí una vegada en el meu país de les meravelles..." que alguns (van continuar la frase )


Alguns contes i àlbums il·lustrats que podem tenir:

  • Adams, Jennifer; Oliver, Alison. Alícia al país de les meravelles: el primer llibre dels colors. Barcelona: Coco Books, 2014.
  • Fabris, Nadia; Trevisan, Irena. Alícia al país de les meravelles: Un llibre amb pàgines sorprenents! Barcelona: Estrella Polar, 2018.
  • Sabuda, Robert. Alice’s adventures in wonderland. New York: Simon & Schuster Children’s, 2013. (conte pop-up)
La xarxa de biblioteques de Tarragona ens recomanen aquests (pàgina 17):

El Departament d'Educació va compartir aquest material:

https://xtec.gencat.cat/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0030/ec0abc1b-984a-4a79-8265-9b3bbd6a7b15/alicia_alumnat.pdf

https://xtec.gencat.cat/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0021/7ccd3774-19ad-4160-889b-2672b6a705b2/alicia_profe.pdf

Un altre exemple de LAB:

https://blocs.xtec.cat/becrpbll3/2017/05/03/laboratori-de-lectura-alicia-en-el-pais-de-les-meravelles/


SI EN VOLEU SABER MÉS...

https://unmondecontes1.wordpress.com/2013/11/03/el-soldadet-de-plom/

http://bibboto.blogspot.com/2015/10/alicia-amb-tots-els-sentits-un.html

dilluns, 19 de febrer del 2024

Lectures que fan lectors de la Cristina Correro i d'en Joan Portell

https://lafinestralectora.cat/lectures-que-fan-lectors/

Títol: Lectures que fan lectors

Autors: Cristina Correro i Joan Portell

Editorial: Eumo Editorial, 2023

Opinió: Els autors ens expliquen l'evolució de la literatura infantil mentre ens detallen els clàssics imprescindibles que tot alumnat ha de conèixer. Donen importància a l'elaboració del PLEC i de l'itinerari lector dels alumnes des d'infantil. 

Per cert, els autors ens comparteixen una sèrie de clàssics i tipologies de contes que hem de tenir en compte. 

Pàgina 129: Crear contextos d'aprenentatge amb objectius clars de lectura (per què es llegeix?): projecció social dels aprenentatges. 

Pàgina 132: El cànon consisteix, doncs, en aquelles lectures que ens acompanyaran tota la vida, que seran el refugi al qual es pot recórrer sempre, quan el lector necessita trepitjar terreny desconegut. 

En resum, cal tenir en compte els gèneres narratius, les llengües de lectura, les autories, les temàtiques, el suport (paper o digital), a l'hora d'escollir les lectures.  

SI EN VOLEU SABER MÉS...

https://diarieducacio.cat/ArtsEducacio/2023/04/13/cristina-correro-i-joan-portell-la-biblioteca-escolar-es-un-element-dequitat-educativa-cal-impulsar-la-des-de-ladministracio/

http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2023/11/la-lectura-al-centre-de-la-gemma-lluch.html

http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2022/05/visita-dautors-i-dautores-les-escoles.html

 http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2018/04/salo-del-llibre-2018.html

dissabte, 17 de febrer del 2024

"Maternidad consciente" de Laia Casadevall

 

https://www.penguinlibros.com/es/libros-crianza/337351-ebook-maternidad-consciente-9788419820136

Títol: Maternidad consciente

Todo lo que necesitas saber para sobrevivir a los primeros dos años de crianza

Autora: Laia Casadevall

Editorial: Vergara (Penguin Libros), gener de 2024

Opinió: Llibre imprescindible per endinsar-nos en el món de la maternitat. L'autora ens explica la seva experiència com a llevadora i ens dona alguns consells a l'hora de fer visites a l'hospital, a l'hora d'ajudar a les famílies i/o família com també consells relacionats amb l'alimentació, la lactància, etc. 

SI EN VOLEU SABER MÉS...

https://www.laiacasadevall.com/

https://www.mamagazine.es/laia-casadevall-la-maternidad-es-nuestra/

Altres entrades relacionades amb aquest tema:


dijous, 15 de febrer del 2024

NÒDULS, MALALTIA PROFESSIONAL I INDEMNITZACIÓ PER LESIONS NO INVALIDANTS

Han passat quatre anys d'aquesta entrada que vaig publicar relacionada amb els nòduls. Des d'aleshores, he procurat no faltar a l'escola tot que cada dia tornava sense veu. Des del primer diagnòstic, vaig demanar l'article 25 (has de fer la sol·licitud) que és l'adaptació del lloc de treball per motius de salut (ho desconeixia totalment). 

En la primera visita, et reuneixes amb el metge/metgessa dels SSTT (Serveis Territorials) amb tots els informes que portis del teu diagnòstic i hauràs d'omplir un qüestionari sobre l'índex vocal. Ell/a pautarà unes recomanacions que les enviarà al teu director/a i a tu mateix/a per correu o EVALISA. Generalment, cada any i mig o dos anys, cal revisar i actualitzar l'article 25 (en principi t'avisen, però si tens altres informes fets en el mateix any, és important demanar hora i actualitzar l'article 25). 

COMPTE!

  • cada baixa que tingueu relacionada amb els nòduls (no sé si les altres baixes també), cal enviar-la a Riscos Laborals del vostre Servei Territorial especificant que NO és una baixa per contingència comuna sinó per malaltia professional. 
  • no normalitzeu que sigui habitual quedar-se disfònic/a a la feina 
  • lluiteu per millorar la vostra salut, si no noteu millora hi ha clíniques foniàtriques que desconeixia i que us faran un bon diagnòstic: 

RECONEIXEMENT DE MALALTIA PROFESSIONAL
Pots demanar al teu metge/ssa dels Serveis Territorials que sol·liciti la investigació de les causes o contingències per reconèixer la seva patologia com a malaltia professional (en cas que tinguis nòduls). Us enviaran dos documents (poden trigar uns mesos):
  • la proposta de resolució
  • la resolució definitiva 
INDEMNITZACIÓ PER LESIONS NO INVALIDANTS (sol·licitud telemàtica per MUFACE)
Si us han quedat seqüeles o lesions, podeu demanar una indemnització per lesions no invalidants. Si sou de MUFACE, us demanen aquests papers:
  • model de sol·licitud i model 145 (IRPF)
  • resolució de l'expedient de causes= el Departament us l'envia un cop el metge dels SSTT fa la petició
  • Informe del órgano de personal donde trabaja que establezca que no reviste suficiente gravedad como para la jubilación por incapacidad= l'heu de demanar als SSTT (serveis Territorials). Temps d'espera: menys de 2 setmanes
    • ULL: Haureu de fer una petició genèrica a GENCAT (primer, vaig enviar correus que no em contestaven, vaig trucar i molta gent no tenia coneixement d'aquest tràmit i, al final, em van dir que fes una petició genèrica per tenir constància de la meva petició. El cap dels SSTT et fa l'informe). 
  • Informe médico de calificación de las lesiones o Dictamen facultativo del médico que haya atendido al Mutualista el día que se produjo el accidente = l'heu de demanar a la vostra entitat mèdica
      • ULL: Encara que hàgiu anat a una clínica foniàtrica, en el meu cas, com que no pertany a l'entitat en la qual estic adscrita (SS), no serveix! Vaig demanar al meu otorrino que el veig cada any o dos anys, que em fes l'informe i vaig presentar també tots els informes de la clínica privada explicant que a la sanitat pública, en un primer moment, em van fer un diagnòstic poc precís i vaig haver de recórrer a la sanitat privada (no només tenia nòduls, sinó edemes i vergeture). 
    • Si les lesions poden ocasionar incapacitat permanent parcial i una disminució del rendiment no inferior al 33 per 100, cal adjuntar aquest certificat (l'heu de demanar als SSTT, petició genèrica). Temps d'espera: menys de 2 setmanes

      • Certificación del Órgano de personal donde conste Cuerpo, Escala o plaza de pertenencia y grupo de adscripción del mutualista.

ULL: Teniu uns 5 anys per presentar aquesta indemnització un cop us hagin fet arribar la resolució de l'expedient de causes. Comenceu com més aviat millor.  

Ara us toca esperar la resolució que triga uns dos mesos per saber si l'han acceptada o l'han rebutjada. Cal dir que la podeu presentar vosaltres o fer-la presentar a través d'una entitat jurídica (advocat/da especialista en malalties professionals o incapacitats). 

Per cert, per contactar amb MUFACE, necessiteu anar a formulari de consultes per a mutualistes. 

SI EN VOLEU SABER MÉS...

Article 25

https://www.sindicat.net/adaptacio-de-lloc-de-treball-art-25/ 

https://www.cgtensenyament.cat/adaptacio-lloc-de-treball-salut-article-25/

Entrada publicada l'any 2024, per la qual cosa és possible que la normativa hagi canviat. 

dimarts, 13 de febrer del 2024

"El arte de crearte" de Rocío García-Viso

 

https://www.planetadelibros.com/libro-el-arte-de-crearte/390623

Títol: El arte de crearte

Autora: Rocío García-Viso

Editorial: Espasa, febrer de 2024

Opinió: Llibre de menys de 230 pàgines en el qual l'autora (és llevadora) ens explica les etapes de l'embaràs i ens dona consells de com afrontar els reptes de la maternitat: les proves, el creixement del nadó, els dubtes en relació amb la lactància, les contraccions, els tipus de parts, el pla de part, etc. És de lectura amena i ràpida. El recomano. 

També us pot interessar...

http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2023/11/llibres-sobre-la-maternitat-i_02068729893.html

http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2023/11/llibres-sobre-la-maternitat-i.html

dijous, 8 de febrer del 2024

COM TREBALLAR LES NOTÍCIES A L'AULA?

RECULL DE PROPOSTES:

Treballar el periodisme de guerra i el fotoperiodisme (a continuació, us deixo els objectius d'aquesta proposta pedagògica de La Caseta. Serveis Educatius):

  • Entendre la importància del poder de la imatge.
  • Sensibilitzar sobre el fotoperiodisme com a generador de canvis i consciència social.
  • Comprendre la tasca i la importància de la figura del fotoperiodista.
  • Aprendre com i quan es pot fer una fotografia 
  • Promoure l'educació visual.

Models i exemples de notícies: http://www.xtec.cat/centres/a8051306/llengua/noticia.htm

Proposta d'activitat: Cada nen i nena ha de buscar la mateixa notícia en un diari. Després la llegirem a classe. Són totes iguals? Per què una mateixa notícia mostra de forma diferent la informació segons el periòdic que la publica? Finalment parlarem a classe de l’ OBJECTIVITAT i la SUBJECTIVITAT de la premsa. Extret de: Proposta de treball del text informatiu a Cicle Superior d’Educació Primària: La Notícia

SI EN VOLEU SABER MÉS:

RESUM FEM PREMSA!!! Escola Labandària VIII Premis el CAC a l’escola 

Textos periodístics: https://www.auladecatala.com/textos-periodistics/

dimecres, 7 de febrer del 2024

"La paradoja" de James C. Hunter

https://www.empresaactiva.com/paradoja_1

Títol: La paradoja. Un relato sobre la verdadera esencia del liderazgo

Autor: James C. Hunter

Editorial: Empresa Activa, 2003

Opinió: Llibre d'autojuda semblant a altres llibres que he llegit de la mateixa editorial (Empresa Activa). És de lectura fàcil i dona consells de com liderar un grup de persones i a tu mateix/a. 

Algunes cites:

Pàgina 38: El arte de influir sobre la gente para que trabaje con entusiasmo en la consecución de objetivos en pro del bien común. 

Pàgina 87: (...) el liderazgo que perdura en el tiempo debe estar fundado en la influencia o autoridad. La autoridad siempre se funda en el servicio, o en el sacrificio por aquellos que dirigimos, y a su vez consiste en la identificación y satisfacción de sus legítimas necesidades. 

Pàgina 108: (...). Una vez más, el amor no es lo que uno siente por los demás, es más bien cómo se porta con los demás. 

Pàgina 119: Cuando amamos a los demás dando lo mejor de nosotros mismos, tenemos que servirlos y sacrificarnos por ellos. Y cuando ya nos hemos forjado esa autoridad con la gente es cuando merecemos ser llamados líderes. 

Pàgina 143: Cuando, como seres humanos, nos comprometemos a dedicar nuestra atención, nuestro tiempo, nuestro esfuerzo y demás recursos a alguien o a algo, con el tiempo vamos desarrollando sentimientos hacia el objeto de nuestra atención (...). Nos apegamos a todo aquello a lo que prestamos atención, a lo que dedicamos tiempo, a lo que servimos.  

Pàgina 158: Paciencia, simpatía, humildad, generosidad, respeto, indulgencia, honradez y compromiso son aspectos del carácter, o hábitos, que han de ser desarrollados y madurados si queremos convertirnos en líderes de éxito y aguantar la prueba del tiempo. 

Pàgina 170: Amar, servir, dar lo mejor de nosotros mismos por los demás nos obliga a salir de nuestro egocentrismo. Amar a los demás nos obliga a crecer. 

SI EN VOLEU SABER MÉS... 

http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2022/10/el-despertar-del-lider-de-kevin-cashman.html

http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2022/12/la-bruixola-interior-dalex-rovira.html

http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2022/12/atrevete-de-la-juana-erice.html

dilluns, 5 de febrer del 2024

LECTURA AUTÒNOMA I GUIADA A L'AULA

He descobert aquest document  El temps de lectura a primària (Departament d’Educació, 2014) amb idees de com i què treballar a l'aula durant aquests 30 minuts diaris de lectura i he copiat les graelles amb els possibles horaris. 

Word

Diferències entre lectura autònoma i guiada de la Mireia Manresa: