Pàgines

dijous, 22 de febrer del 2024

LAB ALÍCIA EN EL PAÍS DE LES MERAVELLES

Buscant informació de com crear un laboratori de lectura sobre Alícia en el país de les meravelles, he trobat aquest del BIBBOTÓ

Aquesta seria l'organització (extret de l'enllaç anterior): 

  • El primer que vam trobar va ser un camí ple de fulles seques i àlbums il·lustrats sobre els cinc sentits i viatges. Cada àlbum portava a la coberta un cartell que incita a les famílies a viure'ls amb algun dels seus sentits: Olora'm, Mira'm, Toca'm, Escolta'm, Tasta'm i Viu-me. 
  • I després de passejar per aquest camí i perdre'ns pel bosc dels sentits encara ens esperava una altra sorpresa al lloc més profund del bosc: una gran taula del berenar des bojos amb teteres, tasses, galetes, barrets, rellotges de butxaca, ventalls màgics, un gat de Cheshire...
  • (...) vam demanar a les famílies que fossin ara elles les que creessin la seva pròpia història a partir d'un joc de cartes inspirat en l'aventura d'Alícia (amb els seus personatges, llocs, frases...), objectes de la taula del berenar de bojos i els àlbums que les famílies havien trobat al camí del bosc.
  • l resultat van ser històries absurdes i sense sentit que començaven amb un "Vet aquí una vegada en el meu país de les meravelles..." que alguns (van continuar la frase )


Alguns contes i àlbums il·lustrats que podem tenir:

  • Adams, Jennifer; Oliver, Alison. Alícia al país de les meravelles: el primer llibre dels colors. Barcelona: Coco Books, 2014.
  • Fabris, Nadia; Trevisan, Irena. Alícia al país de les meravelles: Un llibre amb pàgines sorprenents! Barcelona: Estrella Polar, 2018.
  • Sabuda, Robert. Alice’s adventures in wonderland. New York: Simon & Schuster Children’s, 2013. (conte pop-up)
La xarxa de biblioteques de Tarragona ens recomanen aquests (pàgina 17):

El Departament d'Educació va compartir aquest material:

https://xtec.gencat.cat/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0030/ec0abc1b-984a-4a79-8265-9b3bbd6a7b15/alicia_alumnat.pdf

https://xtec.gencat.cat/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0021/7ccd3774-19ad-4160-889b-2672b6a705b2/alicia_profe.pdf

Un altre exemple de LAB:

https://blocs.xtec.cat/becrpbll3/2017/05/03/laboratori-de-lectura-alicia-en-el-pais-de-les-meravelles/


SI EN VOLEU SABER MÉS...

https://unmondecontes1.wordpress.com/2013/11/03/el-soldadet-de-plom/

http://bibboto.blogspot.com/2015/10/alicia-amb-tots-els-sentits-un.html

dilluns, 19 de febrer del 2024

Lectures que fan lectors de la Cristina Correro i d'en Joan Portell

https://lafinestralectora.cat/lectures-que-fan-lectors/

Títol: Lectures que fan lectors

Autors: Cristina Correro i Joan Portell

Editorial: Eumo Editorial, 2023

Opinió: Els autors ens expliquen l'evolució de la literatura infantil mentre ens detallen els clàssics imprescindibles que tot alumnat ha de conèixer. Donen importància a l'elaboració del PLEC i de l'itinerari lector dels alumnes des d'infantil. 

Per cert, els autors ens comparteixen una sèrie de clàssics i tipologies de contes que hem de tenir en compte. 

Pàgina 129: Crear contextos d'aprenentatge amb objectius clars de lectura (per què es llegeix?): projecció social dels aprenentatges. 

Pàgina 132: El cànon consisteix, doncs, en aquelles lectures que ens acompanyaran tota la vida, que seran el refugi al qual es pot recórrer sempre, quan el lector necessita trepitjar terreny desconegut. 

En resum, cal tenir en compte els gèneres narratius, les llengües de lectura, les autories, les temàtiques, el suport (paper o digital), a l'hora d'escollir les lectures.  

SI EN VOLEU SABER MÉS...

https://diarieducacio.cat/ArtsEducacio/2023/04/13/cristina-correro-i-joan-portell-la-biblioteca-escolar-es-un-element-dequitat-educativa-cal-impulsar-la-des-de-ladministracio/

http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2023/11/la-lectura-al-centre-de-la-gemma-lluch.html

http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2022/05/visita-dautors-i-dautores-les-escoles.html

 http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2018/04/salo-del-llibre-2018.html

dissabte, 17 de febrer del 2024

"Maternidad consciente" de Laia Casadevall

 

https://www.penguinlibros.com/es/libros-crianza/337351-ebook-maternidad-consciente-9788419820136

Títol: Maternidad consciente

Todo lo que necesitas saber para sobrevivir a los primeros dos años de crianza

Autora: Laia Casadevall

Editorial: Vergara (Penguin Libros), gener de 2024

Opinió: Llibre imprescindible per endinsar-nos en el món de la maternitat. L'autora ens explica la seva experiència com a llevadora i ens dona alguns consells a l'hora de fer visites a l'hospital, a l'hora d'ajudar a les famílies i/o família com també consells relacionats amb l'alimentació, la lactància, etc. 

SI EN VOLEU SABER MÉS...

https://www.laiacasadevall.com/

https://www.mamagazine.es/laia-casadevall-la-maternidad-es-nuestra/

Altres entrades relacionades amb aquest tema:


dijous, 15 de febrer del 2024

NÒDULS, MALALTIA PROFESSIONAL I INDEMNITZACIÓ PER LESIONS NO INVALIDANTS

Han passat quatre anys d'aquesta entrada que vaig publicar relacionada amb els nòduls. Des d'aleshores, he procurat no faltar a l'escola tot que cada dia tornava sense veu. Des del primer diagnòstic, vaig demanar l'article 25 (has de fer la sol·licitud) que és l'adaptació del lloc de treball per motius de salut (ho desconeixia totalment). 

En la primera visita, et reuneixes amb el metge/metgessa dels SSTT (Serveis Territorials) amb tots els informes que portis del teu diagnòstic i hauràs d'omplir un qüestionari sobre l'índex vocal. Ell/a pautarà unes recomanacions que les enviarà al teu director/a i a tu mateix/a per correu o EVALISA. Generalment, cada any i mig o dos anys, cal revisar i actualitzar l'article 25 (en principi t'avisen, però si tens altres informes fets en el mateix any, és important demanar hora i actualitzar l'article 25). 

COMPTE!

  • cada baixa que tingueu relacionada amb els nòduls (no sé si les altres baixes també), cal enviar-la a Riscos Laborals del vostre Servei Territorial especificant que NO és una baixa per contingència comuna sinó per malaltia professional. 
  • no normalitzeu que sigui habitual quedar-se disfònic/a a la feina 
  • lluiteu per millorar la vostra salut, si no noteu millora hi ha clíniques foniàtriques que desconeixia i que us faran un bon diagnòstic: 

RECONEIXEMENT DE MALALTIA PROFESSIONAL
Pots demanar al teu metge/ssa dels Serveis Territorials que sol·liciti la investigació de les causes o contingències per reconèixer la seva patologia com a malaltia professional (en cas que tinguis nòduls). Us enviaran dos documents (poden trigar uns mesos):
  • la proposta de resolució
  • la resolució definitiva 
INDEMNITZACIÓ PER LESIONS NO INVALIDANTS (sol·licitud telemàtica per MUFACE)
Si us han quedat seqüeles o lesions, podeu demanar una indemnització per lesions no invalidants. Si sou de MUFACE, us demanen aquests papers:
  • model de sol·licitud i model 145 (IRPF)
  • resolució de l'expedient de causes= el Departament us l'envia un cop el metge dels SSTT fa la petició
  • Informe del órgano de personal donde trabaja que establezca que no reviste suficiente gravedad como para la jubilación por incapacidad= l'heu de demanar als SSTT (serveis Territorials). Temps d'espera: menys de 2 setmanes
    • ULL: Haureu de fer una petició genèrica a GENCAT (primer, vaig enviar correus que no em contestaven, vaig trucar i molta gent no tenia coneixement d'aquest tràmit i, al final, em van dir que fes una petició genèrica per tenir constància de la meva petició. El cap dels SSTT et fa l'informe). 
  • Informe médico de calificación de las lesiones o Dictamen facultativo del médico que haya atendido al Mutualista el día que se produjo el accidente = l'heu de demanar a la vostra entitat mèdica
      • ULL: Encara que hàgiu anat a una clínica foniàtrica, en el meu cas, com que no pertany a l'entitat en la qual estic adscrita (SS), no serveix! Vaig demanar al meu otorrino que el veig cada any o dos anys, que em fes l'informe i vaig presentar també tots els informes de la clínica privada explicant que a la sanitat pública, en un primer moment, em van fer un diagnòstic poc precís i vaig haver de recórrer a la sanitat privada (no només tenia nòduls, sinó edemes i vergeture). 
    • Si les lesions poden ocasionar incapacitat permanent parcial i una disminució del rendiment no inferior al 33 per 100, cal adjuntar aquest certificat (l'heu de demanar als SSTT, petició genèrica). Temps d'espera: menys de 2 setmanes

      • Certificación del Órgano de personal donde conste Cuerpo, Escala o plaza de pertenencia y grupo de adscripción del mutualista.

ULL: Teniu uns 5 anys per presentar aquesta indemnització un cop us hagin fet arribar la resolució de l'expedient de causes. Comenceu com més aviat millor.  

Ara us toca esperar la resolució que triga uns dos mesos (segons el web)** per saber si l'han acceptada o l'han rebutjada. Cal dir que la podeu presentar vosaltres o fer-la presentar a través d'una entitat jurídica (advocat/da especialista en malalties professionals o incapacitats). 

Com es fa per impugnar-la

S'envia a https://reg.redsara.es/, accediu a nou registre i seleccioneu el codi, en aquest cas MUFACE, Barcelona: EA0040068.  A continuació, exposeu i adjunteu els documents justificatius. 

**ACTUALITZACIÓ JULIOL DE 2024: Aquest mes de juny vaig enviar la documentació i en menys d'una setmana em van trucar de MUFACE per donar-me hora a ICAM (directament a Barcelona, ja que es veu que hi ha diferents seus). Dues setmanes després de la visita, em van enviar la resolució que em deneguen la indemnització "por no existir lesión definitiva/mutilación/deformación por enfermedad profesional. Sin IP. Secuelas no baremables". 

***M'agradaria comentar-vos que heu de vigilar en cas d'anar a un advocat/da perquè a vegades no et comenten tota la informació. Et fan pagar els honoraris pel tràmit, que no saps quan l'enviaran encara que hagis pagat (en el meu cas, m'agradaria que el meu advocat s'hagués sincerat i m'hagués comentat que no ho podia enviar fins a X mes i el que va fer és dir-me que ho faria i han hagut de passar molts mesos encara que disposés de tota la documentació) i després et poden dir que no continuen amb el procés, quan la sol·licitud ha estat denegada, per "manca de temps" a l'hora d'impugnar-la (tens un termini d'un mes i en aquest segon tràmit, l'advocat/da et fa pagar la segona part dels serveis contractats). Millor que ho pregunteu abans d'acceptar els seus serveis per no perdre el vostre temps. No dic que tots els advocats/es siguin així, però he volgut explicar-vos què m'ha passat perquè ho tingueu en compte en aquesta situació i en altres en què necessiteu l'assessorament d'un advocat/da.   

Entrada publicada l'any 2024, per la qual cosa és possible que la normativa hagi canviat. 

SI EN VOLEU SABER MÉS...

https://www.sindicat.net/adaptacio-de-lloc-de-treball-art-25/ 

https://www.cgtensenyament.cat/adaptacio-lloc-de-treball-salut-article-25/

dimarts, 13 de febrer del 2024

"El arte de crearte" de Rocío García-Viso

 

https://www.planetadelibros.com/libro-el-arte-de-crearte/390623

Títol: El arte de crearte

Autora: Rocío García-Viso

Editorial: Espasa, febrer de 2024

Opinió: Llibre de menys de 230 pàgines en el qual l'autora (és llevadora) ens explica les etapes de l'embaràs i ens dona consells de com afrontar els reptes de la maternitat: les proves, el creixement del nadó, els dubtes en relació amb la lactància, les contraccions, els tipus de parts, el pla de part, etc. És de lectura amena i ràpida. El recomano. 

També us pot interessar...

http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2023/11/llibres-sobre-la-maternitat-i_02068729893.html

http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2023/11/llibres-sobre-la-maternitat-i.html

dijous, 8 de febrer del 2024

COM TREBALLAR LES NOTÍCIES A L'AULA?

RECULL DE PROPOSTES:

Treballar el periodisme de guerra i el fotoperiodisme (a continuació, us deixo els objectius d'aquesta proposta pedagògica de La Caseta. Serveis Educatius):

  • Entendre la importància del poder de la imatge.
  • Sensibilitzar sobre el fotoperiodisme com a generador de canvis i consciència social.
  • Comprendre la tasca i la importància de la figura del fotoperiodista.
  • Aprendre com i quan es pot fer una fotografia 
  • Promoure l'educació visual.

Models i exemples de notícies: http://www.xtec.cat/centres/a8051306/llengua/noticia.htm

Proposta d'activitat: Cada nen i nena ha de buscar la mateixa notícia en un diari. Després la llegirem a classe. Són totes iguals? Per què una mateixa notícia mostra de forma diferent la informació segons el periòdic que la publica? Finalment parlarem a classe de l’ OBJECTIVITAT i la SUBJECTIVITAT de la premsa. Extret de: Proposta de treball del text informatiu a Cicle Superior d’Educació Primària: La Notícia

SI EN VOLEU SABER MÉS:

RESUM FEM PREMSA!!! Escola Labandària VIII Premis el CAC a l’escola 

Textos periodístics: https://www.auladecatala.com/textos-periodistics/

dimecres, 7 de febrer del 2024

"La paradoja" de James C. Hunter

https://www.empresaactiva.com/paradoja_1

Títol: La paradoja. Un relato sobre la verdadera esencia del liderazgo

Autor: James C. Hunter

Editorial: Empresa Activa, 2003

Opinió: Llibre d'autojuda semblant a altres llibres que he llegit de la mateixa editorial (Empresa Activa). És de lectura fàcil i dona consells de com liderar un grup de persones i a tu mateix/a. 

Algunes cites:

Pàgina 38: El arte de influir sobre la gente para que trabaje con entusiasmo en la consecución de objetivos en pro del bien común. 

Pàgina 87: (...) el liderazgo que perdura en el tiempo debe estar fundado en la influencia o autoridad. La autoridad siempre se funda en el servicio, o en el sacrificio por aquellos que dirigimos, y a su vez consiste en la identificación y satisfacción de sus legítimas necesidades. 

Pàgina 108: (...). Una vez más, el amor no es lo que uno siente por los demás, es más bien cómo se porta con los demás. 

Pàgina 119: Cuando amamos a los demás dando lo mejor de nosotros mismos, tenemos que servirlos y sacrificarnos por ellos. Y cuando ya nos hemos forjado esa autoridad con la gente es cuando merecemos ser llamados líderes. 

Pàgina 143: Cuando, como seres humanos, nos comprometemos a dedicar nuestra atención, nuestro tiempo, nuestro esfuerzo y demás recursos a alguien o a algo, con el tiempo vamos desarrollando sentimientos hacia el objeto de nuestra atención (...). Nos apegamos a todo aquello a lo que prestamos atención, a lo que dedicamos tiempo, a lo que servimos.  

Pàgina 158: Paciencia, simpatía, humildad, generosidad, respeto, indulgencia, honradez y compromiso son aspectos del carácter, o hábitos, que han de ser desarrollados y madurados si queremos convertirnos en líderes de éxito y aguantar la prueba del tiempo. 

Pàgina 170: Amar, servir, dar lo mejor de nosotros mismos por los demás nos obliga a salir de nuestro egocentrismo. Amar a los demás nos obliga a crecer. 

SI EN VOLEU SABER MÉS... 

http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2022/10/el-despertar-del-lider-de-kevin-cashman.html

http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2022/12/la-bruixola-interior-dalex-rovira.html

http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2022/12/atrevete-de-la-juana-erice.html

dilluns, 5 de febrer del 2024

LECTURA AUTÒNOMA I GUIADA A L'AULA

He descobert aquest document  El temps de lectura a primària (Departament d’Educació, 2014) amb idees de com i què treballar a l'aula durant aquests 30 minuts diaris de lectura i he copiat les graelles amb els possibles horaris. 

Word

Diferències entre lectura autònoma i guiada de la Mireia Manresa: