Pàgines

diumenge, 25 de novembre del 2018

NASZKA



Títol: Naszka
Autora: Mónica Rodríguez
Il·lustradora: Zuzanna Celej
Editorial: Pagès editors - Nandibú, 2018

Teixell: I** Rod 


QUÈ PODEM INVESTIGAR O TREBALLAR?
- Els motius de l'autora per titular l'obra amb el nom de la gossa.
- Què significa "Naszka"? 
- Per què va crear una història ambientada en els boscos siberians? Haurà anar d'excursió per allí? Li agrada? Etc. 
- Què faries si et perdessis pel bosc? 
- Per què l'ossa s'anomena "Olga Petrova"? 
- Quin personatge t'agradaria ser? 
- En quina època creus que està ambientada? El llibre ens dona pistes? (noves tecnologies, cotxes...). 
- On es troba Sibèria? La gent com s'hi guanya la vida?
- Què mengen els siberians? 
- Quins animals (guineu blanca, óssos, trencapinyes...) i arbres o plantes surten al llibre (baies, liquens...)?  
- Comparar Sibèria amb Catalunya/Espanya/Europa.  
- Quins altres llibres ha fet l'autora? I l'il·lustradora? 
- Com creus que continuarà la història? 

Com a curiositat, en el llibre s'esmenta que és a partir de 8 anys i també per a adults. 

SI EN VOLEU SABER MÉS...

dimarts, 20 de novembre del 2018

LA SEÑORITA BUBBLE

Ver cubierta a mayor tamaño


Títol: La señorita Bubble
Autora: Ledicia Costas
Il·lustrador: Andrés Meixide
Editorial: ANAYA (Sopa de libros),  2018

Teixell:  I*** Cos

Aquí trobareu la guia de lectura

Opinió: Llibre amè que parla d'un tema  força quotidià:la gent que és diferent o que fa coses diferents se'ls titlla d'enemics. La senyoreta Bubble és enigmàtica i viu en una casa ben diferent com també fa coses diferents. Crec que tots/es ens agradaria trobar-nos amb un personatge així. 

Les il·lustracions són força boniques que compaginen molt bé amb el text. 

No tinc massa experiència amb llibres de lectura de primària, però el valoro molt positivament. 

SI EN VOLEU SABER MÉS...
https://llegirmagrada.wordpress.com/2018/09/29/la-senyoreta-bubble-un-homenatge-a-la-dona-inventora/

dilluns, 12 de novembre del 2018

CONFERÈNCIES

Una activitat que es pot fer a infantil és fer una conferència anual. L'infant tria el tema lliurement, pot portar una maqueta o cartolina amb imatges i petit text que serveixi de suport. La qüestió és que ens ha d'explicar tot allò que ha après sobre el tema que ha investigat. 

PER QUÈ ES FA?
- Per afavorir l'expressió oral
- Per afavorir el vincle i el treball conjunt família-escola
- Per perdre la por davant el públic
- Per iniciar-se a organitzar-se: escollir el tema, buscar els recursos, estructurar-los i assajar. 

PREGUNTA
Cal fer unes orientacions per a les famílies per tal que puguin saber què preparar amb els seus/ves fills/es sobre les conferències?

Això depèn dels objectius i penseu que les dues opcions (SÍ i NO) impliquen avantatges i inconvenients. 

- Totes les famílies seguiran el model marcat i tindrem conferències semblants o idèntiques. 

NO
- Podem comentar els consells oralment i que cada família els adaptin segons les seves necessitats. 

QUINS CONSELLS DONAR?
- Les conferències les han de preparar amb els seus fills/es. 
- Els protagonistes són els seus fills/es. 
- Poden portar un detall per la classe relacionat amb el tema: conte, manualitat, mandales...
- És recomanable emprar un suport gran (maqueta, cartolina DINA2...) amb poca lletra i imatges. 
- Es pot relacionar el tema amb personatges famosos: L'elefant amb el DUMBO, el gos amb la Patrulla Canina...

diumenge, 11 de novembre del 2018

TEL A INFANTIL


A l'aula tinc un infant de 5 anys amb dificultats en la parla:
- fa omissions i substitucions
- utilitza paraules comodí per identificar coses (això, allò...)
- no se'n recorda d'afegir articles, verbs...quan parla
- té un lèxic poc variat
- no sempre concorda gènere i nombre

Aquests dies m'han confirmat que és possible que tingui TEL lèxic-sintàctic i fonològic-semàntic. 

QUÈ PODEM FER?
- vocalitzar molt bé amb cops de veu cada paraula
- animar-lo/a a esforçar-se
- tenir recursos visuals
- fer gestos quan parlem
- utilitzar pictogrames
- etc. 

SI EN VOLEU SABER MÉS...

Les orientacions elaborades pel CREDA Jordi Perelló sobre el TEL (infantil i cicle inicial). 

dijous, 8 de novembre del 2018

MALALTIA PROFESSIONAL

Els i les docents se'ns reconeix -de moment- els nòduls com a malaltia professional, però totes aquelles infeccions i afeccions que ens passen a l'escola (angines, malalties musculoesquelètiques...), crec que també ens les haurien de reconèixer.

En fi, m'agradaria explicar-vos el meu cas per estalviar-vos temps a l'hora d'actuar. 

El curs passat vaig agafar angines i durant mesos no vaig acabar de recuperar la veu. Estava disfònica molt habitualment. Després de demanar una visita a l'otorrino (maig 2018), el 4 de setembre em van confirmar que tenia nòduls. M'han dit que he de fer logopèdia i m'han donat hora al juliol del 2019. Vaig reclamar pel temps d'espera i, de moment, no m'han dit res més (novembre de 2018: em deriven a un logopeda privat des de la sanitat pública). Ara per ara vaig al logopeda privat mentre espero l'alta i que em visiti el metge dels SSTT. 
Recordeu que el metge dels serveis territorials ha de tenir l'informe de l'otorrino perquè us pugui visitar. 


Què cal fer quan notem que alguna cosa no va bé?
- omplir la sol·licitud de Riscos Laborals del nostre Servei Territorial (contacteu amb la secció Riscos Laborals). 
Aquesta demanda es fa perquè ens visiti el metge dels SSTT (no sabia que existís). El procediment sol ser el següent: un cop donada PRESENCIALMENT la sol·licitud, hi ha un temps d'espera d'unes dues setmanes perquè el metge et truqui i et visiti. És molt important estar d'alta perquè ens visiti ja que sinó no ho pot fer. Si envieu la sol·licitud a un altre Servei Territorial per proximitat, potser s'allarga la recepció del document una setmana més. A vegades no tots els SSTT tenen metge de riscos laborals i el temps d'espera es farà més llarg. Aquest novembre vaig al metge de Barcelona ja que a Manresa -de moment- no en tenim. 
Si veieu que no us diuen res, envieu un correu directament a la secció de Riscos Laborals dels vostres SSTT especificant el número de sol·licitud per confirmar si l'han rebuda. 

- només falta esperar que us visiti i suposo que ens reconeguin la malaltia com a professional, ens facin rehabilitació vocal (ells no en fan!!!) i, en alguns casos, ens adaptin el lloc de treball (article 25). 


SÍMPTOMES QUE POTS TENIR i QUE POT DELATAR UN PROBLEMA VOCAL
- cansament vocal i físic 
- disminució de la veu (projecció de la veu)
- notar que tens "alguna cosa" a la gola

ACTUA
Quan això et passi, actua i lluita. 
Demana al CRP (no en tenia coneixement) o a l'escola un micròfon amb altaveu. Jo me l'he comprat per Amazon. Però, un cop que et visiti el metge de Riscos Laborals, els del Departament ens en facilitaran un. 
Zoweetek® Amplificador portatil (10W) con 1800 mAh batería de Litio con un microfono para guías Maestros Profesores Artistas animadores promotores de Ventas,etc

- ...

PER MÉS INFORMACIÓ...

http://www.sindicat.net/salut/aeina/sltc4.pdf
http://treball.gencat.cat/web/.content/09_-_seguretat_i_salut_laboral/publicacions/imatges/us_professional_veu.pdf

diumenge, 4 de novembre del 2018

LLIBRES SOBRE LES CÀMERES

LIBRO FOTOGRAFÍA DIGITAL APUNTA, DISPARA Y CREA GENIALES EFECTOS DIGITALES 2006 DORLING KINDERSLEY (Libros de Segunda Mano - Ciencias, Manuales y Oficios - Otros)

Títol: Fotografía digital. 
Apunta, dispara y crea geniales efectos digitales
Autor: Alan Buckingham
Editorial: RBA Molino, 2006

Opinió: Cercant llibres de coneixements sobre les càmeres, he localitzat aquest que té alguns apartats obsolets pels ingents canvis que succeeixen cada dia per no dir cada minut. 

És un llibre que t'ajuda a reflexionar sobre els angles, perspectives, colors possibles...a l'hora de fer fotografies. 

Des d'aquí fem una crida que actualitzin i creïn més llibres relacionats amb la fotografia.