Hola a tots i a totes!
Aquests dies estem una mica enfeinats muntant l'aula i, a la vegada, ens podem plantejar els següents "dilemes pedagògics":
- Els mobles on es guaden les fitxes els posem junts o un a cada racó de l'aula? És millor que estiguin aquests mobles en el mateix lloc? Jo penso que sí, però a la vegada el fet de tenir-los en el mateix lloc pot provocar "col·lapses". Però això, ens ofereix una OPORTUNITAT MAGNÍFICA per treballar els hàbits d'espera, de cooperació... .Què en penseu?
- Abans d'iniciar les classes, a P3 cal tenir les fotos dels nens/es enganxades en el cartell dels aniversaris? O és millor fer un joc i preguntar a cada nen/a quants anys té? Aquest joc pot ser dificultós pels de P3 i és millor fer-ho a P4 i a P5?
- Durant el 1r trimestre a P3 la tutora sempre ha de fer els hàbits ella? (depenent de l'escola, els càrrecs a P3 es fan al 2n trimestre).
- En els penjadors, cal posar la foto de cada nen "vestit", és a dir, enganxat en una vestimenta treta d'internet? Això és personal? No és millor que cada nen/a faci el seu dibuix encara que no surti "bé"? [Realment aquestes petites coses ens podem "molestar" si no estem d'acord amb la paral·lela].
- Durant el 1r trimestre a P3 la tutora sempre ha de fer els hàbits ella? (depenent de l'escola, els càrrecs a P3 es fan al 2n trimestre).
- En els penjadors, cal posar la foto de cada nen "vestit", és a dir, enganxat en una vestimenta treta d'internet? Això és personal? No és millor que cada nen/a faci el seu dibuix encara que no surti "bé"? [Realment aquestes petites coses ens podem "molestar" si no estem d'acord amb la paral·lela].
I podem tenir altres preguntes relacionades amb el mobiliari ja "creat" per l'arquitecte:
- Com és que el prestatge de l'esborrador està en un lloc on només pot accedir al mestre/a? Per facilitar el control d'aquest al mestre¿? Per tal de no preocupar al mestre/a? Per què els infants no agafin els guixos quan "no toca"? El fet que sigui així pot afavorir que cada infant pensi què ha de dir a la mestra per aconseguir l'esborrador o els guixos? Sí és així, pot ser positiu...però, això pot afavorir l'autonomia de cada nen/a¿?
Tots aquests plantejaments tenen molt a veure amb els LÍMITS que ens posem o ens posen els elements externs (aula, mobiliari...) que ens trobem.
En fi, l'espai, el temps, els materials.... són coses molt importants. Depenent d'on estiguin situats poden afavorir o no l'autonomia de cada nen/a.
En fi, l'espai, el temps, els materials.... són coses molt importants. Depenent d'on estiguin situats poden afavorir o no l'autonomia de cada nen/a.
Què en penseu????????? :)
Buffff, quants dilemes! Aniré a pams...
ResponEliminaPer començar jo diria que no hi respostes úniques. Dependrà del tipus d'escola, del tipus de mestres, del tipus d'infants, del tipus..., del tipus..., del tipus...
Els mobles de les fitxes generalment els he posat junts però algunes vegades ha coincidit algun infant amb dificultats en la contenció i era millor diversificar i evitar colapses que poguessin afavorir problemes i baralles. Així que, vosaltres mateixes. (Dilema que queda per resoldre!)
Passats els dies de l'adaptació, els nens i nenes de P3 poden fer l'activitat de posar la seva fotografia al cartell dels aniversaris però sempre hi haurà el tímid o la vergonyosa que no obrirà la boca. I si hi ha un aniversari els primers dies? Sempre pot iniciar-ho un titella. (Dilema encara per aclarir: titella sí, titella no).
No crec que els càrrecs els hagi de fer la mestra tot el 1er trimestre. Sempre hi ha els infants "espavilats" que ho poden iniciar cap a finals d'octubre. I si els infants són tots nascuts a final d'any? Els/les mestres ho hauran de valorar(Dilema per reflexionar-hi!).
Mai he posat el nen "vestit" al penjador: A P3 fotografia de carnet i nom amb lletra de pal per facilitar la identificació entre ells i l'aprenentatge dels noms. A P4, el mateix rètol de P3 durant el 1er trimestre si hi ha alumnes nous i, en cas contrari, nom sense fotografia. A P5 fotografia de carnet i nom amb lletra lligada. Imagino que no és massa creatiu però sí que ajuda a l'aprenentatge de l'escriptura. Som creatius o som pràctics? (Quin dilema!).
I en relació a la pissarra, hem de pensar que no ha canviat el disseny des dels anys 70 quan vaig començar a fer de mestra i aleshores, des de el "Ministerio" no comptava per res l'autonomia dels infants. Pensaven que millor sense autonomia... Cal pissarres de disseny! Com serien? (quin problema!).
En fi, Lila, ja veus que mai hi ha respostes úniques!!! ja,ja,ja.
Molts petons entre dilemes.
Hola Carme!!!
ResponEliminaGràcies per contestar!!!!
Tot és tan relatiu.
En relació els penjadors, tots tenen el nom, la foto i van "disfressats". Però, més endavant enganxarem l'empremta. Així que els "personalitzem" una mica més.
I la pissarra ideal seria que fos magnètica, que fos baixa i que els nens/es puguin agafar els guixos per tal de treballar els reptes diaris (això fa que no puguem controlar-ho tot).
Pel que fa els càrrecs, a mesura que veiem com s'adapten suposo que els avançarem. Això espero!!!
Bon cap de setmana.
Txell
Bon cap de setmana, TXELL!!!
EliminaMuac