Opinió: Aquest llibre m'ha sorprès, ja que desconeixia moltes de les iniciatives que havia fet com a "persona" i el procés que va seguir per aconseguir el que desitjava.
Us deixo algunes cites:
Pàgina 60: Ver cómo alguien que tiene un objetivo increíble se esfuerza al máximo y tiene éxito es una experiencia muy poderosa. Es mágico porque desbloquea un potencial que no sabíamos que teníamos. Nos demuestra lo que es posible si nos centramos en algo y luego lo respaldamos con esfuerzo.
Pàgina 130: Mientras piensas en eso que quieres lograr, o en el impacto que quieres dejar en el mundo, recuerda que tu trabajo no se trata de evitar el fracaso, ni de buscarlo intencionalmente.
Pàgina 134: Creo que vale la pena arriesgarse, para hacer lo que necesitas hacer para convertir tus sueños en realidad, y crear la vida que deseas para ti.
Pàgina 154: Creo que esta es una de las razones por las cuales las personas se sienten atrapadas en sus vidas. Viven en un mundo que no comprenden. El mundo es lo que es, y ellos son quienes son, y eso es algo que deben aceptar y con lo que deben lidiar. Es lo que les tocó en esta vida.
Pàgina 169: Es el simple acto de ayudar lo que aumenta la felicidad.
Pàgina 183: ¿Quieres ayudarte a ti mismo? Ayuda a los demás. Aprende a comenzar desde ese lugar, y así te convertirás en la versión más útil de ti mismo, para tu familia, para tus amigos, para tu comunidad, para tu país... y para el mundo.
Aquest any el tema del Dia de les Biblioteques és "per un futur sostenible", això vol dir que el tema va enllaçat amb els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible).
Seria interessant que cada cicle treballés un tema diferent per després fer una trobada conjunta o preparar un vídeo i explicar què hem descobert als companys/es de l'escola i a les famílies. Ens podem proposar fer entre tots un producte: tríptic, cartell informatiu, vídeo explicatiu sobre: els aliments saludables (infantil), sobre els beneficis de la tala sostenible (més aigua, els arbres no es moren, consum de proximitat...(cicle inicial), maneres de reduir i reciclar els plàstics (cicle mitjà) o un rap sobre les finalitats de les guerres, els sentiments produïts d'abandonar el nostre país, etc.
EDUCACIÓ INFANTIL
Tema: El poder del menjar
ODS12: Garantir modalitats de consum i producció sostenible.
- Quina visió del món està representada? (ciutats, pobles, boscos...)
PENSAMENT SOCIAL
- Quina intencionalitat o missatge ens vol donar el llibre?
- A qui beneficia? A qui va dirigit?
- Al vostre poble o ciutat, hi ha espais verds? Hi ha més pisos que cases? Si hi ha molts edificis o molta gent, com us fa sentir? (apretats...). I si hi ha molts arbres? (por a perdre'ns...) I pocs?
PENSAMENT CREATIU
- Quines tècniques s'han utilitzat per fer-nos sentir afectats? (espais grans, pàgines amb un sol color, tonalitats fosques o clares, amb lletres o sense...)
- Quina acció faries per disminuir la tala d'arbres?
CICLE MITJÀ
Tema: Els microplàstics
ODS 14: Conservar
i utilitzar de forma sostenible els oceans, mars i recursos marins per al
desenvolupament sostenible.
https://www.youtube.com/watch?v=EVDgW3MBMWs
PENSAMENT HOLÍSTIC
- Quina visió del món està
representada? (països en vies de desenvolupament...)
- Per què han escollit aquesta
visió?
-Tindria la mateixa
repercussió en cas que passés a un altre lloc?
PENSAMENT SOCIAL
- Quina intencionalitat o missatge
ens vol donar el vídeo?
- A qui beneficia? Quins
interessos hi ha?
- El missatge és un fet o una
opinió?
- Què ens mostren els
silencis?
PENSAMENT CREATIU
- Quines tècniques
s'han utilitzat per fer-nos sentir afectats?
- Com ho podem
interpretar?
- Pots relacionar el
vídeo amb la teva vida?
-
Quina acció faries per disminuir els microplàstics?
Aquí teniu alguns recursos per descarregar i visualitzar a l'aula.
ODS 10: Reduir la desigualtat en
i entre els països.
ODS 16: Promoure societats pacífiques i inclusives per
aconseguir un desenvolupament sostenible, proporcionar accés a la justícia per
a totes les persones i desenvolupar institucions eficaces, responsables i
inclusives a tots els nivells.
Títol: Feu-los llegir. Més llibres i menys pantalles
Autor: Michel Desmurget
Editorial: Edicions 62, març de 2024
Opinió: Llibre de gairebé 500 pàgines on l'autor ens explica els avantatges i inconvenients de llegir en paper o de manera electrònica i, a més a més, ens comenta què ens aporten els llibres a nivell intel·lectual i emocional, entre altres beneficis. Cal esmentar que a la part final del llibre hi ha jocs que podem fer per afavorir la consciència fonològica.
Algunes cites:
Pàgina 59: Per aprendre a llegir s'ha de llegir.
Pàgina 114: L'escola sap fer descodificadors. Però és la família, en gran part, la que forja lectors.
Pàgina 144: [...] com més llegeix l'infant, més es desenvolupen i s'automatitzen les seves capacitats de descodificar [...], cosa que permet que els recursos cerebrals se centrin progressivament en la comprensió i el plaer de llegir.
Pàgina 145: Amb tot, és la comprensió, en darrera instància, la que ho decideix tot. És l'objectiu no prioritari, sinó únic de la lectura.
Pàgina 195: [...] l'accés a la lectura es basa en tres pilars capitals: coneixement de les conveccions del món; coneixement de les lletres; capacitat d'identificar i manipular els sons de les paraules*.
*coneixement de les normes i codis escrits i identificar-los en l'entorn; jugar amb els sons i el nom de les lletres; i ometre sons, síl·labes, etc.;
Pàgina 309: La qualitat lèxica té una relació recíproca amb la lectura: com més massiu sigui el volum de la pràctica, més s'afinarà; i, de retruc, com més afinada sigui la qualitat lèxica, més eficient serà la lectura.
Pàgina 334: Les imatges ofereixen una representació precisa i personificada dels elements de la novel·la. Ja no s'ha de crear res i per això és molt més difícil, per a l'espectador, mobilitzar la seva imaginació.
Pàgina 393-394: [...] podem dir que desenvolupa (la lectura) el llenguatge (en les dimensions lèxiques, gramaticals, ortogràfiques i narratives), la intel·ligència, la cultura general, la creativitat i les aptituds socioemocionals. [...]. Petit lector, petits guanys; gran lector, grans guanys.
Argument:Amb una cama trencada no pots córrer, no pots saltar, no pots escalar. De tan avorrida que està, a la Júlia per fi se li acut una idea: espiar tothom amb els seus prismàtics. Per sort, l'edifici de davant és ple de vida i el dia li passa volant mentre observa l'escola bressol, la perruqueria de la Cris, l'habitació de l'Ares i tantes altres finestres. I tu, amb quins prismàtics mires el món? La finestra indiscreta vol trencar els prejudicis culturalment assignats a nens i nenes perquè limiten les seves possibilitats de desenvolupament personal. Al final del llibre trobaràs una breu guia d'acompanyament sobre gènere i sexualitat.
Títol: Sueña como Luther King, habla como Obama, manda sin mandar y sé tu mismo
Autor: Luis Bassat
Editorial: Plataforma Editorial, 2020
Opinió: Llibre de creixement professional i personal sobre com liderar qualsevol equip (empresa, escola...). L'autor ens explica algunes estratègies que ha utilitzat al llarg dels anys i que poden ser adients per aplicar-les a l'escola.
Pàgina 18: L'autor explica que es marca una sèrie d'objectius:
Objectius mentals i filosòfics
Objectius físics
Objectius professionals
Objectius amb la família
Objectius amb els amics
Pàgina 22: Como decía Antonio Puig, fundador de la impresionante compañía de fragancias Puig, la vida tiene cuatro etapas:
Aprender a hacer
Hacer
Enseñar a hacer
Dejar hacer
Pàgina 41: Saber vivir es practicar el equilibrio entre el trabajo, la familia y el ocio. Quien solo trabaja se pierde mucho. Quien solo está con su familia también se pierde cosas. Quien solo está ocioso se lo pierde casi todo.
Pàgina 138: Crear un sentimiento de pertenencia al equipo en cada persona que empieza es facilitar su inmediata integración.
Pàgina 159: Delegar es respetar las decisiones de las personas en quien has delegado. Y apoyarlas.
A la pàgina 192, hi ha un resum de trets que ajuden a liderar a qualsevol equip.