Pàgines

divendres, 26 d’octubre del 2018

EL BUEN RELATO

portada de 'El buen relato'

Títol: El buen relato. 
Autors: J. M. Coetzee i Arabella Kurtz
Editorial: Literatura Random House, 2015

Opinió: Aquest llibre ofereix un debat entre dos professionals d'àmbits totalment diferents que debaten sobre les finalitats de la teràpia, la mal·leabilitat de la memòria, el dret o no de crear nous records i veritats... i, també hi ha com una vinculació amb l'art d'escriure. Cal esmentar que s'explicita que a partir dels 4 anys apareix la memòria episòdica, per la qual cosa comencem a recordar certes coses d'aquesta etapa quan som grans (capacitat de codificar tot allò què vivim i som capaços d'explicar-ho als altres).

Per altra banda, resulta rellevant comentar que quan una persona forma part d'un grup, es fusiona amb aquest i a vegades es transforma i pot fer coses que individualment no faria (el poder del grup la fa canviar). També, és veritat que els grups no els decidim sinó que sembla que hi hagi "una força" que ens arrossegui i ens seleccioni per formar part d'ell.  

Reflexions o cites que m'han semblat punyents:

Pàgina 11: Ser l'autor de la història de la teva vida (inventar-te el teu passat) o bé ser únicament el seu narrador.

La finalitat de la psicoteràpia: alliberar la veu del pacient i la seva imaginació. 

Pàgina 17: La veritat és l'única via per aconseguir la llibertat? 

Pàgina 24: Les experiències interior i exterior no estan associades sinó en lluita.

Pàgina 47: tots tenim una història personal i hem d'esforçar-nos per convertir-nos en autors d'aquesta història en comptes de deixar que els altres siguin qui ens ho expliquin. 

Pàgina 54: el diàleg requereix de la capacitat de projectar-se en un mateix per mitjà de la compassió [...]

Pàgina 115: (és trist, però és la realitat): El nen que no pertany a cap grup és infeliç i els altres el fan ser infeliç. 

Pàgina 128: el nadó necessita ser pensat per un altre individu per poder començar a contemplar-se i conèixer-se a si mateix. 

Pàgina 131: projectem en els altres aquelles parts de nosaltres que volem alliberar-nos o que no volem conèixer. 

Pàgina 164: L'art de l'escriptor consisteix a crear una forma i un punt d'entrada que permeti al lector habitar en un fantasma. 

SI EN VOLEU SABER MÉS...

dimecres, 24 d’octubre del 2018

FELIÇ DIA!!!


Placer de la lectura

El 24 d'octubre és el dia de les biblioteques i el 2 d'abril és el dia Internacional del Llibre Infantil. 

dilluns, 22 d’octubre del 2018

EL ÁRBOL ROJO i LA COSA PERDIDA



Títol: El árbol rojo
Autor: Shaun Tan
Editorial: Barbara Fiore Editora, 2007


https://www.barbarafioreeditora.com/catalogo/libros/la_cosa_perdida

Títol: La cosa perdida
Autor: Shaun Tan
Editorial: Barbara Fiore Editora, 2007

Opinió: Àlbums il·lustrats que es poden passar a cicle superior com també a l'institut. El primer té poca lletra, però els dos estan engalanats per unes il·lustracions precioses.  Bàsicament, el tema de les dues històries és la solitud, com trobar el teu lloc al món... suposo que això és el que tots busquem, oi?

Per cert, la primera i la última il·lustració defineixen l'atmosfera del llibre. 


SI EN VOLEU SABER MÉS...

https://www.barbarafioreeditora.com/shauntan/?page_id=142

https://www.barbarafioreeditora.com/prensa/resegnas/la_cosa_perdida


divendres, 19 d’octubre del 2018

GEOLOGIA A INFANTIL


Aquest dimecres va acabar el curs de formació que he pogut realitzar anomenat La vida a l'Eocè i les roques d'Osona. Ha estat un curs intens on hem pogut anar in situ a veure els fòssils i les bioturbacions de l'entorn i hem pogut visitar l'exposició La comarca d’Osona 50 milions d’anys enrere. Per altra banda, és realment d'agrair VIURE allò que volem conèixer i hi ha pocs cursos que t'ofereixin aquesta possibilitat. 

Quan treballem els fòssils és important saber que...
- hi ha fòssils corporals i no corporals (rastres, camins, cavitats.. fetes per cucs, crustacis...). 
- el teixit tou també es pot fossilitzar (ulls, òrgans, carn...)
- els animals carnívors no són únicament grans sinó també petits (per exemple: l'estrella de mar)
- els arqueòlegs estudien tot allò construït pels humans
- els paleontòlegs estudien els animals que vivien abans dels humans 
- quan trobem roca grisa o blavosa forma part d'una conca marina
- quan trobem roca vermella és que el mar es va acabar i sempre estan per sobre de les roques marines
- els fòssils són qualsevol objecte, resta orgànica, impressió relacionat amb la natura vivent que ha romàs enterrat i inclòs dins d'una roca per un procés de recobriment, cimentació, recristal·lització (amb altres materials) o infiltració. 
- no tots els fòssils van conviure conjuntament

Què es pot treballar?
  • classificar fòssils i no fòssils: tenir una safata amb glans, fulles, pals, petxines, pedres, cargols, petxines i cargols fossilitzades, bioturbacions... per veure on les classifiquen.  
  • comparar els fòssils i rastres amb els de l'actualitat
  • identificar alguns fòssils vivents (els cocodrils o els ocells)
  • treballar les xarxes tròfiques
  • construir la línia fotogenètica d'un animal (la seva evolució) 
  • crear fòssils amb pasta de sal, fang...
  • reflexionar sobre el fet que trobem o no trobem fòssils depenent de les roques, sediments, altitud...

SI EN VOLEU SABER MÉS...
Litoteca de la UB (tipus de roques i altres coses)
http://www.ub.edu/futursinousestudiants/geologia/litoteca/introduccio.html

Paramoudras (bioturbacions fetes per animals)
http://www.academia.edu/14884906/Nuevos_datos_sobre_Paramoudras_y_concreciones_relacionadas_en_Jaizkibel_e_Igueldo_Pseudokarst_en_arenisca_del_flysch_Eoceno_Gipuzkoa_

Llibres i àlbums il·lustrats sobre la mineria
http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2016/11/albums-illustrats-i-altres-llibres.html
http://lamaletadelprecinemaainfantil.blogspot.com/2016/07/llibres-sobre-el-subsol.html

dimecres, 17 d’octubre del 2018

XARXA DE COMPETÈNCIES BÀSIQUES

"L’aprenentatge ha deixat de ser una activitat interna i individual per passar a ser una activitat col·lectiva i en xarxa" Siemens (2008)

La xarxa de competències bàsics (XCb) és un model de formació entre iguals cap a la millora dels aprenentatges cap als alumnes. Està integrada per a tres eixos:


  • acció/reflexió/acció
  • aprendre de l'error
  • avaluació i validació: documentar, compartir i difondre experiències
Bàsicament, és un apoderament de tot allò que es fa i que cal compartir DINS i fora del centre. 

Article de la Pilar Comes força interessant: Geografía escolar y sociedad red. ¿Del socioconstructivismo al conectivismo en el aula de Geografía?
https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/33/36/12comes.pdf

PARLEM DE...connectivisme, apoderament, autonomia de centres, divulgació, lideratge i formació 

dilluns, 15 d’octubre del 2018

MANERES DE MIRAR de John Berger


Títol: Maneres de mirar
Autor: John Berger
Editorial: Edicions de 1984, 2017 

Opinió: Interessant llibre que parla de les maneres de mirar, valga'm la redundància. Es compara l'art de mirar en l'època dels quadres, les fotografies i la televisió. També, hi ha un marcat anàlisi de com mirem i com ens sentim mirats. Alhora, s'aprofundeix en el fet que ens agrada mirar i que estem influenciats pels valors masculins, femenins i pels valors socials de tot allò que implica mirar. Es compara l'objectiu de les pintures i de la publicitat. Cal afegir que és un llibre de lectura fàcil i amena i et fa cavil·lar. Francament recomanable.   

Us deixo algunes cites enumerades:

Pàgina: 
7: L'acció de veure precedeix la paraula. L'infant mira i reconeix abans de saber parlar. 
8: Les nostres creences i coneixements afecten la manera que tenim de veure les coses. 
9: Una imatge és una visió recreada o reproduïda. És una aparició extreta del lloc i del temps on va aparèixer originalment i que ha estat conservada un moment o uns quants segles. 
11. La història sempre estableix la relació entre un present i el seu passat. 
26. La filmació evoluciona amb el temps, mentre que el quadre no pot fer-ho. 
83. Quan comprem un quadre, també comprem l'aspecte de l'objecte que representa. 
129. La imatge publicitària pertany al moment present [...], pertanyen a aquest moment perquè s'han de renovar i posar la dia constantment. Tanmateix no parlen mai del present. Sovint es refereixen al passat i sempre parlen del futur. 
153. El fet de situar-se en un futur constantment ajornat fa que la publicitat exclogui el present privant-lo de la possibilitat de ser, desenvolupar-se. 

divendres, 12 d’octubre del 2018

NO SENSE TU



Títol: No sense tu
Autora: Tessa Julià Dinarès
Editorial: Animallibres, 2016
Teixell: JN Jul 

Opinió: "No sense tu" és una novel·la juvenil entretinguda i apassionada. T'endinses en els personatges i en la història. Et fan ganes de saber si certs fets van ocórrer de veritat (encara no ho he investigat) i es nota la feina que ha tingut l'autora canviant de registres, cercant informació o exposant aspectes de la vida de pagès, dites d'abans... i altres recursos emprats com els salts de temps. 

Felicitats!  


Què fer a l'aula? 
- relacionar el passat amb el present: quines situacions o problemàtiques passen al territori i al món relacionades amb el llibre? 
- serieu capaços de disfressar-vos per aconseguir allò que anheleu? 
- marcar els indrets que cita l'autora per confirmar si existeixen (marcar-los en el mapa i fer una sortida in situ: l'Hospital de Sang és un indret màgic, fer fotos del recorregut i masos esmentats a la història...)
- convidar a l'autora i fer un debat
- representar una obra de teatre sobre el llibre
- buscar altres novel·les semblants a aquestes
- citar, buscar informació... sobre els llibres que són citats a la història
- cercar les cançons que ballen 
- entrevistar a persones properes que hagin viscut una experiència semblant
- apadrinar paraules que desconeixíem: urc, ensofrar, eixarcolar, clemàstecs, nasprar...
- buscar al llibre el fragment on s'esmenta el títol "no sense tu" (a la pàgina 181 hi ha alguna cosa semblant)
- fer el nostre herbari amb les plantes que s'esmenten al llibre
- si visquem al poble, podem apadrinar un mas, un camí, un indret...real (adoptem un monument i/o aprenentatge servei)
- ...
- A la pàgina web de l'editorial, hi ha material per descarregar que el podeu utilitzar o seleccionar tot allò que voleu treballar. Aquí 

dimecres, 10 d’octubre del 2018

EL ROURE DE LA SENYORA



Coberta de: El Roure de la Senyora

Títol: El roure de la senyora
Autor: Pere Selva
Editorial: L'albí, 2016

Opinió: "El roure de la senyora" és un àlbum il·lustrat de 22 pàgines (almenys el llibre que jo tinc a les mans). L'autor és en Pere Selva i l'il·lustrador en Subi. A les guardes hi trobem el dibuix amb llapis del roure i a la pàgina 23 una fotografia del roure actualment.

El protagonista de la història és el roure i una nena (senyora) que es perd i el roure la protegeix de les feres, per això li cau el brancam. 

La història és bonica i m'agrada que la tapa estigui il·lustrada per una il·lustració que no es veu al conte.   

Aquest és un llibre de proximitat...em sembla que en trobem pocs. Això vol dir que és millor potenciar aquest patrimoni natural si estem a prop d'aquest majestuós arbre. 

QUÈ PODEM FER?
- ensenyar una fotografia actual del roure per saber si els infants el coneixen. 
- reflexionar sobre el nom "el roure de la senyora"; quants anys té; si els seus avis/es ja l'havien vist...
- explicar el conte a la mainada
- fer una visita portant el conte o algunes il·lustracions en format DINA3 plastificades per comparar el "passat" amb el "present". També, ens podríem fer fotos ubicant els paratges del conte amb els paratges reals.
- formular hipòtesis: com és que viu tant? qui el cuida? què necessita per viure? si li traiessin les "crosses", què passaria?  
- comparar altres arbres amb pesats brancatges (de la comarca)
- buscar què són els arbres monumentals catalogats per la Generalitat de Catalunya 

PER MÉS INFORMACIÓ:

dilluns, 8 d’octubre del 2018

GRAMÀTICA DE LA FANTASIA


Títol: Gramàtica de la fantasia
Autor: Gianni Rodari
Editorial: Labutxaca, 2018 (segona edició)

Opinió: Aquest llibre està escrit pel mestre Gianni Rodari; en ell, es traspua creativitat, fantasia...idees quotidianes que podem utilitzar per crear contes. És de gran ajuda ja que hi ha coses que es van repetint de generació en generació, però també comença a ser un pèl obsolet en alguns altres aspectes.  

Algunes idees que m'han captivat:
- Pàgina 93: "[...]Propp acaba fent servir gairebé els mateixos termes amb què  sant Agustí descrivia la tasca de la imaginació, que consisteix, segons ell, a <<disposar, multiplicar, reduir, estendre, endreçar, recompondre les imatges de maneres diferents>>".  

- Pàgina 167: "Cal construir amb la imaginació tot el transcurs de la història, combinant les informacions que ens donen les didascàlies amb les dels diàlegs i les dels sorolls, amb les del dibuix i del color, reunint mentalment en un sol fil continu tots els fils dispersos que hi ha al guió, la trama del qual es fa invisible durant algunes estones". 

- Pàgina 195: "creativitat és sinònim de pensament divergent [...]". 

- Pàgina 221: "La tesi general és que treball científic i treball artístic tenen com a característica essencial projectar, donar sentit, transformar la realitat: és a dir, reduir objectes i fets a significats socials. Són les semiòtiques de la realitat". 

Ens fa algunes propostes comentades a la jornada d'escriptura i lectura que vaig assistir farà uns mesos a Manresa. 

El taller de la imaginació de la Care Santos
L’escriptura creativa esdevé un mètode per conèixer els nostres alumnes. Treballem amb el cap, cor i la vida.

Què ens permet fer?
§  Solvència a l’hora d’escriure
§  Fomentar la lectura
§  Desenvolupar la imaginació
§  Alliberar-se

PROPOSTES
  • Projecció d’un quadre: projectem un quadre amb menys acció possible (XVII...) i formulem hipòtesis: com es diu aquest senyor? Està trist? Quina relació hi ha entre ells? Etc.
  • Escriptura automàtica: el tema pot ser lliure o no, però cal escriure en 4 minuts el màxim de paraules possibles. S’avisarà 15 segons abans que el temps s’acabi.  
  • Els dos pots: A l’aula hi ha dos pots: el pot de es paraules fantàstiques i l’altre amb paraules horroroses. Es tracta d’escriure començant i acabant amb dues de les paraules escollides.
  • Què passaria si demà... : desapareguessin tots els botons? Etc.
  • Biografia en format microrelat: escriure la nostra vida en 5 línies partint amb només infinitius o substantius, etc.
  • Mots encreuats: escollir 20 paraules que ens defineixen i muntar uns mots encreuats. Cal passar-los per així endevinar a qui pertanyen.
  • Invents: inventar-nos una verdura, un animal... tot ajuntant 2 paraules (per exemple: mosquifant). També es pot fer amb paraules que ens agraden i no ens agraden (partim un full per la meitat i anem anotant les paraules).
  • Haikus: escrivim haikus no emprant verbs i que parlin sobre la natura, etc.
  • Consultem el llibre d’en Miquel Martí i Pol.
  • Binomi fantàstic: inventar una història amb dos personatges inversos o oposats. Per exemple: el llapis i la goma.  


SI EN VOLEU SABER MÉS:

dimecres, 3 d’octubre del 2018

Català nivell C2 (Nivell D)

PETITA EXPLICACIÓ: Mirant si tenia esborranys antics, he trobat aquesta entrada que vaig fer farà uns quatre anys per tal d'explicar-vos la meva experiència a l'hora de preparar l'examen del nivell D/C2 de català.

Aquesta entrada té relació amb els petits reptes diaris que ens proposem aconseguir, encara que no estiguin enfocats directament amb el món infantil, però que us seran molt útils personalment i professionalment: el certificat de nivell superior de català (C2).
El curs de nivell superior us permetrà que al llarg dels mesos observeu petits detalls -fonètics tot passant pels morfosintàctics- que us ajudaran a millorar el nivell de català i enriquir el vostre vocabulari. 

Us adjunto un seguit d'enllaços que us seran útils: 
http://estudiacatala.jimdo.com/nivell-c2/


Recordeu...
- llegir articles d'opinió de diferents diaris per agafar idees
- veure el programa "El gran dictat" (ara actualment cancel·lat)
- escriure molts textos
- augmentar el vostre vocabulari (caçar/descobrir mots que desconeixíeu i emprar-los)
- argumentar la defensa d'una opinió
- cercar sinònims: LLERA- CAPÇALERA d'un riu/ CONCA D'UN ULL-TIET/A CONC/A
- compte amb certes paraules: tràfic-trànsit, financien-financen, aire acondicionat-aire condicionat, etc.
- Exemple de paraula compartida:
  • Durant una època de la seva vida era tan pobre que es va veure obligat a __________ de porta en porta.
  • Les emissions de TV3 es poden __________ des de Perpinyà i tot.
  • Serà difícil que pugui __________-se les simpaties de la gent amb aquest discurs tan altisonant. 
És CAPTAR!!!

dilluns, 1 d’octubre del 2018

PROJECTE DE LES CÀMERES

El projecte transversal d'aquest curs és l'ART. L'art és l'ofici de saber fer una cosa i podem treballar diferents branques: música, cuina, fotografia, cinema, escultura, pintura...

PROPOSTA:
Portem a l'aula una maleta amb diferents objectes i imatges relacionades amb les arts i després d'una conversa, fem la votació per escollir quin tema/objecte ens agrada més. Cal esmentar que vaig posar els objectes en filera i a la paret hi vaig penjar fulls en blanc per anant-hi enganxant els vots. 

Seguint aquest estil, però sense les fotos: 



TEMA MÉS VOTAT: LA FOTOGRAFIA
A l'endemà, vam parlar de les càmeres i de com funcionen: per a què serveix el flaix? com sabem on s'ubica el disparador? (vam veure una màquina que anava amb fil), què podem fer per si ens cansem o si volem fer una foto molt bé (tres peus o trípode)... I van sorgir els possibles noms: classe de les càmeres, dels fotògrafs/es,del flaix... 

I el més votat va ser el següent: CLASSE DE LES CÀMERES

Exemple d'una votació: 



CERCANT INFORMACIÓ SOBRE LA FOTOGRAFIA A L'ESCOLA


- importància de l'alfabetització audiovisual
http://blocs.xtec.cat/educacio1/2018/01/04/camera-de-fotos/

- conte: 
Títol: Iaia, para de fer fotos!
Autor: Ilan Brenman
Editorial: Baula, 2018