Pàgines

dilluns, 29 d’agost del 2016

5 ANYS!!!


 http://carlosfelice.com.ar/blog/wp-content/uploads/5to-aniversario-de-unesar-2.jpg

 http://carlosfelice.com.ar/blog/wp-content/uploads/5to-aniversario-de-unesar-2.jpg

Qui ho diria que la maleta -virtual i física- té 5 anys! 

 5 anys...


COMPARTINT IDEES

ESTABLINT AMISTATS VIRTUALS
DEBATENT TEMES D'ACTUALITAT
 
GRÀCIES!!! 

dilluns, 22 d’agost del 2016

PATRIMONI, CULTURA I ART


Els espais dedicats a la cultura i al patrimoni haurien de deixar tocar, pujar, olorar...als visitants les seves obres. És a dir, els artistes haurien de fer obres per contemplar, però també obres per "experimentar". I , si un ajuntament vol adquirir una obra per exposar-la, seria interessant que l'encarregués als artistes del mateix municipi per tal d'afavorir "el comerç de proximitat". 
Cal unir el PATRIMONI, amb la CULTURA i L'ART. 

En definitiva, les persones necessitem tocar per aprendre, per fer-nos "nostre" un bocí de la pintura, de l'escultura observada...com també aprendre a canviar de perspectiva i "jugar" amb la cultura.

PER QUÈ CAL PROMOURE-HO
- Per apropar el llegat dels artistes a la gent a través dels sentits.  

QUÈ ES PRETÉN?
- Observar l'entorn des de diferents perspectives. 
- Recuperar part de la nostra capacitat per meravellar-nos (explorar...).
- Admirar la bellesa de les obres exposades. 
- Gaudir i respectar el nostre patrimoni més tangible.  



I aquí us deixo un exemple: Els bancs de Chris Bangle (Itàlia)


Banco Gigante 

I, com tot, cal preveure la restauració dels elements desgastats: 

PATRIMONI CULTURAL

PATRIMONI I ESCOLA 

dimecres, 17 d’agost del 2016

La comprensió del Grafisme per la Imatge Visual


Avui us porto un mètode -que desconeixia- per aprendre a escriure: s'anomena
"La comprensió del Grafisme per la Imatge Visual" i la impulsora és la Maria Àngels Arnau.
Els infants segueixen amb la mirada el punter de la mestra que va realitzant els traços de les lletres. Això permet...
- afavorir la memòria i comprensió
- i potenciar l'atenció individualitzada

Vídeo explicatiu:

Articles:


Altres opcions que podem fer a l'aula poden ser les següents:

TAULA DE LLUM

 

RESSEGUIR LES LLETRES AMB COTXES, AMB ELS PEUS...

A fun way to practice letters!:  

dijous, 11 d’agost del 2016

UN AÑO EN LOS BOSQUES

Buscant informació sobre ecologia vaig trobar aquesta novel·la biogràfica:


bosques_web 
*Veureu que l'editorial té altres llibres d'aquesta temàtica. 


Títol: Un año en los bosques
Autora: Sue Hubbell
Editorial: Errata Naturae (col·lecció: Libros salvajes).

Opinió: La història d'aquesta "Dama de les abelles" m'ha captivat;  explica detalladament i amb sentiment el que observa de la natura; com es relaciona amb els veïns i els animals; i la seva lluita de superació personal davant les dificultats. 

Temes: natura, ecologia, consciència social, superació personal...

Com a curiositat, en el llibre s'explica la recepta del pastís de caqui i aquest koan:

"Lo que reside aquí me es ajeno
brotan lágrimas porque no lo merezco
y me siento afortunado".  


PER MÉS INFORMACIÓ:
http://lagralla.blogspot.com.es/2016/05/lectures-que-deixen-empremta-un-ano-en.html
http://www.elplacerdelalectura.com/libro/un-ano-en-los-bosques

dimarts, 9 d’agost del 2016

UN LLOC PER A LA RULA





Títol: Un lloc per a la Rula
Autora: Mar Pavón
Editorial: Tramuntana, 2016 (2a edició). 

Proposta pedagògica:
- Analitzar la portada i el nom de la nena: què passarà? Quins personatges trobarem? Qui és la Rula?
- Descriure com se sent la nena davant de cada situació. 
- Pensar altres respostes a les donades al llibre per part dels personatges. 
- Formular hipòtesis sobre el final: on anirà? Què farà?
- Enquesta grupal sobre les tasques domèstiques (qui fa què?).  
- Treballar els drets humans:

VALORS: LLIBERTAT, PERSEVERANÇA I JUSTÍCIA

SI EN VOLEU SABER MÉS...

dilluns, 8 d’agost del 2016

I MÉS ÀLBUMS...

La balena 

Títol: La Balena
Autor: Benji Davies
Editorial: Andana, 2015 (segona edició).

Opinió:Una història molt emotiva i propera: un nen troba una balena petita encallada i l'ajuda. Sembla un argument senzill, però també penso que va enfocada a com se senten els infants quan veuen molt poc els pares. Cal esmentar que només hi ha la figura paterna i no en sabem res de la mare, per la qual cosa també ens pot ajudar a treballar la gran diversitat de famílies i fer hipòtesis: com és que no hi surt? El llibre ens dóna alguna pista? Com us imagineu la mare del protagonista? Alguna vegada us heu sentit sols? Què feu per canviar-ho? Etc. 

Com a curiositat hi ha una frase a l'àlbum pels lectors/es: "Les meravelles del món, la bellesa i el poder, les formes de les coses, els colors, els llums i les ombres. Tot això és el que hi vaig veure. Mira-ho tu també mentre siguis viu". 



TEMÀTICA: SOLITUD, AMISTAT, FAMÍLIA, EMOCIONS... 

SI EN VOLEU SABER MÉS...
https://jaumecentelles.cat/2014/10/19/la-balena-benji-davies/

http://silviacantos.blogspot.com.es/2015/01/ressenya-la-balena.html

dissabte, 6 d’agost del 2016

NOUS ÀLBUMS TROBATS


"El álbum ilustrado es el primer museo al que se acerca un niño". Kveta Pacovska.

La primera cosa que faig a l'hora d'escollir un àlbum és mirar les il·lustracions ja que si no m'agraden és molt possible que no expliqui l'argument de la història de la mateixa manera. Això és el que anomeno currículum ocult pel fet que involuntàriament aquests petits detalls ens afecten.

 


Títol: Lladre de gallines
Autora: Béatrice Rodríguez
Editorial: Libros del Zorro Rojo, 2015.

Opinió: Aquest àlbum el van editar -en català- l'any passat i no m'ha defraudat. Les imatges són tendres i ben acolorides i, a més a més, no hi ha text! Els lectors/es participem en el conte i això és el que fa que m'agradin tant els àlbums sense text o amb poc text.  Cal esmentar que l'editorial Libros del Zorro Rojo és sinònim de qualitat assegurada. Així doncs, us el recomano!

Valors que es poden treballar: EMPATIA, SOLIDARITAT, ROLS...
Altres propostes:
https://jaumecentelles.files.wordpress.com/2010/07/ladron-de-gallinas.pdf








 Títol: Dientes de león
Autor/a: Jang-Sung Kim i Hyun-Gyung Og
Editorial: Tramuntana, 2016.
Opinió: Senzill i minimalista àlbum il·lustrat que parla del creixement de la xicoia o dent de lleó...o potser de la vida? Les il·lustracions són formidables, pràcticament fotogràfiques; a més  a més, la il·lustradora juga amb l'espai i els colors  
Com a curiositat, ha ganyat el Bologna Ragazzi 2015.  

Altres opinions:
http://www.clijcat.cat/faristol/paginas/detall_critiques.php?recordID=2904
http://fullsirisats.blogspot.com.es/2016/05/dents-de-lleo-jang-sung-kim-hyun-gyung-oh-tramuntana.html







divendres, 5 d’agost del 2016

FEM CONFERÈNCIES


PER QUÈ FER CONFERÈNCIES?
- Per afavorir l'autonomia de l'alumnat. 
- Per millorar i potenciar l'expressió oral. 
- Per estructurar el pensament.
- Per guanyar seguretat i confiança.
- Per compartir un saber o un aprenentatge davant dels companys/es (aprenentatge significatiu).
- Per afavorir la inclusió dels alumnes. 
 En els següents documents, podeu trobar més informació (objectius per cicles):

ALGUNES IDEES
 
  Nom i cognoms: Data:
RÚBRICA
DE LECTURA
EN VEU ALTA
1 2 3 4
DESCODIFICACIÓ (PRONÚNCIA DELS SONS)
Pronuncio correctament el...

dimecres, 3 d’agost del 2016

POESIA A L'AULA

Una proposta molt interessant per portar la poesia a l'aula pot ser a través del DAVANTAL POÈTIC!

Possibles objectius del davantal o bossa poètica:
Gaudir del text poètic.
- Aprendre a recitar poemes tot emprant el gest i la postura corporal.

Per anar més enllà...
- Identificar els trets específics dels poemes. 
- Iniciar-se en la memorització d'alguns poemes. 

Què necessitem?
- un davantal o motxilla amb moltes butxaques (penso que amb unes cinc o sis tindrem suficient).
- els poemes: poden estar plastificats per major durabilitat i que siguin ben diversos a nivell de colors i formes (poden tenir la forma de l'animal o objecte que un recita).
- un gerro amb flors, coixins, llum tènue...a l'hora d'explicar els poemes a l'aula.





El recull de l'escola Santa Anna de Castellvell del Camp és molt visual i tenen dos davantals: un per la mestra i un de més petit pels alumnes perquè vagin practicant i jugant amb les lletres. Aquí teniu l'enllaç:
http://en.calameo.com/read/001877215a6148006f1bd


I ara...la meva BOSSA POÈTICA! No tenia cap davantal per reutilitzar i com que no feia servir aquesta bossa he pensat donar-li un altre ús. Les butxaques del darrera són retalls de roba vella, així que només he hagut d'enganxar-les amb velcro. Per cert, els poemes els he plastificat amb airon fix perquè és un material més flexible.



Us deixo el document word amb els poemes. Penseu que els haureu d'anar renovant.
https://drive.google.com/file/d/0B3fv5Kd2aerGbldDSFlkY1ZDTEk/view?usp=sharing

Un altre recurs que ens permet buscar estratègies pedagògiques és a través de "Viu la poesia" ja que ens donen idees de com aprofundir a l'hora de treballar els poemes que tenen penjats.

Marieta
Amunt i avall va la marieta,
tota pintada, tota rogeta.
Compta-li les taques de l'esquena,
mira a veure si en té una setena.
Se'n va, s'escapa, no sap estar-se quieta!

                  Antoni Albalat 

Aquest és l'enllaç amb les propostes didàctiques:

PER MÉS INFORMACIÓ...

dimarts, 2 d’agost del 2016

PASSAPARAULA

El joc "passaparaula" pot ser molt motivador per l'alumnat. 

POSSIBLES OBJECTIUS:
- Descobrir les paraules amagades. 
- Treballar en equip.  
- Mantenir l'escola activa. 

MATERIAL:
- Un "tortell" per cada 4 o 6 infants
- Gomets, taps...per omplir el tortell 
 



 
La mestra ha compartit les lletres. Moltes gràcies! 
La mida aproximada de cada lletra és de 80 i el cercle té un gruix de 10

Objectius de la mestra (3r primària):
  • Reconèixer conceptes a partir d'una descripció o definició.
  • Afavorir l'escolta activa.
  • Descriure conceptes lèxics ja estudiats al llarg del curs  

Objectius sisè de primària (escola Mogent)
  • Ampliar el vocabulari en llengua castellana.
Si voleu crear el vostre joc:
http://activinspire.blogspot.com/2013/05/pasapalabra-en-powerpoint.htmlhttp://activinspire.blogspot.com/2013/05/pasapalabra-en-powerpoint.html


Si voleu crear un joc per l'escola:
 https://b29a5e5c-a-762df989-s-sites.googlegroups.com/a/genmagic.net/pasapalabras-genmagic/areas-catalan/social-natural/comarca-d-osona/comarcaosona.swf?attachauth=ANoY7cpxqgnF18s_8ZD2wywC4Y9gPm0w4_R0lKKa_jB_gbsYie5NyIvsNExiiH6THgyllUrWLObHLIJByOi21F-HCGiFX46ocdXHm86thyQr-b7bOl_SftkAKOx8Tf0Ev58jawAeatXtkWO7bn6fDmTBprFcJgpDTc2otUGqiYw0GksnTj7SUD3MmxPeeTe-jLsO3Ai7KrvXyEoHz_JT3ZQbFe2swmpDLnHP0MNMI-CD77eWXK-C_48A8ua1ry8GbeWyK09ZIChui2Rs7MD5mQHW1GMQWJovfBdDkwv-w1amA9H9vV2nzX8%3D&attredirects=1

dilluns, 1 d’agost del 2016

FOSFORESCÈNCIA

OBJECTIUS
- Experimentar amb la llum i la foscor
- Descobrir les propietats dels materials fosforescents
 -Gaudir aprenent

MATERIALS
- materials diversos com cartolines, objectes de fusta, cd's...
- pintura fosforescent
- llanterna

Quan vaig anar al Centre Loris Malaguzzi a Reggio Emilia, hi havia una zona amb una placa de fòsfor. Aleshores, a les aules podem crear la nostra molt fàcilment: comprant una làmina fosforescent o pintant una cartolina o paper d'embalar amb pintura fosforescent. Si us interessa molt, podeu apuntar-vos al curs de Pedagogia de la llum de la Jenny Silvente.



 El paper està plastificat i "funciona" molt bé!!!



Recordeu que per "carregar el full", ho podeu fer amb una llanterna petita.

MÉS IDEES:
foto 2