dimarts, 31 de març de 2015

SANT JORDI: ALGUNES PROPOSTES

Il·lustració d'Emilia Dziubak
El 23 d'abril és una festivitat molt arrelada a Catalunya i a altres països d'Europa. Moltes escoles aprofiten aquest dia especial per iniciar o tancar la setmana cultural.
Com sabeu, la majoria d'infants els fascinen els dinosaures i els dracs i podem aprofitar aquesta celebració (sempre atenent les demandes dels infants), per iniciar un miniprojecte per aprendre més coses d'aquests "animalons" i qui sap si així ens endinsem a conèixer més coses sobre el cavaller Jordi, la princesa i el país dels personatges dels contes...
Per exemple:  la Caputxeta, els tres porquets, les set cabretes, Hänsel i Gretel... vivien al mateix poble? Podem trobar contes on els personatges "canviïn" d'escenari? És habitual trobar contes que facin paral·lelismes amb altres contes?
De moment, en conec aquests:
- Dins del bosc de Anthony Browne (Kalandraka)
- El carter Joliu de Janet Ahlberg (edicions Destino)
- Un bosc ple de boira de Nick Sharratt (Editorial Cruïlla)
- L'amable llop ferotge de Julie Bing  (editorial Horus)

*Alguns contes que dismitifiquen el paper dolent del llop: I i II
  
SANT JORDI: QUÈ PODEM TREBALLAR?
- Visualitzar diferents il·lustracions de Sant Jordi, la princesa i el drac (1 i 2)
- Conèixer els diferents tipus de dracs i classificar-los: els seus colors; si tots portaven banyes o ales; si tots eren dolents o bons; si vivien dins una cova o a l'aigua; si parlaven o no...
- Formular hipòtesis sobre la història que envolta la llegenda de Sant Jordi: si el cavaller Jordi havia matat altres dracs; si va matar el drac que es volia menjar la princesa o no; si després de fer-ho,  brollava la sang i creixia una rosa o moltes roses; si el cavaller marxava a salvar més gent o es casava amb la princesa...
- Comparar diferents il·lustracions i àlbums il·lustrats relacionats/es amb les vestimentes dels personatges de la llegenda de Sant Jordi: colors, formes de la roba (medieval, modern...), joies, escuts, armes...
- Conèixer contes, cançons, poemes i rodolins relacionats amb aquesta festivitat.
- Etc.
  



Si cerqueu idees creatives i manualitats per Sant Jordi, aquí accedireu al meu pinterest.

Alguns projectes que no cal perdre de vista si volem treballar els dracs a l'aula:

dissabte, 28 de març de 2015

EL REI DE LA CASA

 
Títol: El rei de la casa
Autor/a: Marta Altés
Editorial: Blackie Little Books, 2014.
 
És un àlbum il·lustrat que hem de tenir en compte per treballar les emocions i els sentiments a l'aula relacionats amb la gelosia. Cal esmentar que les il·lustracions són detallades i tendres.
L'afegeixo a la maleta d'emocions.


Més contes:
http://blocs.gracianet.cat/lelefant_trompeta/2014/10/10/el-trompeta-recomana-contes-sobre-nens-gelosos/

http://ime.olot.cat/FitxersWeb/323/Pont%2010.pdf
Llistat de contes de l'enllaç anterior:
- ÒSCAR ( BROOKS,R., WAGNER, J.) Ed: Salamanca: Lóguez, 1997
- EL TRESOR DE L’ALBERT: LA GELOSIA (Text: MAURICIO BACH. Il·lustracions ROSER RIUS.
- EN JACK I EL MONSTRE (RICHARD GRAHAM. Il·lustracions SUSAN VARLEY). Ed. Barcelona: Timum Mas, COP, 1991.
HUGO EL HIPOPOTAMO

- L’HUG. L’HIPOPÒTAM – CONFUSIÓ A LA SELVA. (Agdamus) Editorial: Brosquil Edicions (Col·lecció Albur).
 
 
Per més informació sobre l'autora:
Entrevista a la Marta Altés per Boolino Blog.
 
 

dissabte, 21 de març de 2015

LA REVISTA ESCOLAR

Crear una revista escolar requereix temps i esforç perquè els fruits siguin profitosos per a tots: infants, famílies i mestres.
 
De revistes, en podem trobar de ben diferents com també la seva finalitat. Així doncs, podem diferenciar tres tipus de reculls:
 
recull de propostes realitzades en un determinat temps (setmana cultural, Sant Jordi....).
- recull anual de propostes que s'hat fet al llarg del curs.
recull trimestral de tot allò que es fa.
 
Generalment, moltes escoles fan la revista escolar anual perquè així tenim temps per anar escollint allò que publicarem.
Hem de tenir en compte que perquè la revista arribi a tothom és important utilitzar diferents formats: en paper i en format digital. Aquest últim format ens permet arribar més enllà, és a dir, a la resta d'usuaris que visitin la pàgina web de l'escola.

OBJECTIUS PEDAGÒGICS
- Fomentar la participació dels alumnes, les famílies i els docents.
- Emprar les TIC a l'aula per a donar a conèixer les activitats que es realitzen a l'escola.
- Fer conscients a l'alumnat dels seus aprenentatges.
- Potenciar el treball cooperatiu.
- Etc.

Aquí trobareu més informació sobre la revista escolar: objectius, seccions (apartats) i altres idees. "La revista escolar, eina de comunicació i dinamització" de Puri Molina.


Quins programes utilitzar?
No tinc gaire experiència en això, però les vegades que he pogut fer algun article sempre l'he fet amb el WORD o l'OpenOffice. Suposo que hi haurà altres aplicacions que ens facilitin la feina de maquetació.
 
He trobat que l'Scribus, Joomag, Glossi, Joccer...  poden ser de gran utilitat. En coneixeu d'altres?

Una eina per podem utilizar també són els NÚVOLS DE PARAULES.
 
El nom de la revista
Les escoles poden fer concursos per escollir el nom de la revista, fins i tot es pot demanar la col·laboració de les famílies.
Podem escollir elaborar un recull de noms peculiars, d'oficis i mots en desús: aixopluc, la picadora del bosc, la granota ballaruga...

Els temes i els apartats de la revista
- Què volem ensenyar i compartir amb les famílies i amb el món?
- Què poden escriure els infants?
Aquestes dues preguntes són indispensables per a organitzar-nos com també pactar amb la comunitat educativa quins apartats fer.

ALGUNES IDEES D'INSPIRACIÓ...

- PORTADA i ÍNDEX
- SALUTACIÓ per part de l'equip docent, alcalde...
- ARTICLES D'OPINIÓ
- AMPA i la seva col·laboració a l'escola: aportacions i recomanacions de les famílies (sortides, receptes...)
- FESTES
- SORTIDES
- ENTREVISTES al director/a, a l'alcalde...
- RACÓ DELS MESTRES / PROFESSORAT: comentar projectes, visites pedagògiques, formació...
- ACTIVITATS DE CADA CLASSE
- ENGLISH
- TAC
- CIÈNCIES
- BIBLIOTECA
- PATI DE L'ESCOLA
- RECOMANACIONS de lectura, d'experiments...
- JOCS, MOTS ENCREUATS, SOPA DE LLETRES, ENIGMES... elaborats pels infants.

dijous, 19 de març de 2015

HISTÒRIES ENCADENADES

Ja tinc a les meves mans aquest exemplar:
 
 
Títol: El dia que es van menjar en Lluís
Autor: John Fardell
Editorial: Joventut, 2011.
 
Opinió: Aquest àlbum il·lustrat està farcit d'unes il·lustracions de molta qualitat i plenes de detalls. Explica la història de dos germans que van a passejar pel bosc i el germà petit se'l menja un monstre... i, a partir d'aquí, la història es converteix en una aventura.
 
Aquest conte forma part dels contes o històries encadenades, és a dir, històries enllaçades, inicis que es repeteixen que potencien la memòria... En fi, històries màgiques que ens encisen.   
 
Us animeu a compartir contes encadenats?
 
 
ALGUNES RECOMANACIONS...
 
 
 
 
Pessigolles. Catàleg d'emocions i sentiments:

dijous, 12 de març de 2015

100.000 visites!!!


Avui és una entrada especial, molt especial perquè el blog ja té més de 100.000 visites!!! Aquesta xifra m'omple d'orgull i satisfacció: no em pensava que hi arribéssim.
 
El fet d'arribar aquí significa que el blog és útil i segueix viu després de més de 3 anys per la xarxa.
 
Moltíssimes gràcies per la vostra fidelitat.

dimarts, 10 de març de 2015

IX PREMI ESPIRAL D'EDUBLOGS

Hola!
Aquest any m'he animat a participar al premi Espiral d'Edublogs animada per la Joana de ...a l'aTAC i he aconseguit que m'acceptin. Sincerament, desconeixia una mica el funcionament d'aquests premis i pensava que era feixut accedir-hi, però tot el contrari: et registres, fas un petit comentari del blog i el classifiques depenent de les funcions: si és un blog de reflexió educativa, per nivells...
 
En fi, és molt agradable que la gent faci aquests reconeixements perquè la tasca "educativa digital" és pràctica i útil pels mestres i pels alumnes.
 

dissabte, 7 de març de 2015

VIATGES PEDAGÒGICS

Obrir horitzons, enriquir-se mútuament, conèixer altres realitats, viure nous contextos d'aprenentatge...
Imagen
 
 
Els viatges pedagògics són UNA FONT D'INSPIRACIÓ, ENRIQUIMENT, INTERACCIÓ i INTERCANVI D'EXPERIÈNCIES. Són molt útils per conèixer i canviar la nostra manera d'ensenyar i aprendre i emprar nous recursos a l'aula.
 
Heu tingut la oportunitat de fer un viatge pedagògic?
Algú vol compartir la seva experiència?
Coneixeu grups de mestres o institucions que facin viatges pedagògics?
 
Enllaços interessants:

dijous, 5 de març de 2015

SER Y TENER


Títol: Être et avoir
Director:Nicolas Philibert
País: França (2002)

Opinió: Gran pel·lícula plena de detalls quotidians que passen a les escoles. 
- La figura del mestre com a acompanyant del procés d'ensenyament i aprentatge. 
- La convivència i el respecte entre alumnes d'edats diferents. 
- La calidesa i l'apropament entre la relació família-escola. 
- La paciència i la dedicació del mestre. 
- La passió de fer de mestre. 

I aquí unes preguntes que ens conviden a la reflexió:
- Seria necessari, adequat, profitós... tenir alumnes d'edats diferents a les aules?
- Tenim els recursos suficients?
- Tots estem capacitats per fer-ho?
- Ens hem d'anomenar "senyor/a" per poder mostrar la nostra autoritat?
- Cal fomentar - com abans es feia- que els alumnes s'asseguin quan el mestre ho digui?


Més informació:

Pel·lícules sobre les escoles rurals (totes francament recomanables): 

Altres pel·lícules sobre educació:
 

diumenge, 1 de març de 2015

PREMI BLACK WOLF BLOGGER

La primera entrada d'aquest mes que iniciem és per un premi que m'ha fet arribar l'Anna del blog Petit Món. Així doncs, moltíssimes gràcies per la teva confiança i fidelitat. I, de pas, agrair-vos a tots els visitants i seguidors/es pel vostre suport. Estem a punt d'arribar a les 100.000 visites!!! Encara no ens ho creiem. Moltes gràcies ;)


Per acceptar el premi cal complir unes normes:
  1. Agrair públicament a qui t'ha nominat.
  2. Contestar les 5 preguntes.
  3. Nominar 15 blogs.
  4. Notificar públicament als nominats el seu premi.
Les preguntes són:
El primer llibre que vas llegir?
No ho recordo pas, però em va quedar ben gravat "El gran llop salvatge" de René Escudié (Editorial Cruïlla). Us el recomano ;)
 
Per què escrius?
Per compartir inquietuds, idees i reflexions amb altres professionals de l'educació. El blog em serveix per enriquir-me i aprendre dels altres. Cal aprofitar les oportunitats que ens ofereixen les noves tecnologies (TIC-TAC).
 
Tens una musa o inspiració?
La meva inspiració és seguir creixent professionalment i personalment. Mitjançant els blogs estic aprenent i m'estic enriquint moltíssim.
 
Qui ha sigut el teu gran amor?
Pregunta ben difícil: la meva feina i la meva gran passió: els llibres i els àlbums il·lustrats.
 
Escrius el que vius o vius el que escrius?
Ben bé les dues coses: escric sobre situacions, dubtes, propostes d'activitats que he vist o que he fet i, també escric idees i recursos que he vist pels blogs i que després els aplicaré.
 
Els blogs que nomino són els següents:
 
- La Carme de "Fer de mestres"
- La Joana de "a l'aTAC"
- La MªÀngels de "EI d'Educació Infantil"
- La Fanny de "Un raconet d'idees"
- L'Espe de "Plastiquem"
- La Lluna de "Un polsim de sal
- L'Eugènia de "Mira què fem ara!"
- L'Olga de "Petits grans artistes
- La Montse de "Quadrats rodons"
- L'Estrella "d'Idees Magistrals"
- La Lila de "A dins de l'aula"