Pàgines

dimarts, 30 de juny del 2015

EL LLIBRE VIATGER DE LES LLETRES

Hi ha escoles que fomenten la implicació de l'alumnat i de les famílies a partir de diferents recursos:

- cada divendres un nen de la classe s'enduu la maleta viatgera farcida de contes i àlbums il·lustrats
- la mascota de la classe (peluix) o la mascota "real" (peixos, ocells...)
- fulls de lectura a P5
- el llibre de les rimes a P4 i P5
- preparar una conferència de temàtica lliure amb la família
- el llibre de les famílies (en aquest enllaç, trobareu objectius i continguts). 
- i el llibre viatger de les lletres per buscar paraules que tinguin determinades lletres i exposar el treball davant dels altres. 



diumenge, 28 de juny del 2015

EL LLIBRE DE LES RIMES

Us presento el llibre de les rimes fet amb els alumnes de P3 i P4.


Primer, vam buscar paraules que rimessin amb els nostres noms i després vaig preparar algunes imatges i havien de buscar què rimava amb què. Per exemple: Vam llegir el llibre "el secret de la tortuga" i tortuga rimava amb Huga (el nom de la protagonista); Biel-mel; pirata-rata; deu-peu; ou-bou-pou; suc-cuc... 


Com a novetat, aquest llibre se l'emportava cada dia un nen/a i algunes famílies van buscar i dibuixar noves rimes, així que la comunicació va ser "bidireccional" i l'experiència molt enriquidora. 

Espero que us sigui d'utilitat ;)

PD: Si voleu que us enviï l'arxiu, m'ho feu saber. 
PD2: Quins programes preferiu per penjar els documents? Scribd? Dropbox? A veure si em podeu ajudar...

ACTUALITZAT 2019: Us adjunto un document del drive diferent (no trobo l'altra versió). 

dissabte, 27 de juny del 2015

L'EMPREMTA DEL MESTR@


El pas efímer i profund que marca cada mestr@

Cada persona és valuosa en si mateixa; cada mestr@ és diferent i alguns deixen més empremta que d'altres per diferents motius: hi ha mestres senzills i reservats que "flueixen" pel centre i no "es deixen veure", és a dir, passen desapercebuts. També, hi ha altres que tenen una lluita constant i ho fan saber perquè volen millorar l'escola. 

Cal seguir els nostres ideals pedagògics i afirmar la nostra identitat docent malgrat que hi hagi persones o situacions que ens marquin i ens facin estancar. Quan aquesta situació ens influeix pedagògicament, hem de buscar recursos per millorar la nostra gestió emocional i hem de continuar el nostre paper; per exemple, podem tenir un blog que ens faci compartir la nostra tasca docent i ens faci sentir útils quan observem que no som valorats al centre.  

Des d'aquí us animo a seguir lluitant per les vostres conviccions docents.

divendres, 26 de juny del 2015

TAPA DELS PIRATES

Avui us porto la tapa dels pirates feta amb alumnes de P3 i P4. Cal esmentar que algunes coses les he hagudes de fer jo ja que els infants de P3 i P4 els hi va costar molt retallar les veles pirates. 



Descripció

La tapa del projecte és personalitzada seguint els interessos de l'alumnat: cada alumne retalla el vaixell i hi dibuixa els ulls de bou o el que cregui necessari. 
Per fer les veles, el mestre les ha de retallar i l'alumnat ha d'enganxar la seva foto decorada seguint "l'estil pirata". Cal esmentar que els dos pals majors els enganxa el mestre abans d'enganxar els vaixell per tal de que no es vegin a fora (el vaixell l'enganxa l'alumnat sota la supervisió del mestre).  A continuació, els alumnes recargolen dues tires de paper pinotxo per fer les onades i camuflar el tauró i la part inferior del vaixell.
Només quedarà dibuixar amb pintura sòlida el que vulguin: el sol, els núvols...
*El mestre amb el cúter ha de fer un tall en forma d'onada a la cartolina per posar-hi el tauró que es mourà intentant menjant-se el vaixell pirata. 

Materials
- Cartolina mida foli de color negre
- Pintura sòlida per decorar la tapa
- Paper pinotxo de dues tonalitats per fer algunes onades
- Tauró fotocopiat (si voleu de color blanc perquè els infants el pintin)
- Foto de cada nen/a
- Barret pirata fotocopiat o dibuixat
- 4 veles fotocopiades en cartolines de color blanc
- Vaixell pirata retallat pels infants
- Cúter per posar el tauró que es mourà

Altres idees:

- Tapa: fer de nàufrags pirata en una illa deserta
- Fer un collage pirata (tipus orla) 
- Posar només un pal major i afegir-hi la nostra foto i una bandera pirata.  
- I més cosetes que trobareu al pinterest:
Pirate hand print. This is great, considering both my daughter and my son want pirate parties for thier b-days this year :)pirates crafts for preschoolers - Google Search
                  https://www.pinterest.com/pin/325103666826035122/                           https://www.pinterest.com/pin/325103666826035149/

Pre-K beach day, ocean, preschool activity, sand activity. We did this the last day of school. To end our under the sea year we had a beach day.

dijous, 25 de juny del 2015

INFORMES DE FINAL DE CURS I MÉS

ELS INFORMES...

Hi ha mestres que temen fer els informes perquè cal explicar els trets dels infants de manera entenedora i assertiva. Suposo que al llarg dels anys, guanyem en agilitat i constància, però per mi impliquen moltes hores de reflexió i canvis constants de frases o paràgrafs; suposo que "els deixo madurar" esperant millorant-los i que quedi reflectit tot allò que vull i necessito explicar. Us passa el mateix?

Relacionat amb això, farà un parell d'anys us vaig penjar algunes idees o frases que ens poden ajudar a redactar-los, malgrat que esperava que la gent interaccionés més i fer un treball conjunt en aquesta blogosfera. Aquest document el podreu trobar aquí, tot i que ara he afegit més frases de les altres àrees (cliqueu aquí per accedir al document revisat i actualitzat).  Cal esmentar que heu de vigilar no "retallar" les frases perquè sinó les esborrareu del document. 

PER ANAR MÉS ENLLÀ...
Heu pensat com entregueu els informes? Els tenim segellats? Els donem oberts o tancats? Dins dels sobre hi posem altres documents com el llistat de llibres pel proper curs? Els donem i no fem cap reunió? O els donem a la mateixa reunió de final de curs? Posem recomanacions? Aquestes serveixen pel proper mestre i per les famílies? Alguns mestres no posen recomanacions, ja que prefereixen fer-ho en persona? 


LA GALLINA CRESTABLAVA

Resultat d'imatges de la gallina crestablava conte

Títol: La gallina Crestablava
Autor: Daniel Nesquens / Mariona Cabassa
Editorial: Castellnou / Hermes Editora General (2009) 
Aquí teniu la guia de lectura de la mateixa editorial. 
Aquí teniu la proposta d'activitats de la mateixa editorial. 

Argument: A la gallina Crestablava li encanta picotejar i gratar la terra cercant-hi una bestiola per menjar. També li encanten els contes de pirates; se?ls enduu al seu racó preferit, i allí els llegeix. En llegeix tants, que s?oblida de pondre ous pensant que és una «John Silver Gallina». La resta de les gallines del corral la miren incrèdules i una mica geloses. I el granger, no ho vulguis saber! Però tu no cal que et posis un pegat de pirata a l?ull per llegir aquest conte. Només cal que en vagis passant les pàgines, una per una, i en gaudeixis com es gaudeix del plaer de la lectura. Moltes gràcies, grumet. O, el que és el mateix, jove aprenent de mariner.

Opinió: Francament recomanable perquè està farcit amb unes il·lustracions molt fresques i llampants; i, parla dels pirates i ho podem relacionar amb el famós pirata Barbablava (pot ser el punt de partida per cercar informació sobre els pirates). 

dimecres, 24 de juny del 2015

ULLERA PIRATA

Durant el segon i tercer trimestre hem iniciat el projecte dels pirates i avui us porto la nostra ullera de llarga vista. 





Materials:
- Tub de cartró resistent i si és possible llarg. 
- Cintes de colors per aguantar el paper de cel·lofana o fusionar dos tubs petits. 
- Papers de cel·lofana
- Pintures sòlides per decorar el tub

Opcional: laca per fixar la pintura sòlida. 


Valoració: És una proposta assequible i motivadora per l'alumnat.

M'he inspirat amb la ullera de llarga vista de "El Racó de l'Infant":

http://elracodelinfant.blogspot.com.es/2011/12/ullera-de-llarga-vista-pirata.html

dimarts, 23 de juny del 2015

RECULL DEL TEMPS



Aquest any ha estat la primera vegada que l'encarregat del TEMPS ha anat pintant una graella per fer l'estadística del temps i estic molt contenta dels resultats. Fins i tot, hi havia dies que me n'oblidava i ells m'ho demanaven i, per tant, això indica un cert èxit de la proposta. 

En fi, avui mentre recollia els materials de l'aula, m'ha sabut greu llençar les graelles i he decidit "enquadernar" els fulls mensuals i deixar-los a la biblioteca de l'aula. Serà una petita sorpresa que es trobaran el curs vinent encara que no hi sigui. 





Què us sembla la proposta?


dilluns, 22 de juny del 2015

TAPES DEL 3r TRIMESTRE

Reconec que és de gran utilitat penjar -abans d'acabar el curs-, les tapes "seleccionades", però no he pogut. Aquí les teniu ;) 

ÀLBUM SÓC JO (ESQUEMA CORPORAL)




Em va agradar molt la proposta que va fer la Fany del blog "Un raconet d'idees" i vaig decidir fer-la com a tapa dels nou dibuixos de l'esquema corporal. 

OBSERVACIONS: 
- El color negre afavoreix molt les tapes ja que els dibuixos hi llueixen més. 
- Vaig retallar la silueta de cada mà perquè sinó ocupava molt. 
- La tapa és personalitzada i els infants se la senten seva ja que "el dibuix" forma part del seu cos. 
- Podeu posar les mans en format vertical i horitzontal. 


TAPA DE L'ÀLBUM
Per fer aquesta tapa, m'he inspirat en aquestes dues tapes:
Paisatge d'hivern. Hem punxat els cercles i pintat amb tempera, fent servir una esponja, amb colors freds. Hem enganxat el full sobre un fons negre i amb retoladors platejat i daurat hem fet les flors. Les tiges estan fetes amb retolador gruixut negre i la lluna amb retolador blanc permanent.                  Tapa àlbum primavera Eatampació amb esponjes de colors. A damunt redons negres amb decoració de rotuladors per pintar tela (queden molt mes vistosos).
https://www.pinterest.com/pin/164381455124835266/      https://www.pinterest.com/pin/325103666826294325/

1r sessió: Estampar colors primaverals amb taps de suro sobre un paper bàsic. Els colors emprats van ser el verd, el groc i el taronja.  

2a sessió: Calcar cercles i retallar-los o decorar-los directament amb retoladors platejats i daurats (la mestra haurà de calcar cercles de 2 o 3 mides diferents* sobre cartolines de diferents colors, tot i que els de color negre queden més llampants). Per finalitzar, dibuixar les fulles i la tija de les flors i enganxar el paper damunt d'una cartolina mida foli de color negre. 

* Cada infant escull quines mides vol que tinguin les seves flors; alguns nens/es van escollir totes les flors de mida petita o de mida gran. 
** Aquesta tapa podria ser del segon trimestre, però ara mateix a la muntanya podem dir que és "primavera". 

diumenge, 21 de juny del 2015

CANVIS I PENSAMENTS

Todos los cambios, aún los más ansiados, llevan consigo cierta melancolía; porque aquello que dejamos es una parte de nosotros mismos: debemos morir una vida para entrar en otra. (Anatole France)


Certament, finalitzar el curs implica el tancament d’una etapa i l’inici d’una altra i més quan t’has d’acomiadar dels “petits” perquè canviaran de cicle o tu marxaràs. En certa manera, en cada curs escolar “perds” una part de tu per tornar a renéixer al setembre. 

Suposo que seguir fent el mateix (mateixa etapa educativa), implica acomodar-te i no sentir-te fora de lloc. En alguns claustres, es comenta sobre el fet que si seguim al mateix cicle o etapa et pots estancar i avorrir; i, fins i tot, pots crear mals hàbits que no veus perquè ja t’hi has acostumat. Així doncs, si us han proposat canviar de cicle o canviar de rol passant de tutora a ser coordinadora de cicle o membre de l’equip directiu, pot ser una gran oportunitat per ampliar horitzons i avançar. Però, i si aquest “petit canvi” ha estat proposat de manera brusca? Què passa quan et diuen que has de ser director/a extraordinari/a? 
Abans que aquesta proposta sigui "segellada", l’inspector/a acostuma a parlar amb els docents proposats i valora qui està disposat a esdevenir director/a per un any. També, pot passar que els proposats no vulguin exercir el càrrec i això fa que algú hagi de "sacrificar-se". Per tant, si et nomenen no pots rebutjar la proposta, però no tot està perdut; la majoria de mestres ajuden al mestre que ha d’esdevenir director/a de manera “involuntària” per un curt període de temps ;)

PD: Al final no seré directora extraordinària. 

dilluns, 8 de juny del 2015

AMBIENTADORS A L'ESCOLA PER CREAR MOMENTS...


Coche

Les típiques boles perfumades del cotxe ens poden servir a l'aula per...
- crear moments d'experimentació? 
*Experimentar amb la llum, els colors, les olors, les mides... 
*Prendre consciència de les nostres emocions: olors agradables i desagradables.
*Treballar les habilitats del pensament: formular hipòtesis: què passaria si no existissin els ambientadors? Com es fan les olors? Totes les plantes fan olor? Per què? 
*Investigar sobres els productes que podem trobar que facin olor: lleixius, detergents, ambientadors de cotxe, d'armari... i les seves utilitats (desinfectar, eliminar insectes...). 
*Reflexionar sobre la importància de les abelles: la pol·linització. 
*Observar si les olors taquen (amb un comptagotes anar-les posant en diferents materials) i duren amb el pas del temps. /Més idees/
*Sortir a caçar olors: agafar fulles, flors...
*Fer colònia:
http://classedeterelamoleta.blogspot.com.es/2015/02/fem-colonia-despigol.html
https://sites.google.com/a/xtec.cat/jornadesderecerca/educacio-infantil/fem-colonies-amb-herbes-arom

Què en penseu? Utilitzaríeu els ambientadors?


PER MÉS INFORMACIÓ...
FEM COLÒNIA  

diumenge, 7 de juny del 2015

TREBALLEM LA VISTA AMB EL BRAILLE

Sovint treballem els SENTITS al llarg de l'etapa d'educació infantil. Algunes escoles utilitzen en Kuais per treballar les parts separadament; altres ho fan d'una altra manera... Si volem treballar el sentit de la VISTA també podem donar a conèixer el món de les persones que els hi manca la vista.

OBJECTIUS:
*Conèixer el món de les persones cegues i les pautes bàsiques de comunicació.
*Sensibilitzar als alumnes sobre el món dels discapacitats visuals.   
*Aplicar l'alfabet Braille. 
*Afavorir i potenciar els altres sentits. 
*Millorar la nostra orientació espacial.

ALGUNES PROPOSTES:
- Buscar missatges que tinguin lletres amb el sistema Braille a l'entorn més proper: rètols, capses de medicaments, revistes... i crear un RACÓ amb tot aquest material. Cal pensar que podem "captar" tot això digitalment, així que seria interessant tenir un racó en format paper i crear un collage en format digital.

- Joc de rols: vivenciar les emocions i els perills que realment viuen les persones cegues i els seus familiars fent dos papers: el paper d'invident i el d'acompanyant. 

- Investigar sobre l'alfabet Braille i crear el nostre nom. També, podem confegir altres paraules. 

- Treballar els colors amb retoladors que fan olor

- Conèixer l'ofici del tiflotècnic (professional dedicat a ajudar a les persones amb deficiències visuals).

- Utilitzar la Maleta didàctica: Coneixem el Braille (amb materials per descarregar).

- Manipular diferents llibres escrits amb Braille i crear paraules amb la màquina. 

- RECURSOS TIC: 
Transcriptor a sistema Braille

Si en voleu saber més...

dimarts, 2 de juny del 2015

ACTIVITATS PERSONALITZADES "EN PAPER"

Certament, els i les mestres adapten moltes propostes a les necessitats i als interessos dels infants així doncs, avui us porto un petit recull d'activitats -en format paper- adaptades a cada infant on aquests esdevenen els principals protagonistes. 

Cal esmentar que algunes activitats les he dutes en pràctica sent 25, 20 o 10 infants a l'aula; el principal "inconvenient" és que requereixen més feina per part del docent, però l'esforç "pagarà la pena".

 


 






Convé esmentar que aquí també hi entraria el TREBALL DEL NOM que es realitza a P3 adaptant-lo a cada nen/a com també les tapes d'àlbum personalitzades.  
pop art: proposo aquesta pel segon trimestre i així ja tenim alguns racons programats! 
Easy Art Projects for kids from Hand Made Kids Art. Take flight in this easy to make collage. 

Teniu més propostes?